آرموو آرموو .

آرموو

۱۱ روش برای یادیگری درس شیمی

شیمی می تواند موضوعی دشوار برای یادگیری باشد، اگر نخواهید آن را به روش صحیح مطالعه کنید. در حالی که هیچ میانبر مخفی برای تسلط یک شبه شما به شیمی وجود ندارد، اما روش های وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا مطالعه صحیحی بر این درس داشته باشید. هنگامی که شما بهترین روش ها را برای مطالعه و آمادگی برای درس می دانید، می توانید بر درک بهتر مفاهیم بیشتر تمرکز کنید.

 


۱)درس ریاضی را به خوبی یاد بگیرید!

تعدادی فرمول و معادله وجود دارد که برای یادگیری شیمی باید آنها را بدانید. اگر نمی توانید نحوه حل معادلات درجه دوم در درس ریاضی را به یاد بیاورید در درس شیمی نیز با مشکل رو به رو می شوید. درس ریاضی و جبر به شما کمک می کنند مشکلات مشابهی که در درس شیمی خود دارید را بهتر حل کنید.

 


۲)حفظ جدول تناوبی

یادگیری عناصر برای موفقیت در درس شیمی ضروری است. درست همانطور که اگر تفاوت بین اعداد را نمی دانید در درس ریاضی با مشکل رو به رو می شوید، یادگیری نحوه خواندن و درک آنچه در جدول تناوبی است، بسیار حیاتی است. همچنین باید یاد بگیرید که درک جدول تناوبی در مفاهیم پیچیده تر درس شیمی چگونه به کار می آیند. برخی از روندهای مهم برای یادگیری عبارتند از:

 


الکترونگاتیو ها

انرژی یونش(یونیزاسیون)

 

شعاع اتمی

 


۴)برای خودتان فلش کارت بسازید

هر زمان که شما یک کلمه یا مفهوم جدید را یاد می گیرید، یک فلش کارت برای آن درست کنید. این روش برای جدول تناوبی و همچنین بسیاری از اصول دیگر فوق العاده است. در هفته چندین بار مرتباً از این طریق مطالب را مرتباً مرور کنید تا اطلاعات تازه در ذهن شما باقی بماند.

 


۵)برای خودتان تکنیک های یادگیری بسازید

هر عنصر را به عنوان نمادی متفاوت مانند سیب یا فوتبال در نظر بگیرید. این نشانه می تواند هر چیزی باشد که می توانید هنگام فکر کردن به این عنصر در ذهن خود تصور کنید. این تکنیک به تعداد زیادی از دانش آموزان کمک کرده است تا در دروسشان موفق تر عمل کنند.

 


۶)ترسیم سه بعدی مولکول ها

برای درک بیشتر درس شیمی بهتر است دانش بصری تان استفاده کنید. شما آموزش دیده اید که کتاب درسی را با ترسیم دو بعدی مولکول ها بخوانید، اما به خاطر داشته باشید که شیمی در دنیای سه بعدی قرار دارد. از یک مدل سه بعدی استفاده کنید یا به ذهن خود آموزش دهید تا هر ساختار مولکولی را به صورت سه بعدی تصویر کند.

 


 

سایت chemtube3d.com می تواند به شما کمک بسیار بزرگی کند. در این سایت تمام مولکول ها به صورت سه بعدی ترسیم شده اند.

 


۷)کتاب های کمک آموزشی ای استفاده کنید تمام فرمول ها و معادلات در آن وجود داشته باشد

برای درک اصول شیمی بهتر است در کنار کتاب های درسی، کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید، کتاب های کمک آموزشی خوب به شما کمک می کنند تا مفاهیم درس شیمی را بهتر یاد بگیرید.

 


۸)فرمول ها را برای خود تفهیم کنید

 

وقتی یک فرمول جدید را یاد می گیرید، برای خودتان سؤالات مربوط به آن را طرح کنید تا مطمئن شوید که مفهوم فرمول را درک کرده اید یا خیر. حفظ فرمول ها به شما کمک نمی کند که آنها را به درستی در آزمایشگاه یا در امتحان ها بکار بگیرید تنها راه شما، درک و تفهیم فرمول ها است.

 


۹)تمرین و اجرای آزمایش

برای درک مفاهیم انتزاعی شیمی  بهترین راه این است که در آزمایشگاه و با انجام مفاهیم به صورت عملی آن را یاد بگیریم. بسیاری از دانش آموزان با تمرینات عملی در آزمایشگاه دروس را بهتر یاد می گیرند، بهتر است انجام این عملیات در کنار معلم و یا متصدی آزمایشگاه انجام شود.

 


۱۰)حداقل یک ساعت در روز را به مطالعه درس شیمی بپردازید

مرور مطالب شیمی به صورت روزانه به درک مفاهیم آن کمک بسیار زیادی می کند. مطالعه شیمی در نظر بسیاری از دانش آموزان کاری ساده به نظر می رسد و معمولا به شب امتجان موکول می شود، این در حالی است که درک معادلات شیمی و حل آن بسیار سخت تر است معادلات درس ریاضی است و نیازمند تمرینات روزانه است.

 


 

مفاهیم شیمی وابسته به یکدیگرند، بنابراین اگر مفهوم یک درس را کاملاً درک نکردید، مفاهیم دیگر را به سختی می توانید درک کنید.

 


۱۱) خلاصه برداری کنید

نوشتن اطلاعات مهم به شما کمک می کند تا آن را بهتر به خاطر بسپارید. اگر کلاس می روید، تمام مفاهیم مهمی که معلمتان می گوید را بنویسید. نکات اصلی را نیز در کتاب درسی خود بنویسید. حتی اگر احساس می کنید آن ها را درک نمی کنید، نوشتن آن به شما کمک می کند تا بعداً آن را به خاطر بسپارید.

 


نکته مهم:به همراه شاگردان زرنگ دروس را مرور کنید

 

دو دست بهتر از یکی است. یادگیری بسیار آسان تر است وقتی یک نفر که مشتاق درس است را همراه خود داشته باشید.  ممکن است او موضوعی را درک کرده باشد که شما نتوانستید به خوبی آن را بفهمید و یا بالعکس، به همین خاطر حضور فردی که به درس خواندن علاقه دارد می تواند به شما در تقویت مفاهیم و درک بیشتر درس کمک کند.

 


۱۱ روش برای یادیگری درس شیمی


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۱۸:۴۳ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

۸ روش برای حل مسائل درس جبر و احتمال

در جبر، عملیات (جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم) که روی متغیرها انجام می شود، همانند عملیات انجام شده بر روی اعداد است. با این حال، هنگام انجام این عملیات بر روی مسائل، قوانین متفاوت وجود دارد. با آموختن این قوانین ویژه می توانید به راحتی عبارات جبری را حل کنید. در این بخش از مجله آرموو نگاهی داریم به ۸ روشی که می تواند در حل مسائل درس جبر و احتمال به شما کمک کند.

 


۱)عبارات را با توان مثبت ساده کنید

یک توان به سادگی به شما می گوید که چند بار پایه (تعداد زیاد) را به خودی خود ضرب می کنید.

 


به عنوان مثال: تابع x به توان ۳ رو به x.x تبدیل کنید

توان درجه یک را به پایه ساده تر تبدیل کنید

X به توان صفر را به ۱ تبدیل کنید

 


۲)جمع توان ها، زمانی که دو پایه در هم ضرب شده اند

هنگامی که دو توان را با همان پایه ضرب می کنید، می توانید  توان ها را با جمع کنید.

 


 

این قانون درمورد اعدادی که پایه متفاوتی دارند صدق نمی کند

 


۳)تفریق توان ها، زمانی که دو پایه بر هم تقسیم شده اند

هنگاهی که پایه ها را با هم تقسیم میکنیم توان ها بر هم تفریق می شوند. باید گفت این قانون ذر مورد اعداد که پایه متفاوتی دارند صدق نمی کند.

 


۴)توان خارج از تابع در توان داخل تابع ضرب می شود

زمانی که یک تابع وجود دارد. در این شرایط، شما دو توان را ضرب می کنید و مسئله را به راحتی حل می کنید.

 


۵)مخرج کسر توان دار را منفی کنید

 

شما می توانید از یک توان منفی به عنوان مخالف یک عامل مثبت فکر کنید. از آنجا که یک توان مثبت به شما می گوید چند بار برای تکثیر، یک توان منفی به شما می گوید چند بار تقسیم کنید.

 


۶)ترتیب عملیات

درست مانند هر مشکلی در ریاضیات، یک مشکل جبری باید با دستور عملیات تکمیل شود. شما می توانید از نام اختصاری PEMDAS ، برای کمک به یادآوری پرانتز با توان ضرب، تقسیم، جمع، تفریق استفاده کنید.

 


۷)ساده کردن عبارت

به یاد داشته باشید، فقط درصورتی که توان ها، پایه یکسانی داشته باشند، می توانید ساده سازی را اعمال کنید.

 


۸)حل معادله

زمانی که می خواهید یک  عبارت مجهول را حل کنید باید بخش مجهول را با هم و توان ها را با هم ضرب و تقسیم کنید. توصیه می شود هنگام حل معادلات بخش های مختلف را به صورت جداگانه محاسبه کنید.

 


 

نرم افزار هایی نیز همانند Algebra Calculator نیز وجود دارند که به صورت آنلاین معادلات جبری را حل می کنند. البته استفاده از آن به دانش آموزان توصیه نمی شود و مگر آنکه زمان کافی برای حل معادلات را نداشته باشند. معدلات جبری در عین حال که ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرند، بسیار شیرین هستند و می توانند ذهن شما را برای حل معادلات زندگی آماده کنند.

 


۸ روش برای حل مسائل درس جبر و احتمال


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۵:۱۹ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

۱۰ روش برای حل مسائل درس فیزیک

درس فیزیک همانند درس ریاضی بخش های حل مسئله ای دارد که دانش آموزان را گاهی گیج می کند. روش های بسیار ساده و منطقی برای حل هرگونه مسئله در درس فیزیک وجود دارد که ما در این بخش از مقالات آرموو می خواهیم به آن ها بپردازیم.

 


۱)آرامش خودتان حفظ کنید

این فقط یک مسئله از درس فیزیک است، دنیا که به آخر نرسیده!

 


۲)مسئله را دوباره مرور کنید

خواندن درست یک مسئله باعث می شود که به درک بهتری از آن برسید. آنقدر مسئله را برای خود مرور کنید تا به درکی حتی جزئی از آن برسید.

 


۳)رسم نمودار

 

نمی توان تصور کرد که مسئله پس از ترسیم چقدر راحت تر خواهد بود. زمانی که مسئله را به همان میزان که درک کرده اید ترسیم می کنید، می توانید به پاسخ مناسب تری برسید.

 


۴) داده های خود را در یک گروه با برچسب “شناخته شده” قرار دهید

به عنوان مثال، به شما دو سرعت داده می شود. اولینV1 را برچسب بزنید و آن را برابر با مقدار داده شده قرار دهید. مقدار دیگر V2 را برچسب زده و آن را برابر با مقدار ارائه شده برای آن قرار دهید.

 


۵) به دنبال متغیرهای ناشناخته باشید

 

از خود بپرسید ‘متغیرهای ناشناخته در این مسئله چیست؟’ این موارد را با عنوان “ناشناخته” طبقه بندی کنید.

 


۶)لیستی از فرمول هایی که فکر می کنید برای حل این مسئله به کارتان می آید را بنویسید

هر فرمولی که فکر می کنید ممکن است برای مسئله کاربرد داشته باشد را در یک برگه جدا یادداشت کنید.

 


۷)فرمول مناسب را انتخاب کنید

در بعضی مواقع ممکن است فرمولهای مختلفی برای همین مجموعه متغیرها وجود داشته باشد و ممکن است گیج شوید که از کدام یک استفاده کنید. از این رو هنگامی که فرمول را به خاطر می آورید، شرایطی را که با آن فرمول می تواند مسئله به پاسخ برسد را به یاد داشته باشید. به عنوان مثال:  -v = u +  فقط در صورت ثابت بودن شتاب قابل استفاده است. بنابراین در یک سؤال اگر شتاب ثابت نباشد، می دانید که قرار نیست در اینجا از این معادله استفاده کنید.

 


۸)حل معادله

 

از فرمول استفاده کنید و مسئله را حل کنید. در قدم اول سعی کنید ناشناخته ها را به جواب صحیح برسانید.

 


۹) مرتباً آخرین مرحله را برای هر مقدار ناشناخته تکرار کنید

اگر نمی توانید یکی از سؤالات را حل دهید ، سراغ سؤالات آسان تر بروید و آنان را امتحان کنید، زیرا ممکن است در صورت داشتن اطلاعاتی از سایر پاسخ ها بتوانید به جواب سؤال سختتر برسید.

 


۱۰)دور جواب خود یک دایره بکشید

 

هنگام حل مسئله معمولا برگه شما بهم ریخته میشود، بهتر است زمانی که به پاسخ مناسب می رسید دور ان خطی بکشید تا هنگام مرور این بخش مشخص شده باشد.

 


۱۰ روش برای حل مسائل درس فیزیک


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۷:۳۱ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

حل مشکلات درس ریاضی تنها در ۳ مرحله

درس ریاضی همیشه جزو دروسی محسوب می شود که دانش آموزان بیشترین مشکل را در آن دارند و همیشه از این حل مسائل آن فراری هستند. اگرچه ممکن است مشکلات ریاضی به روش های مختلفی حل شود، یک روش کلی برای حل مشکلات ریاضی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا سخت ترین مسائل را حل کنید. استفاده از این استراتژی ها همچنین می تواند به شما در بهبود مهارت های ریاضی کمک کند. در این بخش از مجله آرموو نگاهی داریم ۳ مرحله ای می تواند شما را در حل مشکلات درس ریاضی کمک کند.

 


مرحله اول: درک مسئله

۱)نوع مشکلتان در مسئله را مشخص کنید

آیا این یک مشکل کلمه ای است؟ کسر؟ معادله درجه دوم؟ قبل از شروع باید بدانید دقیقا در چه بخشی مشکل دارید. برای یافتن بهترین راه حل مسئله، زمان کافی برای شناسایی نوع مشکل شما ضروری است.

 


۲)مشکلتان را به دقت بررسی کنید

حتی اگر مشکل ساده به نظر می رسد، آن را با دقت بخوانید. سعی کنید برای مشکلتان راه حل پیدا کنید. اگر مشکل پیچیده است، ممکن است لازم باشد مشکل را چندین بار بخوانید تا به درک عمیقی از آن برسید. باید بدانید اکثر مشکلات شما در درس ریاضی مطالعه بی دقت است.

 


۳)مشکلتان را بر روی یک کاغذ تفسیر کنید

 

برای کمک به ذهن خود در برابر مسئله ای که با آن روبرو هستید آن را به زبان خودتان، بر روی کاغذ تفسیر کنید. اگر در شرایطی هستید که نمی توانید با صدای بلند بخوانید، مانند زمان هایی که در جلسه امتحان حضور دارید بهتر است مشکلتان را در برگه امتحانی تان تفسیر کنید.

 


۴)مسئله را برای خود ترسیم کنید

زمان هایی که کلاستان خالی است و یا در خانه خود می توانید یک ماژیک بردارید و مسئله را برای خود ترسیم کنید. اشکالی که آن ها را می کشید لزوما نباید مفهوم خاصی داشته باشند، تنها باید به درک مسئله به شما کمک کنند.

 


یک نمودار ون Venn بکشید و مسائل را برای خود ترسیم کنید.

۵)به دنبال الگو ها باشید

 

گاهی اوقات می توانید با خواندن دقیق مسئله، یک الگوی یا الگوهای زیادی را در یک مسئله ریاضی مشخص کنید. همچنین می توانید یک جدول ایجاد کنید تا در شناسایی یک الگوی یا الگوهای موجود در مشکل به شما کمک کند. به هر الگویی که در مشکل شناسایی کرده اید توجه داشته باشید. این الگوهای می تواند به شما در حل مسئله کمک کند و حتی ممکن است شما را به طور مستقیم به جواب سوق دهد.

 


مرحله دوم: یک برنامه دقیق برای خود بریزید

۱)دریابید که برای حل مسئله به چه فرمول هایی نیاز دارید

اگر مشکل پیچیده ای دارید، بدانید که در قدم اول باید فرمول های  مربوطه را بررسی کنید. مدتی را صرف مرور مفاهیم کتاب درسی خود کنید که به شما در حل این مشکل کمک می کند.

 


۲)روش هایی که شما را برای بدست آوردن جواب اصلی کمک می کند را بنویسید

لیست کارهایی را که باید برای حل مسئله انجام دهید، بصورت مرحله به مرحله تهیه کنید. این لیست به شما کمک می کند تا در حل مسئله، متمرکز باشید. همچنین می توانید قبل از حل آن ، از آن برای تخمین پاسخ مسئله استفاده کنید.

 


۳)روی مسائل آسان تر کار کنید

 

اگر مشکلی آسان تر در دسترس است که مشابه مشکلی است که می خواهید آن را حل کنید ، ابتدا روی مشکل آسان تر کار کنید. حل مسئله آسانتر که به برخی مراحل و فرمول های مشابه نیاز دارد، به شما کمک می کند تا مشکل سخت تر را راحتر حل کنید.

 


۴)جواب را حدس بزنید

سعی کنید جواب را تخمین بزنید قبل از اینکه واقعاً شروع به حل آن کنید. اعداد و فاکتورهای دیگری را که باید در برآورد شما نقش داشته باشند را شناسایی کنید. برآورد خود را بررسی کنید و ببینید کجای کار را اشتباه و کجا درست رفته اید. حدس زدن جواب به شما کمک می کند تا بخش زیادی از حل مسئله را ذهنی انجام دهید.

 


مرحله سوم: حل مسئله

۱)برنامه خود را دنبال کنید

مراحلی را که خود به ترتیب ثبت کرده اید، انجام دهید. برای حل مسئله مدام با دیدن ویدئو های آموزشی مختلف خودتان را گیج نکنید و برنامه خودتان را در پیش گیرید.

 


۲)پاسخ های خود را با پاسخ کتاب مقایسه کنید

 

با انجام هر مرحله، ممکن است بخواهید پاسخهای خود را با تخمین هایی که برای هر مرحله آورده اید و همچنین برآورد کلی خود برای پاسخ به مسئله مقایسه کنید. از خود بپرسید ، “آیا پاسخهای من مطابق با کتاب هستند؟” اگر آنها با هم مطابقت ندارند، دلیل آن را در نظر بگیرید. پاسخ های خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا تمام مراحل را به درستی انجام داده اید یا خیر.

 


۳)حل مسئله را با روش های جدیدی امتحان کنید

اگر برنامه شما کارایی ندارد، به مرحله برنامه ریزی برگردید و یک برنامه جدید تهیه کنید. اگر چنین اتفاقی بیفتد ناامید نشوید، اشتباهات معمولاً باعث می شوند تجربه تان در حل مسئله بیشتر شود. اشتباهات خود را بپذیرید و حرکت کنید.

 


۴) حل مسئله را برای خود مرور کنید

 

وقتی مشکل را به درستی حل کرده اید، به روند خود نگاه کنید. لحظه به لحظه تأمل در مورد مشکل و چگونگی حل آن به شما کمک می کند دفعه دیگر که با یک مشکل مشابه روبرو شوید دیگر خطا های گذشته را تکرار نکنید. همچنین به شما کمک می کند تا مفاهیمی را که باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن استفاده کنید را شناسایی کنید.

 


حل مشکلات درس ریاضی تنها در ۳ مرحله


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۱۶:۳۴ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

۳ راهکار برای لذت بردن از مدرسه

دوران مدرسه برای دانش آموزان معمولا دوران خوشایندی نیست، فشار امتحانات، انجام تکالیف روزانه و بسیاری از موارد دیگر باعث می شود که دانش آموزان از مدرسه لذت نبرند واین دوران معمولا برایشان دوران خوشی نیست. چه مدرسه را دشوار، کسل کننده و استرس زا بدانید، می توانید یاد بگیرید که مدرسه رفتن را برای خود لذت بخش تر کنید. هر انسانی خواه و ناخواه باید ۱۲ سال دوران مدرسه را پشت سر بگذارد تا بتواند وارد دانشگاه شود و یا شروع به کار کردن کند، پس بهتر است این دوران را برای خود با تلخی نگذرانید و تمام تلاش خود را بکنید تا این دوران برایتان لذت بخش تر کنید. در این بخش از مقالات آرموو نگاهی داریم به ۳ راهکار برای بیشتر لذت بردن از مدرسه و نکات مهمی که باید بدانید.

 


راهکار اول:دوستان خوبی برای خود پیدا کنید

۱)گروه های دوستی

پیدا کردن دوستی که هم سلیقه و هم فکر ما باشد بهترین راه برای لذت بردن از مدرسه است. شما به چه چیز هایی علاقه دارید؟ چه نوع موسیقی؟ چه نوع ورزشی؟ همه این موارد با گفتگو میان هم کلاسی هایتان شکل می گیرد و شما می توانید دوستان هم سلیقه خودتان را پیدا کنید و با آن ها راجع به علاقه مندی هایتان صحبت کنید. تمام دوستی ها زمانی شکل می گیرد که افراد بتوانند موارد مشترک میان یکدیگر پیدا کنند.

 


 

زمان استراحت یا همان زنگ تفریح زمان بسیار خوبی برای پیدا کردن دوست است. اگر دیدید شخصی در حال انجام همان کارهایی است که دوست دارید قدم اول را بردارید و با او شروع به صحبت کردن کنید.
فردی را به عنوان دوست انتخاب کنید که بتواند شما را درک کند و به شما در مشکلات درسی و غیر درسی کمک رسان باشد.
۲)شرکت در کلاس های تفریحی بعد از ساعات مدرسه

 

یکی دیگر از راههای عالی برای پیدا کردن دوست، پیوستن به کلاس های گروهی در مدرسه است. به عنوان مثال، می توانید به کلاس موسیقی، باشگاه شطرنج و حتی باشگاه ورزشی دیگر بپیوندید. گزینه های ارائه شده در مدرسه خود را بررسی کنید و مواردی که به آن علاقه مندید را انتخاب کنید.

 


 

اگر مدرسه تان کلاس های تفریحی و ورزشی ندارد، می توانید با هم کلاسی های خود صحبت کنید تا با هم به کلاس های خارج از مدرسه بروید. یا برای خود باشگاه بازی های کامپیوتری راه بیاندازید و بازی های آنلاین با هم انجام دهید.
۳)ورزش های تیمی را انتخاب کنید

 

زنگ ورزش بهترین زمان برای تشکیل گروه های ورزشی و پیدا کردن دوست های جدید است. بعضی از مدارس ورزش تیمی را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد در مقابل سایر مدارس به رقابت بپردازید و با دانش آموزان مدارس دیگر دوست شوید. فوتبال، بسکتبال و والی بال ورزش های تیمی هستند که می توانید از آن ها به عنوان مکانی برای پیدا کردن گروه دوستی خودتان استفاده کنید.

 


 

اگر نمی خواهید ورزش کنید، در این بازی ها شرکت کنید و دوستان خود را تشویق کنید.
۴)فضای صمیمانه ای با هم کلاسی هایتان تشکیل دهید

 

بدانید که دوران مدرسه برای شما دورانی غیر قابل تکرار است، و مهمترین دوران زندگی هر فردی همین سال های مدرسه، پس با جدی بودن و تلخ کامی آن را سپری نکنید. یاد بگیرید از تمام لحظاتتان استفاده کنید. مدرسه را همانند سیاهچاله ندانید، آن را به چشم تفریحی ببینید که هم در آن آموزش می بینید و هم تجارب مهیجی بدست می آورید.

 


 

این نکته مهم را بدانید که همه افراد می خواهند با کسی دوست شوند که انرژی مثبتی دارند و خنده رو هستند، نه بچه هایی که به نظر جدی یا عصبانی می رسند.
راهکار دوم: پیدا کردن سرگرمی در مدرسه

 

۱)هر روز خودتان را برای انجام سرگرمی های جدید در مدرسه آماده کنید

بسیاری از اتفاقاتی که در طول روز برای ما می افتد از نگرش ذهنی است که ما برای خود ساخته ایم، به طور مثال اگر قبل از مدرسه حالتان خراب باشد و انرژی منفی نسبت به آن داشته باشید، تمام روز اتفاقات تلخ برای شما می افتد. پیشنهادی می کنیم قبل از رفتن به مدرسه خودتان را برای سرگرمی های آن آماده کنید و از قبل برنامه ریزی کنید که چگونه از کلاس ها و زنگ های تفریح خود لذت ببرید.

 


 

اولین چیزی که در صبح می شنوید می تواند آهنگی باشد که به شما انرژی می دهد و شما را خوشحال می کند پس در انتخاب آن دقت کافی را به خرج دهید.
سعی کنید هر روز یک صبحانه خوب میل کنید، تا مطمئن شوید که انرژی لازم برای طی روز را دارید. خوردن میوه می تواند انرژی شما را برای ادامه روز تکمیل کند.
۲)تزئین وسایل مدرسه(دفتر، کیف و..)

 

سعی کنید کوله پشتی، دفترچه، مداد و خودکار و سایر وسایل مورد نیاز مدرسه خود را تزئین کنید، البته اگر باعث خوشحالی و بیشتر شدن انرژی تان می شود. می توانید از استیکر های شخصیت هایی که دوستشان دارید و به شما انرژی خوبی می بخشد برای دفاتر خود انتخاب کنید.

 


راهکار سوم: مدرسه را برای خودتان سخت نگیرید

 ۱)برای انجام تکالیف مدرسه برنامه ریزی داشته باشید

 

برای هر دانش آموزی بار های پیش آمده است که انجام تکالیف خود را فراموش کرده است و توسط معلم تنبیه شده است. باید گفت اگر این اتفاق چند باری رخ دهد ممکن است دانش آموز با تنبیه های بیشتری رو به رو شود که همین موضوع می تواند دوران مدرسه را برای دانش آموزان سختتر کند. با یک برنامه ریزی درست تلاش کنید رضایت معلمان خود را جلب کنید تا آن ها با ناخواسته باعث آزار شما نشوند.

 


۲)با معلمتان خوب رفتار کنید

 

این جمله برای شما هم آشنا است؟  معلم با من لج شده و میخواد منو اذیت کنه. هیچ معلمی با هیچ دانش آموزی از عمد رفتار های نامناسبی انجام نمی دهد. در جلسات اول سعی کنید به معلمتان ثابت کنید که جزو دانش آموزانی هستید که تحصیلات برایتان مهم است و موضوعات کلاس را با جدیت دنبال می کنید. به طور مثال بعد از کلاس درس راجع به مباحث درسی پرس و جو کنید و اشتیاقتان را به درس خواندن نشان دهید، اگر چند باری این کار را انجام دهید حتی اگر زمانی تکالیفتان را فراموش کردید معلمتان شما را تنبیه نمی کند.

 


۳)زمان بندی مناسب برای خوانش دروس 

 

یکی از موارد مهم زمان بندی برای خواندن دروس است که معمولا توسط دانش آموزان نادیده گرفته می شود. در طول هفته زمان های مشخصی را برای خواندن و مرور یکی از دروس خود قرار دهید. هیچوقت نگذارید دروس ناخوانده روی هم تلنبار شده و شب امتحان برایتان دردسر ساز شوند. نتیجه نامناسب در امتحانات و دریافت نمرات پایین باعث می شود شما از درس و مدرسه دلزده شوید و این دوران برایتان سخت تر بگذرد.

 


۴)حواس پرت نباشید

 

زمانی که معلم در حال تدریس است حواس پرتی نکنید. بسیاری از شاگردان زرنگ در خانه درس نمی خوانند، آنان هنگامی که معلم در حال تدریس است تمام هوش و حواس خود را به کار می گیرند تا درس را  سر کلاس یاد بگیرند. حواس پرتی جزو عادات بدی است که دانش آموزان معمولا با آن رو به رو می شوند

 


۳ راهکار برای لذت بردن از مدرسه


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۵۸:۱۵ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

۳ روش برای بهبود فعالیت های بعد از مدرسه

اگر می خواهید از ساعات بعد از مدرسه خود به بهترین نحو استفاده شود، در قدم اول باید برای آن یک برنامه مناسب طراحی کنید. برنامه ای که می چینید باید در برگیرنده تمام فعالیت های شما بر اساس نوع خلقیات و علاقه تان باشد. استراحت و خواب را نیز به طور حتم باید جزو برنامه ریزی روزانه تان برای ساعات بعد از مدرسه قرار دهید. برنامه ای که طراحی می کنید باید در برگیرنده اموری باشد که در روند مطالعه درسی تان و یادگیری آن آسیبی وارد نکند. در این بخش از مقالات آرموو نگاهی داریم به سه روشی که می تواند در برنامه ریزی فعالیت های بعد از مدرسه شما تأثیر گذار  باشد.

 


آیا نیاز به مشاوره درسی و رفع اشکال دارید؟؟

 


روش اول: طرح یک برنامه ریزی مناسب
۱)برنامه ریزی صحیح برای ساعات بعد از مدرسه
اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که زمان های مفید خود بعد از تعطیل شدن از مدرسه تا زمانی که به خواب می روید را محاسبه کنید. تصویر واقع گرایانه ای از زمان هایی که می توانید به فعالیت مفید بپردازید داشته باشید. اگر ساعت ۳ بعد از ظهر از مدرسه خارج می شوید و ساعت ۹ شب به خواب می روید، ۶ ساعت زمان دارید تا به فعالیت های روزانه خود بپردازید که به نظر کم می آید اما شما می توانید از ان به بهترین نحو استفاده کنید.

یک جدول از ساعات فعالیت های خود طراحی کنید و آن را به کامپیوتر و یا دفتر یادداشت خود متصل کنید.
زمان خود را به گونه ای تقسیم بندی کنید که هم منطقی باشد و هم بتوانید به تمام فعالیت هایتان بپردازید. در این زمینه یک مشاور تلفنی می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند.
۲)یادداشت کردن فعالیت های روزانه
قبل از آنکه فهرست و یا جدول خود را تکمیل می کنید، فعالیت هایتان را یادداشت کنید. پیدا کردن زمان مناسب برای هر فعالیتی که می خواهید انجام دهید یکی از ضرورت های مهم برای شما است. باید گفت یک سری از فعالیت ها را نباید به صورت روزانه به اجرا در بیاورید زیرا این عمل می تواند شما را از انجام آن فعالیت، خسته و دلزده کند. یک سری از کار ها را نیز باید به صورت روزانه به اجرا در بیاورید به طور مثال:

انجام تکالیف مدرسه
خوردن شام
حمام کردن
آماده کردن کیف مدرسه و قرار دادن کتاب های مورد نیاز آن روز
۳)اولویت بندی کردن فعالیت ها
به طور حتم کار های زیادی را می خواهید به اجرا در آورید اما به این فکر می کنید که آیا انجام همه این کار ها ممکن است یا خیر. شما باید فعالیت هایتان را اولویت بندی کنید و به نسبت زمان و حجم کاری تان روال درستی برایشان بدست بیاورید.

فعالیت های خود را نشانه گذاری کنید و برای آنان برچسب های با نام A، B C قرار دهید.
زمانی که فعالیت های خود را نشانه گذاری می کنید آگاه باشید که برنامه هایی که با نشانه c علامت گذاری کرده اید را نادیده نگیرید.
برای اتمام فعالیت هایتان زمان یا موعد مقرر تعیین کنید تا در زمان مشخص بتوانید آن را نتیجه برسانید.
برای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت قرار دهید. این اهداف به شما کمک می کند تا انگیزتان برای اجرا فعالیت ها بیشتر شود.
۴) فهرست برنامه ریزی تان را روزانه پر کنید
پس از انجام فعالیت های روزانه تان آن را در فهرست خود تیک بزنید و یا اگر فعالیت جدیدی را انجام دادید آن را یادداشت کنید. این عمل به شما کمک می کند تا در پایان روز احساس بهتری نسبت به فعالیتتان داشته باشید و در پایان هر ماه بدانید که در چه مواردی نقطه ضعف دارید و در چه مواردی بهترین عمللکرد را از خود نشان داده اید.

روش دوم: مدریت فعالیت های ضروری
۱)ورزش کردن بعد از ساعات مدرسه
فعالیت های فیزیکی تأثیر بسیار خوبی بر روان انسان دارد، به خصوص بعد از ساعات مدرسه می تواند بهترین گزینه باشد. بازی های گروهی بهترین شرایط را فراهم کی کند تا استرس و خستگی هایی که در مدرسه پشت سر گذاشتید از بین برود.

۲)صرف میان وعده های مقوی و سالم
با توجه به انرژی ای که در مدرسه صرف می کنید، این طبیعی است که در پایان احساس گشنگی داشته باشید. خوردن میان وعده های انرژی زا بهترین گزینه برای شما است تا زمانی که وقت خوردن شام برسد.  میوه هایی از جمله، سیب و موز از سالم ترین میان وعده هایی است که می توانید و انرژی تان افزایش پیدا کند.

 


حتما بخوانید:مطالعه صحیح دروس تنها در ۴ مرحله

۳) انجام تکالیف بعد از خوردن شام
بهترین زمان برای انجام تکالیف بعد از خوردن شام است، البته به شرطی که تکالیف خود را بر روی زمین و خوابیده یا نشسته انجام ندهید. زمان خود را تلف نکنید و تا آنجا که می توانید از وقت شام خوردن استفاده کنید، برای معاشرت با خانواده و تلویزیون دیدن.

۴) قبل از خوابیدن خودتان را آرام کنید
قبل از خوابیدن زمان مناسبی است که خودتان را فکر های آزار دهنده رها کنید و کار هایی را انجام دهید که باعث آرامشتان شود. در این زمان می توانید برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان را مشاهده کنید و یا موسیقی گوش کنید.

در فهرست برنامه ریزی تان تمام موارد از جمله تایم استراحت را یادداشت کنید.
ریلکس کردن قبل از خواب باعث می شود انرژی های منفی از شما دور شود و بتوانید راحتتر بخوابید.
۵)کیف مدرسه تان را قبل از خوابیدن آماده کنید
برای اینکه صبح روز مدرسه استرسی نداشته باشید بهتر است از شب قبل کتاب ها، جزوات و هر نوع وسیله ای که در مدرسه به آن نیاز دارید را آماده کنید.

این کار باعث می شود زمانی که از خواب بیدار می شوید زمان کافی برای خوردن صبحانه را داشته باشید.

 

 

روش سوم: به برنامه ریزی تان وفادار باشید
۱)ساعات اضافی ای را به برنامه تان اضافه نکنید
اگر می خواهید برنامه ریزی که انجام می دهید باعث پیشرفت و موفقیت شما بشود، زمان ها را مدام کم و زیاد نکنید. به طور مثال از در روز ۲ ساعت را به مطالعه اختصاص می داید بهتر است این زمان را زیاد یا  کم نکنید.

اگر گمان می کنید در مطالعه یکی از دروستان مشکل دارید و نمی توانید آن را در زمان مقرر تمام کنید بهتر است زمان بندی کلی تان را تغییر دهید به طور مثال ۲.۳۰ ساعت را به مطالعه بپردازید، نه اینکه یک روز را ۵ ساعت درس بخوانید و روز بعد ۱ ساعت زمان برای مطالعه آن درس اختصاص دهید.
۲)انعطاف پذیر باشید
مواقعی که امتحان دارید و به طور مثال یک هفته زمان برای خواندن آن دارید سعی کنید فرآیند مطالعه را به گونه ای تنظیم کنید که به برنامه ریزی شما آسیبی وارد نکن.

در برنامه ریزی تان ثابت قدم باشید و نگذارید مواردی همچون امتحانات به آن آسیبی وارد کند.
۳) وقت تلف نکنید
در انجام فعالیت های ورزانه خود تعلل نکنید! زمان هایی است که دوستان و یا خانواده مارا دعوت به میهمانی و یا صرف غذا در رستوران و یا دیدن تئاتر و سینما می کنند اما انجام این کار ها می تواند وقتمان را تلف کند و انجام امور روزانه عقب بیاندازد.

برای این انجام این امور یک زمان مشخص تعیین کنید، به طور مثال روز پنج شنبه یا جمعه را به انجام این امور اختصاص دهید.
۴)مزایای یک برنامه ریزی صحیح را بشناسید
تا زمانی یک برنامه ریزی درست نداشته باشید مزایا و فواید آن را تشخیص نمی دهید. افرادی که برای کار های روزانه شان برنامه ریزی صحیحی ندارند مداوما با استرس و اضطراب رو به رو می شوند که باعث آشفتگی ذهنی شان می شود. برنامه ریزی صحیح باعث می شود تا در انجام امور خود نظم داشته باشید و در نتیجه به آرامش روانی برسید.

 


با مشاوره تلفنی آرموو تمام مشکلات درسی ات رو بر طرف کن!

منبع:۳ روش برای بهبود فعالیت های بعد از مدرسه


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۵:۳۱ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

مطالعه صحیح دروس تنها در ۴ مرحله

زمان مطالعه دروس حجم عظیمی از اطلاعات کتاب ها و خلاصه های درسی باید در ذهن شما ثبت شود به گونه ای که تا مدت زمان نسبتا طولانی در ذهنتان بماند اما این اتفاق برایتان افتاده که هنگام مطالعه ذهنتان آرامش نداشته باشد و هر چه می خوانید فراموش شود؟ شما باید روش ها و مراحل صحیح مطالعه را در خود توسعه دهید. در قدم اول باید تصمیم بگیرید روش درس خواندتان را تغییر دهید و اما این اتفاق زمانی به وقوع می پیوندد که شما مهمترین و راحت ترین مراحل مطالعه را یاد گرفته باشید. ما در این بخش از مقالات آرموو ۴ مرحله صحیح دروس را به شما می آموزیم:

 


آیا نیاز به مشاوره درسی و رفع اشکال دارید؟؟

 


مرحله اول: آماده شدن برای مطالعه
۱)مدیریت زمان
یک برنامه هفتگی تهیه کنید و روز مشخصی را در هر روز به مطالعه اختصاص دهید، این برنامه می تواند یک ساعت یا حتی ۳ ساعت باشد اما همین مدت زمان می تواند نمرات درسی شما را بسیار افزایش دهد. ساعات مطالعه بنا به اهداف شما و به نسبت دروس پایه ای که در آن درس می خوانید متفاوت خواهد بود. در برنامه ریزی درسی خود مصر باشید و تحت هر شرایطی آن را هر روز اجرایی کنید اما از اینکه مدت زمان کوتاهی از آن برنامه خارج شوید نهراسید و به خودتان اطمینان دهید که  زمان از دست رفته را جبران خواهید کرد.

شما نیاز دارید تا میان برنامه درسی مدرسه، کار های روزانه و کلاس های فوق برنامه تان تعادل ایجاد کنید و در این زمان است که میبینید چگونه نمرات درس تان بالا خواهد رفت. به یاد داشته باشید تحصیلات شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند باعث موفقیت های زیادی را برای شما رقم بزند.
برای کلاس های کالج، باید ساعاتی را که در هر کلاس می خوانید، پایه گذاری کنید که برحسب میزان دشواری شان زمان های مشخصی را برای آنان اختصاص دهید.
۲)دست بجنبون!
برای مطالعه یک درس و تنظیم متناسب با آن بهترین سرعت را برای خود پیدا کنید. بعضی دروس ممکن است برایمان لذت بخش باشد و  بتوانیم با سرعت بیشتری آن درس را مطالعه کنیم و مفاهیمش را در ذهن بسپاریم. اگر به یک درس علاقه ای نداشته باشید مطالعه برایتان سخت می شود و زمان مطالعه نیز طولانی خواهد شد. زمانی که احساس می کنید مطالعه یک درس برایتان راحتر است و بهتر آن را در ذهن خود ثبت کنید و هیچوقت بیشتر یا کمتر از آن حد مطالعه نکنید.

مطالعه در فواصل ۲۰ دقیقه به شما کمک می کند تا اطلاعات را بهتر به ذهن بسپارید.
اگر به طور کلی عادت دارید آهسته درس بخوانید بدانید باید مدت زمان بیشتری را برای خود تعیین کنید.(به طور مثال اگر مشاور به شما می گوید ۳ ساعت مطالعه کنید شما باید با در نظر گرفتن این عادت خود ۴ تا ۵ ساعت را به مطالعه اختصاص دهید)
۳)استراحت کافی
زمان مناسبی را برای استراحت خود مشخص کنید. به طور میانگین بین ۸ تا ۶ ساعت هر فرد در طول شبانه روز را باید به استراحت و خواب اختصاص دهد.  برای اینکه شب ها را آرام تر سپری کنید بهتر است روز خود را با ورزش و پیاده روی آغاز کنید تا در پایان روز به آرامی بخوابید. استراحت و خواب مناسب تأثیر بسیار مثبتی بر تمرکز و بهبود در عملکرد یادگیری می شود.

اگر هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی دارید بهتر است با انجام ورزش های کششی این خستگی را از تن خود بیرون کنید و یا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید سپس مطالعه را آغاز کنید.
۴)مطالعه ی عمیق
چند سالی است که ابزاری همچون گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر از ارکان اصلی زندگی هر انسان شده اند، این ابزار ها تمرکز را از ما گرفته اند به صورتی که حتی اگر نخواهیم، ناخودآگاه به سمت این ابزار ها می رویم و سایت های خبری و یا شبکه های اجتماعی خود را چک می کنیم. اگر بخواهیم با تمرکز لازم به مطالعه بپردازیم باید گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر خود را از محیطی که در آن مطالعه می کنیم دور کنیم.

سایت ها و اپلیکشن هایی که بیشترین زمان را در آن می گذرانید برای مدتی بلاک کنید و یا پاک کنید تا اگر لزوما باید از موبایل یا کامپیوتر خود در حین درس خواندن استفاده کنید این موارد مانع تمرکزتان نشود.
۵) ذهن خود را از هر موضوعی که ربطی به موضوع مورد مطالعه شما ندارد، پاک کنید
جدولی بسازید و همه مواردی که به آن فکر می کنید و مانع تمرکز شما می شود را در آن یادداشت کنید. بهتر است این کار را قبل از آغاز مطالعه انجام دهید.

 


مرحله دوم: تنظیم فضای مطالعه
۱)بهترین مکان مطالعه را برای خود مشخص کنید
در مکانی که می خواهید به مطالعه بپردازید، باید احساس راحتی کنید نه اینکه از آن لذت ببرید! اگر از نشستن در کتابخانه متنفر هستید، مکانی بهتر مانند مبل یا صندلی های راحتی برای مطالعه پیدا کنید. موقع مطالعه بهتر است لباس های راحتی بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ و سخت خود داری کنید.

مکان هایی را برای مطالعه انتخاب نکنید که احساس خواب آلودگی را به شما می دهند، مکان هایی همچون اتاق خواب و یا تخت خواب بدترین گزینه هستند برای مطالعه در زمانی که احساس خستگی می کنید.
۲)انتخاب موزیک مناسب
بسیاری از افراد نمی توانند هنگام مطالعه به موزیک گوش دهند زیرا موجب حواس پرتی شان می شود اما افراد زیادی هستند که هنگام مطالعه گوش دادن به موسیقی موجب به تمرکز بیشترشان می شود. توصیه می شود اگر جزو آن دسته از افراد هستید که هنگام مطالعه باید به طور حتم موسیقی گوش دهید از موسیقی های بی کلام (instrumental) با سبک کلاسیک، ترینس ( trance )، باروک (baroque)و موزیک های فیلم استفاده کنید.

۳) به صدای طبیعت گوش دهید
صدای طبیعت به شما کمک می کند تا بتوانید راحتر به تمرکز برسید بدون اینکه ذهنتان آشفته شود. صداهای طبیعی همچون صدای باران، رعد و برق، باد، آبشار و جنگل می تواند به شما در حین مطالعه احساس خوشایندی ببخشد.

۴)تلویزیون را خاموش نگه دارید
اگر زمانی که به مطالعه می پردازید تلویزیون روشن باشد می تواند تمام تمرکز شما را بگیرد و ذهن شما آشفته کند. شاید برایتان پیش آمده باشد، زمانی که در حین مطالعه تلویزیون تان روشن بوده است هر چقدر هم مطالعه کنید چیزی یادتان نمی ماند، باید گفت این طبیعی است که روشن بودن تلویزیون باعث می شود ذهنتان دچار پرش شده و چیزی از کتاب را به خاطر نیاورد.

۵)میان وعده مقوی
از میان وعده های سالم استفاده کنید، میان وعده هایی که دارای چربی و شکر باشند. سعی کنی از میوه و سبزیجات تازه برای میان وعده خود استفاده کنید. از موارد دیگری که می توانید برای میان وعده خود استفاده کنید شکلات تلخ  به همراه چای یا آب است.

از خوردن حجم زیادی از موادی که شکر و کربوهیدرات دارند همچون نودل، چیپس و شیرینی جلوگیری کنید. خوردن نوشیدنی های انرژی زا هنگام مطالعه می تواند بسیار مضر و آسیب رسان باشد.
مرحله سوم: استفاده از روش های مؤثر در مطالعه
۱)این پنج روش را امتحان کنید
پیش مطالعه (survey) ، سؤال پرسیدن(question)، مطالعه دقیق (read)، با صدا خواندن (recite)، مرور کردن (review) این روش را به SQ3Rمی نامند.

با پیش مطالعه آغاز کنید، این به معنی نگاه کردن به سر فصل ها تا به جستجو در جدول ها، شکل ها و کلمات پررنگ است.
سپس برای هر عنوان سؤالی را طرح کنید.
شروع به مطالعه دقیق کنید و تلاش کنید تنها یک بار اما به صورت عمیق کتاب را مطالعه کنید.
یک بار کتاب خود را با صدا برای خود بخوانید.
یک بار مرور کتاب را مرور کنید و مطمئن شوید که چیزی را جا نیانداخته اید.
۲)مطالب مهم را برای خود نشانه گذاری کنید
هنگامی که یک مطلب را می خوانیم متوجه موضوعات اساسی و مهم آن می شویم و بهتر است در همان لحظه آن مطالب را هایلایت(نشانه گذاری) کنید. توصیه می شود که به تعداد دفعات زیاد این کار را انجام ندهید زیرا هنگام مرور کردن موجب خطا در خوانش شما می شود.

هایلایت کردن یا همان نشانه گذاری کردن سرعت شما را در هنگام خلاصه برداری و مرور کردن افزایش می دهد.
اگر کتابی که مطالعه می کنید کتاب درسی مدرسه یا دانشگاهتان است می توانید هنگام نشانه گذاری از برچسب نیز استفاده کنید تا نظرات مهم معلمتان را در آن بخش یادداشت برداری کنید.
۳)مطالب را خلاصه برداری کنید
بهنگام مطالعه و مرور کتاب سعی کنید مطالب را به زبان خودتان یادداشت برداری کنید.

اگر در خلاصه برداری به هنگام مطالعه مشکل دارید، تلاش کنید پس از مطالعه آن را به فرد دیگری آموزش دهید زیرا این امر به شما کمک می کند تا مطالب کتاب برای شما راحتر تحلیل شوند.
هنگام خلاصه برداری سعی کنید با رنگ دیگری آن مطلب را یادداشت برداری کنید. زیرا مغز شمال هنگام مطالعه با تمایز بیشتری آن مطالب را ذهنتان بارگذاری می کند.
۴) برای خود فلش کارت بسازید
اگر مطالبی که می خوانید به نظرتان مهم است آن را در فلش کارت خود یادداشت کنید تا در زمان هایی که منتظر اتوبوس یا مترو هستید و در زمان های پرت شده دیگرتان از ان ها استفاده کنید.

فلش کارت های خود را می توانید به صفحه کامپیوتر، میز درسی و مکان های دیگر بچسبانید تا بتوانید راحتتر مطال را مرور کنید.
۵) میان جملات یا کلمات پیوند ایجاد کنید
مؤثرترین روش برای حفظ اطلاعات، پیوند دادن آن به اطلاعاتی است که در ذهن شما جای گرفته است. استفاده از این روش یادگیری را برای مطالبی با حجم زیاد آسان تر می کند.

از سبک یادگیری خود استفاده کنید. به آنچه در حال حاضر می آموزید و به راحتی به یاد می آورید فکر کنید – متن آهنگ؟ نشانه ها؟ تصاویر؟ سعی کنید مطلبی را که می خوانید و در ذهنتان پایدار نمی ماند را به یکی از موضوع های مورد علاقه تان ارتباط دهید تا برای همیشه در ذهنتان بماند.
۶)مطالب را به چند بخش تقسیم کنید
یکی از بهترین روش هایی که فرآیند یادگیری را برای شما می تواند آسان تر کند این است که شما مطالب را چند بخش تقسیم کنید. شما می توانید موارد را بر اساس موضوع، کلمات کلیدی یا هر روش دیگری که برای شما معقول باشد، گروه بندی کنید.

۷) مطالب را در یک برگه یادداشت کنید
سعی کنید در یک صفحه یا دو صفحه به صورت متراکم یادداشت برداری کنید و در طول روز این دو صفحه را مداوما مرور کنید. شاید بپرسید این چه فرقی با کتاب دارد و چرا خود کتاب را مرور نکنیم؟ باید گفت مرور کل تاب می تواند از نظر روانی شما را خسته کند اما زمانی که در دو برگ به صورت متراکم مطالب را یادداشت برداری می کنید با توجه به حجم کم آن نسبت به کتاب احساس بهتری را می تواند منتقل کند.

مرحله چهارم: مطالعه ی پر بازده
۱)استراحت کنید
بعد از هر ساعت مطالعه بهتر است بین ۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید. در این زمان می توانید بخوابید یا یک فیلم ببینید اما بهتر است کاری را انجام دهید که بیشترین لذت  را برای شما دارد و ذهنتان را می تواند در چند دقیقه به آرامش برساند.

در زمان استراحت خود بهتر است کار های فیزیکی انجام دهید به طور مثال کمی ورزش کنید، با حیوان خانگی تان بازی کنید یا بدوید. هر کاری که بتواند ضربان قلب شما را بالا ببرد در روند مطالعه شما بسیار مفید خواهد بود.
۲) از یک کلمه خاص برای بالا بردن تمرکزتان استفاده کنید
شاید برای شما نیز پیش آمده است که هنگام مطالعه و یا زمان هایی که معلم شروع به درس دادن می کند ذهنتان دچار آشفتگی شده و تمرکزتان از دست برود. در این زمان ها بهتر است یک کلمه یا واژه خاص برای خود انتخاب کرده و مدام آن را تکرار کنید تا فکر هایی که باعث آشفتگی تان می شود از ذهنتان پاک شده و با تمرکز بیشتر به مطالعه ادامه دهید.

۳) یادداشت برداری مفید در کلاس
زمانی که در کلاس هستید مطمئن شوید که از تمام حرف ها ی مهم معلمتان یادداشت برداری کرده اید. تلاش کنید در طول همان روز مروری بر یادداشت های خود داشته باشید. یادداشت های خود را مرتب کنید به طور مثال اگر یادداشت هایتان بدخط است آن را بازنویسی کنید.

۴)برای خود علاقه مندی ایجاد کنید
اگر مطالعه کردن برایتان فرآیندی خسته کننده است و حتی با فکر اینکه با مطالعه بیشتر می توانید دانشتان را افزایش دهید و یا شغل مناسب تری پیدا کنید شما را نمی تواند قانع کند بهتر است علاقه مندی های دیگری برای خود بیابید.

۵) مطالب سخت تر را در قدم اول بخوانید
هنگامی که مطالب سخت تر را می خوانید دیگر خواندن مطالب ساده تر کاری دشواری به نظر نمی رسد و می تواند فرآیند مطالعه را برایتان لذت بخش تر کند. خواندن مطالب سخت ممکن است کمی انرژی شما را بگیرید اما با یک استراحت کوتاه می توایند به خواندن مطالب ساده تر بروید تا فرآیند مطالعه به پایان برسد.

۶)مطالعه ی گروهی

هم کلاسی هایتان را مجاب کنید تا با شما همراه شده و در کنار هم مطالعه کنید. مطالعه گروهی فواید بسیار زیادی دارد از جمله هنگام بروز مشکل در یک مبحث کسی هست که به شما آموزش دهد و شما را کمک کند تا آن مطلب را آسان تر بیاموزید.می توانید هر هفته یک مبحث را انتخاب کرده و با هم به مطالعه آن بنشینید.

با مشاوره تلفنی آرموو تمام مشکلات درسی ات رو بر طرف کن!

 


منبع:مطالعه صحیح دروس تنها در ۴ مرحله


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۵:۰۱ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

۱۰ نشانه مهم اضطراب دانش آموزان در کلاس

احساس اضطراب یک واکنش نسبتاً عادی هنگام تجربه موقعیت های هیجان انگیز، استرس زا یا جدید است. با این حال، دانش آموزانی که در مدرسه اضطراب دارند می توانند یک اختلال جدی تری داشته باشند که نیاز به درمان دارد. اضطراب هنگامی شروع می شود که دانش آموز را از فرصت هایی مانند شرکت در فعالیت های خارج از برنامه یا مشاغل اجتماعی دور کند. در این بخش از مجله آرموو نگاهی داریم به ۱۰ نشانه مهم اضطراب دانش اموزان در کلاس.

انستیتوی ملی بهداشت روان گزارش می دهد که تقریباً ۲۵٪ از نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال دچار اختلال اضطراب هستند و کمی کمتر از ۶٪  آن ها دچار اختلال اضطراب شدید هستند. این بدان معناست که از هر چهار نوجوان یک نفر با اضطراب دست و پنجه نرم می کند که بر زندگی روزمره آنها تأثیر منفی می گذارد.

 


آیا نیاز به مشاوره درسی و رفع اشکال دارید؟؟

 


۳ شکل اضطراب در دانش آموزان
معمولاً اضطراب در کودکان و نوجوانان از مهدکودک تا کلاس دوازدهم به سه شکل مختلف بروز می کند: امتناع از رفتن به مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی.

این سه شاخه اضطراب دانش آموزان می تواند در اثر عوامل مختلف ایجاد شود و معمولاً نشانه ای از یک اختلال اضطرابی عمیق تر است.

پنج نوع عمده از اختلالات اضطرابی وجود دارد، این موارد شامل اختلال اضطراب عمومی، هراس، اختلال وسواس فکری، اختلال اضطراب پس از آسیب دیدگی و اضطراب اجتماعی است.

از آنجایی که اضطراب دانش آموزان معمولاً یکی از عمده ترین اختلالات ناشی اتفاقاتی است که در مدرسه رخ می دهد، درک کردن معلمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا درک این امر به منظور پشتیبانی و ارائه منابع مؤثر برای بهتر شدن دانش آموزان بسیار اهمیت دارد. مؤثرترین روش برای کمک به دانش آموزان که مداوما اضطراب دارند، دانستن چگونگی پرداختن به آن است.

غالباً به اضطراب دانش آموزان بی توجهی هایی صورت می گیرد و رفتار غیرقابل پیش بینی آنها، مانند حاضر نشدن بر کلاس، ممکن است غیرمسئولانه تلقی شود. اگر معلمان آمادگی داشته باشند و بتوانند کاری کنند که دانش آموز از میزان اضطرابش کم شود، می تواند محیط امنی را ایجاد کنند تا دانش آموز احساس بهتری در کلاس درسی خود داشته باشد و با احساس بهتری به تحصیل بپردازد.

 


۱)تغییرات عاطفی
زمانی که دانش آموزان اضطراب را تجربه می کنند که به صورت مداوم با آن مواجه می شوند و این امری خارج از کنترل می شود برای آنان طوری که با یک اتفاق ساده و کوچک می توانند رفتار های غیر منطقی از خود بروز دهند. دانش آموزانی که با اضطراب های خارج از کنترل دست پنجه نرم می کنند بسیار تحریک پذیرند و هر اتفاقی می تواند باعث اضطراب بیشتر آنان شود.

دانش آموز ممکن است همچنین  احساس بی قراری داشته باشد که برای جلوگیری از وضعیتی که از نظر آنان تهدیدآمیز است رفتار های غیرمنتظره ای بروز می دهند. به طور مثال در حین امتحان این اضطراب می تواند باعث شود دانش آموز به یک باره از کلاس بیرون بیاید و از امتحان دادن امتناع کند.

تغییرات عاطفی همچنین می تواند ترس بیش از حد و غیر منطقی از انجام کار های روزانه، عصبی بودن و عزت نفس پایین در فرد ایجاد کند.

 


۲)تغییرات اجتماعی
یکی از اضطراب هایی که در دانش آموزان رخ می دهد، تغییرات و موقعیت های اجتماعی است که برای آنان رخ می دهد. به طور مثال دانش آموزانی که دارای اضطراب های اجتماعی هستند نمی توانند همانند دوستان خود به فعالیت های اجتماعی معمول خود بپردازند، آنان با آوردن بهانه هایی تلاش می کنند تا از هر گونه فعالیتی در اجتماع سرباز بزنند. اضطراب های اجتماعی به طور معمول از میانگین سنی ۱۳ سالگی شروع می شود و تا دوران دبیرستان به حساسیت بیشتری می رسد.

دانش آموزانی که دارای اضطراب های اجتماعی هستند، انزوا طلب و گوشه گیر می شوند و به همین علت مدت زمان زیادی را به تنهایی می گذرانند. در برخی موارد که اضطراب اجتماعی در افراد بسیار شدت پیدا می کند، دانش آموزان به اختلال لالی(سکوت) اختیاری مبتلا می شوند. معلمان در مدرسه باید رفتار های دانش آموزان را زیر نظر بگیرند تا در صورت نشانه های رفتاری غیر عادی و یا سرکشانه بتوانند در موقعیت مناسب آن ها را برای درمان جدی تر به مشاوران معرفی کنند.

 


۳)تغییرات فیزیکی
زمانی که تغییرات فیزیکی به علت اضطراب شدید شروع می شود، برای بدست آوردن بهترین نتیجه باید نمونه های آن را مورد بررسی قرار داد. برخی از نشانه های تغییرات فیزیکی می تواند شامل: سردرد، سرگیجه، تعریق بدن، درد در عضلات، حالت تهوع و بیماری معدوی، خستگی بیش از حد، کم اشتهایی و بی اشتهایی غیر معمول باشد.

نکته: باید گفت سردرد  های متناوب و دوره ای به طور حتم نشانه از اضطراب دانش آموزان نیست و ممکن است عوامل دیگری همچون کمبود ویتامین و مشکلات دیگر باشد که بهتر است برای درک درست آن به پزشک مراجعه کنید.

 


حتما بخوانید:۶ نوع از اختلالات یادگیری و علائمی که باید بدانید

۴)آشفتگی(اختلال) در خواب
خوابیدن نقش بسیار اساسی در سلامتی هر فرد دارد. توصیه مشاوران و روانشناسان برای دانش آموزانی با سنین ۱۳ تا ۱۸ سال این است که بین ۸ تا ۱۰ ساعت را در طول روز به خوابیدن و استراحت اختصاص دهند. اضطراب ها در دانش آموزان می تواند تأثیرات بسیار منفی ای بر خواب آنان بگذارد. مشکلاتی در خوابیدن، خواب ماندن، کابوس های وحشتناک و خستگی بعد از خواب می تواند نشانه هایی از اضطراب دانش آموزان باشد. برای پیش گیری بهتر است از نشانه های رفتاری ای که بدون علت اتفاق می افتند به سادگی گذر نکنید و آنان را جدی بگیرید.

۵)عملکرد ضعیف مدارس
مدارس با عملکرد ضعیفشان در نوع آموزش و روش تربیتی می توانند باعث ایجاد اضطراب در دانش آموزان می شود. دانش آموزانی که از اضطراب رنج می برند ممکن است به دلیل بیماری های جسمی ناشی از اضطراب از مدرسه اخراج شوند و یا به دلیل اختلال خواب و نگرانی مداوم، تمرکز شان را در کلاس درس از دست بدهند.

علائم مشخص شده شامل کاهش در نمرات، تکالیف غالباً گمشده و مشکل در تمرکز است.

 


۶) حملات اضطرابی و ترس های ناگهانی
از نشانه های هجوم اضطراب و ترس های ناگهانی اختلال اضطراب است، هر چند همه افرادی که دارای اضطراب هستند دچار این حملات نمی شوند. افراد بسیار زیادی نمی توانند این حملات سخت را تحمل کنند و تجربه کردن آن برایشان دشوار است. توجه به این نکات حائز اهمیت است که اگر دانش آموزان این نوع نشانه های رفتاری از خود بروز دهد باید بدانید  که ممکن است دچار حمله اضطرابی شده باشد شامل: سرگیجه، ناراحتی و یا درد معده، مشکلاتی در تنفس، درد در قفسه سینه، بی حسی در برخی از اندام های بدن و احساس کرختی

معلمان باید در این شرایط یک محیط مناسب را برای دانش آموز فراهم کنند و به آنان توجه کنند تا خدایی ناکرده به اتفاقات ناگوار و تلخی منجر نشود.

۷)امتناع از مدرسه رفتن
یکی از بارزترین علائم اضطراب دانش آموزان امتناع از مدرسه یا هراس مدرسه است. این در شرایطی است که دانش آموز برای نرفتن به مدرسه، هر بهانه ای می آورد و گاها خود و خانواده اش را به خطر می اندازد. در موارد شدید امتناع از مدرسه رفتن دانش آموزان و فرار آنان به هر بهانه ای از مدرسه منجر به اخراج آنان از مدرسه می شود.

 


۸)اختلال بدخلقی (tantrums)
رفتار غیر قابل پیش بینی و یا به قولی قشقرق در دانش آموزان با هر سن می تواند به وجود آید. به طور مثال دانش آموزانی که دارای این اختلال هستند ممکن است در موارد حاد این امر باعث ترک تحصیلشان بشود و ضربه های بزرگی به آنان وارد کند. دانش آموزان بدخلق ممکن است باعث ایجاد آشوب هنگام سخنرانی ها، کلاس های درس یا محیط مدرسه شوند و تمرکز دانش آموزان دیگر را نیاز بهم بریزند.  بهتر است معلمان و مدیران مدرسه در صورت مشاهده این نوع رفتار ها سعی بر ریشه یابی این موضوع و برطرف کردن مشکل اساسی بکنند.

۹)وسواس در جهت کمال گرایی
دانش آموزان که دارای اضطراب های به ویژه اضطراب در عملکرد هستند دارای وسواس کمال گرایی هستند. این نوع افراد به خود فشار های زیادی را وارد می کنند تا اشتباه نکنند و خوشان را کامل نشان دهند. وسواس در کمال گرایی می تواند عزت نفس دانش آموزان را کم کنند و آسیب های جبران ناپذیری را به آنان وارد کنند.

 


۱۰) عادات نامناسب در فرض کردن امور
یکی از مشکلات شایع در دانش آموزان اضطرابی آن است همیشه بدترین فرض ممکن را در انجام امور خود دارند، به طور مثال زمانی که امتحان می دهند احساس می کنند بدترین نمره را می آورند و توسط هم کلاسیان، معلم و والدین خود مورد سرزنش قرار می گیرند. دانش آموزانی با این نوع نشانه های رفتاری بهتر است مدت زمان کوتاهی توسط مشاوران آموزش های لازمه را ببینند تا این عادات و رفتار های نامناسب را ترک کنند تا در سنین بزرگسالی با همسر، فرزند و در موقعیت شغلی و اجتماعی به خود و دیگران آسیب وارد نکنند.

 


کلام آخر:
معلمان نباید تنها به آموزش تکیه کنند و نسبت و به خلق و خوی های رفتاری دانش آموزان بی تفاوت باشند، با توجه به اینکه دانش آموزان اکثر اوقات خود را در مدرسه به سر می برند معلمان راحتر می توانند نشانه های رفتاری که باعث بروز مشکل در نوع درس خواندن و مسائل اجتماعی آنان می شود را شناسایی کنند. بهتر است این نوع دانش آموزان را بهتر درک کرد و در صورت لزوم آنان را با یک مشاوره تلفنی بهتر و بیشتر راهنمایی کرد.

 


با مشاوره تلفنی آرموو تمام مشکلات درسی ات رو بر طرف کن!

 


منبع:۱۰ نشانه مهم اضطراب دانش آموزان در کلاس


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۶:۵۹ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

سؤالات متداول دانش آموزان در مشاوره درسی

دانش آموزان به طور معمول از همان دوره ابتدایی تا متوسطه باید راهنمایی و مشاوره درسی شوند تا دچار افت تحصیلی، پریشانی و اضطراب نباشند و بتوانند مسیر پیشرفت خود را به خوبی شناسایی کنند و بر آن قدم بردارند. اکثر والدین نمرات درسی فرزندشان را اولویت قرار می دهند و میزان تفهیم دروس برایشان اهمیتی ندارد. دانش آموزانی که والدین شان به آنان سخت گیری های بیش از اندازه برای کسب نمرات بالا می کنند با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می شوند که ممکن است تا بزرگسالی با آن ها همراه باشد.

 


آیا نیاز به مشاوره درسی دارید؟؟
 

دانش آموزانی که تنها برای کسب نمره آزمون می دهند از روش های ناصحیحی همچون تقلب، حاضر نشدن  در کلاس و موارد بسیار زیادی که تنها خصوصیت دروغ گفتن را در آنان تقویت می کند و هیچ کمکی در جهت بهبود عملکردشان ندارد استفاده می کنند. در این بخش مجله آرموو نگاهی داریم به سؤالات و دغدغه های دانش آموزان و ارائه روش های صحیح به آنان:

 


موقع درس خوندن خوابم می گیره و نمی تونم درست تمرکز کنم باید چیکار کنم؟
طبق اطلاعاتی که دانشمندان بدست آورده اند دلایلی که افراد هنگام درس خواندن خوابشان می گیرد به دلایل:۱)در حالت های خمیده و یا دراز کشیده درس می خوانند ۲) وضعیت بدنی خود را هنگام درس خواندن تغییر نمی دهند ۳)به کتابی که می خوانند علاقه ای ندارند ۴)نوع تغذیه شان نامناسب است.

 


چطور می تونم هم درس هامو بخونم هم بازی کنم؟
برنامه ریزی در زندگی هر فرد نقش بسیار مؤثری دارد. دانش آموزان زمان های خارج از مدرسه خود را اکثرا به بازی کردن، تلویزیون دیدن و کلاس های آموزشی می گذرانند و ساعات کمی را به درس خواندن اختصاص می دهند. معلمین و مشاوران باید به دانش آموزان کمک کنند تا با یک برنامه ریزی صحیح میان کلاس های آموزشی، تفریحات و خواندن دروس مدرسه شان تعادل ایجاد شود.

همیشه موقع امتحانام استرس دارمو و نمی تونم درست درس بخونم

با توجه به برنامه ریزی درسی ضعیف اکثر دانش آموزان و موکول کردن بخش بسیار زیادی از دروس به شب امتحان و یا روز های قبل امتحان طبیعی است که استرس و اضطراب مانع تمرکز آنان می شود. مشاوران در این زمینه با گفتگو های دوستانه باید دانش آموزان را توجیه کنند تا قبل از شروع امتحانات به صورت مستمر دروس خود را مرور کنند و یا در کلاس درس به خوبی به صحبت های معلم گوش فرا دهند تا قبل از امتحانات با استرس های بی مورد به خودشان آسیبی وارد نکنند.

من علاقه ای به درس ندارم، دلم میخواد ورزشکار بشم

باید گفت هر کسی در زندگی علاقه ها و استعداد هایی دارد که اگر در زمان درست به فکر پرورش آن باشد می تواند زندگی بهتری را تجربه کند. در ایران اکثر والدین با تأکید بر دروس مدرسه می خواهند فرزندشان تحصیل کرده باشد و کمتر سمت مواردی همچون ورزش و موسیقی برود، این در حالی است که در تمام دنیا تأکید ها بر فراگیری یک حرفه و رشد استعداد های ذاتی دانش آموزان است. مشاوران باید به دانش آموزان کمک کنند تا میان درس خواندن و حرفه هایی که به آن علاقه دارد تعادل ایجاد شود.

خانوادم منو همیشه با دیگران مقایسه می کنن و این باعث استرس بیشتر من میشه
یکی از اشتباهات متداولی که والدین آن را انجام می دهند، تحقیر ها و مقایسه کردن هایی که می تواند کودکان یا نوجوانان را کلافه و از درس خواندن خسته کند. جملاتی که از طرف والدین با دلسوزی گفته می شود و تأثیر عکس می گذارد. پیشنهادی که مشاوران به والدین می کنند این است به جای مقایسه و جملات نامناسب بهتر است از روش هایی استفاده کنید که به فرزندتان اعتماد به نفس بدهد. نقاط ضعف و قدرت فرزندتان را بشناسید و با گفتگو راجع به آن ها سعی در برطرف کردن آن داشته باشید.

چرا همیشه نمره هام پایینه؟
نمرات پایین در هر درس نشان از بی علاقگی و بی انگیزگی دانش آموزان در کلاس درس یا موقع خواندن دروس است. هیچ کس کند ذهن و کم هوش نیست شاید اختلالاتی در یادگیری دارید که متوجه آن ها نشده اید پس این مشکلات خود را پنهان نکنید و با مشاور صحبت کنید تا بهترین روش را به شما ارائه دهد.

 


از معلمم خوشم نمیاد اون همیشه منو تحقیر میکنه
یکی از متداول ترین دغدغه دانش آموزان زمانی به وجود می آید که احساس می کنند معلمان قصد اذیت و آزار آنان را دارند، در این زمان است که دانش آموز از درس و مدرسه دلزده خواهد و حتی ممکن است افت تحصیلی چشمگیری نیز پیدا کند. بهتر از والدین و مشاوران پیگیر این قضایا شده و باعث بهبود روابط دانش آموز و معلم شوند.

با مشاور تلفنی آرموو تمام سؤالاتت رو در زمینه درسی و رفع اشکال بپرس و مشکلاتت رو در کمترین زمان برطرف کن
 

ما در آرموو هستیم تا یادگیری را برای دانش آموزان لذت بخش کنیم، انگیزه آنان را افزایش دهیم و اعتماد به نفسشان را با روش های خود آموز ،تثبیت کنیم تا با کسب موفیقت در دروس، نگرانی و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور کرده و محیطی آرامش بخش را به آنان هدیه دهیم. ما در تلاش خواهیم بود تا در هر زمان و مکان که شما بخواهید از طریق تلفن برای رسیدن به اهداف بلند درسی و آموزشی تان در کنار شما باشیم.

 


سؤالات متداول دانش آموزان در مشاوره درسی

 


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۵۵:۲۳ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

۶ نوع از اختلالات یادگیری و علائمی که باید بدانید

آیا برای شما هم پیش آمده که مباحث درسی را نسبت به بقیه همکلاس های تان دیرتر یاد بگیرید و این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس تان شود؟ عدم توانایی در گوش دادن دروس کلاس، صحبت کردن و تفهیم مباحث از عواملی است که باعث می شود مواضیع درسی را به خوبی یاد نگیرید و مشکلات درسی متعددی گریبانتان را بگیرد. باید گفت بسیاری از دانش آموزانی که دارای اختلالات یادگیری هستند انزواطلب و ترسو می شوند و این به دلیل آسیب هایی که در دوره های تحصیلی به آن ها وارد می شود. اختلالات یادگیری متأسفانه نه توسط والدین و نه توسط معلمان به خوبی تشخیص داده نمی شود و صفت هایی همچون کند ذهن، احمق، کم هوش به افرادی که دارای این نوع از اختلالات هستند اطلاق می شود. در این بخش از مجله آرموو نگاهی داریم به انواع اختلالات یادگیری که باعث بروز مشکلات درسی می شود:

 


آیا به مشاوره درسی و رفع اشکال نیاز دارید؟؟

 


۱)اختلالات شنوایی(APD)
افرادی که مبتلا به کم شنوایی یا اختلالات APD هستند، تفاوت های ظریف بین اصوات را تشخیص نمی دهند حتی اگر صداها بلند و به اندازه کافی واضح باشند.

۲)اختلال یادگیری دیسلکسیا، دیسکلکولیا، دیسگرافیا
دیسکلکولیا: به افرادی که ناتوانی در درک و شمارش اعداد دارند و یادگیری ریاضی برای آن ها مشکل است.
دیسلکسیا: این افراد در خواندن، درک مطلب، یادآوری و گفتار مشکل دارند.
دیسگرافیا: به افرادی که در نوشتن و مهارت های حرکتی مشکل دارند می گویند. املای ضعیف، خلاصه برداری نکردن از گفته های معلم از علائم این اختلال است.
۳)بیش فعالی(ADHD)
اختلالاتی که موجب از کنترل خارج شدن رفتار، یادگیری و تمرکز فرد می شود. بیش فعالی در پسران بیشتر از دختران است.

۴)دیپراکسیا
این اختلال باعث ایجاد مشکل در حرکت و هماهنگی زبان و گفتار می شود. کندی در سرعت پردازش موضوعات و اضطراب از دیگر علائم این اختلال است.

۵)اختلالات در عملکرد اجرایی
نوعی اختلال که بر فرآیند های برنامه ریزی، سازماندهی و تعیین هدف تأثیر می گذارد.

۶)اختلالات در حافظه
سه نوع حافظه برای یادگیری مهم است. حافظه کاری، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت که در پردازش اطلاعات کلامی و غیر کلامی استفاده می شود. اگر در هر یک از این نوع حافظه ها نقصی به وجود آید امکان ذخیره و بازیابی یک سری اطلاعات مورد نیاز برای انجام کار ها مختل می شود.

علائم افرادی که دارای اختلالات یادگیری هستند؟
در یادآوری مواردی که به او گفته شده ناتوان است
در تفهیم مباحث آموزش داده شده مشکل دارد
از روخوانی در کلاس فرار می کند زیرا جملات را به خوبی نمی تواند هجی کند و یا بسیاری از کلمات را جا می اندازد
در انجام دادن تکالیف اش کند است و یا متمایل به انجام دادن آن ها نیست
در کلاس یا انزوا طلب است و یا واکنش های هیجانی زیادی همچون خشم را از خود بروز می دهد
ضعف در هماهنگی ذهن و دست همچون ناتوانی در انجام امور ورزشی و یا حتی نگه داشتن یک مداد را دارد
هنگامی که معلم از او در کلاس سؤالی می کند از آن طفره می رود و یا در بیان آن جواب مشکل پیدا می کند
ضرورت درمان اختلالات یادگیری
فردی که این اختلالات را دارد گاها تا سنین بالا متوجه این موضوع نمی شود و تصور می کند این یک اختلال ذاتی و ارثی است که با مشاوره بر طرف نمی شود. درک این نکته ضروری است که، ناتوانی در یادگیری می تواند بر زندگی خصوصی و خارج از مدرسه و دانشگاه تأثیرات منفی اش را در پی داشته باشد. مشکلاتی در روابط، خانواده، دوستان و محیط کاری، که هر کدامشان می تواند آسیب های روانی جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. افرادی که این نوع اختلالات را دارند احساس می کنند نسبت به بقیه دانش آموزان و هم سن و سالانشان کند ذهن و عقب افتاده اند، به همین خاطر معمولا انزوا طلب و سردرگم هستند.

با مشاوره تلفنی آرموو تمام مشکلات درسی ات رو بر طرف کن!!

ما در آرموو هستیم تا یادگیری را برای دانش آموزان لذت بخش کنیم، انگیزه آنان را افزایش دهیم و اعتماد به نفسشان را با روش های خود آموز ،تثبیت کنیم تا با کسب موفیقت در دروس، نگرانی و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور کرده و محیطی آرامش بخش را به آنان هدیه دهیم. ما در تلاش خواهیم بود تا در هر زمان و مکان که شما بخواهید از طریق تلفن برای رسیدن به اهداف بلند درسی و آموزشی تان در کنار شما باشیم.

 


منبع:۶ نوع از اختلالات یادگیری و علائمی که باید بدانید


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۸:۴۰ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)