آرموو آرموو .

آرموو

۱۱ تکنیک برای برنامه ریزی موفق

من واقعا می خواهم آینده ای موفق داشته باشم اما نمی دانم با چه روش هایی می توانم به نتیجه برسم. موفقیت ذاتاً چیزی است که ما برای آن تلاش می کنیم، از دوران تحصیل تا زمانی  که اولین شغلمان را بدست می آوریم. کل این روند به معنای حرکت شما در زندگی است اما چگونگی این حرکت می تواند بر موفقیت های آینده تان تأثیرات بسیار زیادی بگذارد. در این بخش از مجله آرموو نگاهی دارم به ۱۱ روش برای برنامه ریزی موفق.

 


۱)یک مکان آرام برای خودتان پیدا کنید

قدم اولیه و مهم برای برنامه ریزی دقیق آینده این است که شما بتوانید مکانی را پیدا کنید که به دور از تمام مزاحمت های و حواس پرتی ها با آرامش کامل بتوانید بهترین مسیر را برای خود انتخاب کنید.

 


 

فکر کردن درباره آینده موفق امری ضروری است که بدون هیچ گونه حواس پرتی و یا وقفه ای باید انجام شود. قرار گرفتن در یک مکان آرام همچنین به شما کمک می کند تا به تنهایی فکر کنید و هیچ کس دیگری تأثیری بر تصمیمات شما نداشته باشد. این زندگی شماست، بنابراین اگر در این لحظه بر فکر کردن متمرکز شوید، در آینده به موفقیت می رسید.
فکر کنید اهدافی که برای خود ساخته اید، دیگران از شما می خواهند یا واقعا همان چیزی است که تنها وجود شما آن را می طلبد.
۲)فکر کنید که در آینده دقیقا چه انتظاری از خود دارید

 

آیا زندگی آینده ای که برای خودتان می بینید، همان چیزی که دیگران از شما می خواهند؟ چه تغییراتی می خواهید؟ چه چیزی می تواند یک تغییر مهم باشد که خیلی سریع فوراً ایجاد شود؟ پرسیدن سؤالاتی از این قبیل می تواند به شما کمک کند تا خود را بهتر بشناسید و باعث می شود به جای این که برنامه ریزی کورکورانه داشته باشید، افکار خود را منطقی تر کنید.

 


۳) فکر کردن به گذشته را رها کنید

زمانی که می خواهید برنامه ریزی ای برای آینده خود داشته باشید، فکر کردن به گذشته شمارا دلسرد می کند و مانع بزرگی برای رسیدن به اهدافتان می گذارد. اینکه مشا در آینده چه کار هایی کردید که از آن پشیمان و دلسرد و یا خوشحال هستید گذشته و تمام شده است، حالا شما آینده ای پیش رویتان است که می تواند لذت بخش ترین و بهترین دوران زندگی تان شود. موفقیت زمانی به وجود می آید که شما همه افکار منفی و عادات نامناسبتان را رها می کنید و برای کارتان تلاش میکنید.

 


رها کردن گذشته باعث می شود تا آزادانه تر فکر کنید

 


 

ذهن هر فردی همیشه به خاطرات گذشته اش بیشتر علاقه دارد و مدام آن ها را مرور می کند و این کاملا عادی است. زیرا ذهن هر انسان آینده ای که هنوز نیامده و امروزی که در حال سپری است را نمی تواند پیش بینی کند.
فکر کردن به آنچه انجام داده اید در گذشته می تواند شما را به فکر کردن در مورد شکست ها سوق دهد. فکر کردن به گذشته می تواند شما را دلسرد کند. اما نتیجه گیری درست از آنچه که در گذشته انجام داده اید نه تنها شمارا دلسرد نمی کند، بلکه باعث می شود درس های مهمی از آن بگیرید و دیگر آن اشتباهات را تکرار نکنید.
۴)به دنبال علاقه های طبیعی تان بروید، همان هایی سال ها آن ها را نادیده گرفتید

 

 

اشتیاق به انجام هر کاری باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد هیجان در مسیر موفقیت شما خواهد شد.
 

 


 

اشتیاق و موفقیت کاملاً در هم تنیده هستند. این تنها موضوعی است که می تواند آن شوق و ذوق طبیعی را به شما القا کند و شما را در مسیر سعادت و موفقیت قرار دهد.
بسیاری از افراد معروف دنیا تنها دلیل رسیدن به موفیقتشان را اشتیاق فروان و تلاش بی وقفه کردن می دانند. اشتیاق به هر کرای باعث می شود شما هیچ وقت از آن دلسرد و غمگین نشوید بلکه به مسیرتان با قدرت بیشتری ادامه دهید.
پذیرفتن خطاها، باید گفت هر فردی در طول مسیر زندگی اش کار هایی انجام داده که احساس ناخوشایندی به آن دارد. با پذیرفتن خطاهای گذشته تان می توانید به خوبی از پس آینده تان بربیایید و احساس خوبی به آن داشته باشید.
۵)به خوتان افتخار کنید و بدانید شما خصوصیت هایی دارید که دیگران از آن بی بهره اند

 

این احساس به شما امکان می دهد به طور مداوم کار کنید تا آنچه را که می خواهید در زندگی بدست آورید. اعتماد به نفس و اشتیاق در کنار هم شانس شما را برای رسیدن به موفقیت دوبرابر می کند.

 


 

زمانی که به خودتان افتخار می کنید، اشتیاقتان برای انجام کار مورد علاقه تان بیشتر می شود و برای مقابله با موانع قریب الوقوع مجهزتر هستید.
دیگران متوجه اعتماد به نفس شما خواهند شد وممکن است با دیدن میزان اعتماد به نفس شما در کار فرصت های مناسبی در اختیارتان قرار دهند.
اعتماد به نفس یک نوع ارزشی که شما به خود می دهید و در زمان هایی که از خود یا زندگی تان دلسرد می شوید می توانید با فکر کردن به امید دوباره ای بگیرید.
۶)به ندای قلبتان اطمینان کنید

 

همیشه ندایی درون ما است که می گویند این کار را بکن، تو موفق می شوی، اما گاهی اوقات نقطه مقابل آن نیز وجود دارد و ندایی در درون ما می گوید تو شکست می خوری. این بستگی به ما دارد که حرف کدام گوش دهید. گاهی اسم این تقابل را خیر و شر می دانند. شما باید به حرف ندایی گوش دهید که خیر شمارا می خواهد.

 


۷)برای رسیدن به پیشرفت، یک دفتر برنامه ریزی تهیه کنید

 

پس از برنامه ریزی که انجام دادید، دفتری برای خود تهیه کنید و عملکرد روزانه و یا هفتگی خود را در آن یادداشت کنید. ببنید چقدر از برنامه ریزیتان فاصله گرفتید و یا چقدر نسبت به برنامه تان خوب عمل کردید وبه آن نزدیک شدید.
 

 

این کار باعث می شود شما عملکرد خود را آنالیز کنید و در یک چشم انداز خوب برای بهتر شدن پیشبرد برنامه تان تلاش کنید
می توانید برای ایجاد انگیزه از کار های مثبتی که کرده اید لیستی تهیه کنید و جایزه ای برای خود بخرید

 

 

 

۸) اهداف خود را در جایی قابل مشاهده بگذارید

این ممکن است به شما کمک کند تا هر زمان خانه را ترک یا وارد آن می شوید، بتوانید اهداف خود را مشاهده کنید. دیدن این اهداف روزمره نیز شما را در مسیر صحیح قرار خواهد داد.

 

داشتن یادآوری بصری و ملموس به شما کمک می کند تا یادآوری کنید که آنچه انجام می دهید به اندازه کافی مهم است که دائماً به آن مراجعه کنید.
 

۹) یک حساب پس انداز بسازید و ۲۵٪ از درآمد ماهانه خود را در آن واریز کنید

 

با صرفه جویی در هزینه هایتان می توانید منابع مالی لازم را به اهدافتان اختصاص دهید.  این هزینه می تواند برای خرید لوازم مورد نیاز باشد و یا کلاسهای آموزشی برای آمادگی شغلی یا هر قدم کوچک به سمت موفقیت های بزرگ.

 


۱۰)ببینید چه چیزی در سبک زندگی تان باید تغییر کند

عادات و روش زندگی تان را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه عاداتی شمارا از رسیدن به موفقیت دور می کند. ممکن است عادات و یا روش هایی که از قبل استفاده می کردید بسیار مفید بوده باشند و حالا باید این عادات را گسترش دهید.

 


۱۱)دست به کار شوید

 

هیچ زمانی برای رسیدن به هدف ها و رؤیاهاتان دیر نیست. هر کسی در زندگی اش برای رؤیاها و علاقه مندی هایش برنامه ای نچیند و برای آن ها تلاش نکند حتما پشیمان خواهد شد. باور کنید این ها شعار نیستد، شما مخلوق خداوند هستید و او توانایی انجام هر کاری به مخلوقاتش داده است، پس دست به کار شوید.

 


۱۱ تکنیک برای برنامه ریزی موفق


برچسب: برنامه ریزی، موفقیت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۲۴ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

چه کودکانی نیاز به مشاوره روانشناسی دارند؟

در مقام والدین تشخیص نشانه ها و علائم رفتاری در یک کودک بسیار دشوار است، زیرا والدین مشکلات رفتاری فرزند خود را کمتر متوجه می شوند. بسیاری از کودکان نشانه رفتاری دارند که طی مدت زمان کوتاهی از بین می رود، اما یک سری از نشانه های رفتاری وجود دارند که برای کودکان ما یک خطر جدی محسوب می شوند و به طور حتم باید توسط متخصصین و مشاورین درمان شوند. اگر فرزند شما در عملکرد رفتاری، عاطفی و اجتماعی خود پیوسته با مشکل رو به رو است، ممکن است زمان مراجعه به یک مشاوره باشد. ما در این بخش از مجله آرموو نگاهی داریم به نشانه های رفتاری کودکانی که نیاز به مشاوره دارند.

 


نشانه اول: به علائم رفتاری کودک خود دقت کنید

۱)علائم خود آزاری

سوزاندن، خراشاندن، زخم کردن پوست دست یا صورت و غیره جزو علائم و نشانه هایی است که یک هشدار و زنگ خطری است که والدین باید آن را جدی بگیرند. در موارد بسیار زیادی کودک با گفتن جمله هایی همچون «می خواهم بمیرم» و یا جملات نا امید کننده دیگری می خواهد خودش را مجازات کند که گاهی از نظر والدین شوخی کودکانه است و جدی گرفته نمی شود.به والدین توصیه می شود با مشاهده همچین نشانه هایی به مشاورین کودک مراجعه کنند.

 


۲)حرف ها و صحبت های غیر عادی

 

معمولا حرف ها و صحبت هایی که کودکان با اطرافیان و یا حتی گاهی با اسباب بازی هایشان توسط والدین تحلیل نمی شود و مدام با جمله اینکه بچه اس و هر حرفی را می زند از صحبت های فرزندمان غافل می شویم. کودکان معمولا برای بیان احساسات و دنیای واقعی درونشان در قالب کلمه و جمله مشکل دارند اما والدین به طور حتم باید با کودکانشان مداوما گفتگو کنند تا بتوانند دنیای درونشنان را کشف کنند.

 


 

به جملاتی ، مانند “من می ترسم شب بخوابم بخاطر اینکه خواب های وحشتناکی می بینم“. و یا “من نمی خواهم به مدرسه بروم زیرا بچه های دیگر من را دوست ندارند.” دقت کنید زیرا ممکن نشانه از اضطراب ها و ترس های شدید آنان باشد.
۳)رفتار های بیرونی

 

علائم رفتاری شامل عصبانیت های شدید، ضربات غیرقابل کنترل با دست یا پا، رفتارهای پرخاشگرانه یا گریه های شدید می شود. کودک در مواردی ممکن است ضربه زد، گزش و لگد زدن را نسبت به شما یا دیگران انجام دهد.

 


۴)تغییر ناگهانی در رفتار

هر گونه رفتار های غیر عادی و توجیه ناپذیر مانند کم اشتهایی، کم خوابی یا بی خوابی، انزوا طلبی، قلدری و رفتار های پرخاشگرانه همگی می تواند جزو نشانه هایی باشد کهه والدین باید به آنان توجه جدی کنند.

 


نشانه دوم: مسائل اجتماعی و عاطفی کودکانتان را بررسی کنید

۱)نپذیرفتن و مقابله با مشکلات اجتماعی

تغییرات ناگهانی در زندگی ممکن است سلامت روان یا عاطفی کودک شما را مختل کند. از دست دادن یک دوست عزیز، یا طلاق والدین و جابه جایی منزل می تواند بر عملکرد کودک تأثیر منفی بگذارد. به این فکر کنید که آیا تغییرات اخیر زندگی روی آنها تأثیر می گذارد یا خیر. پس از هر اتفاقی که در زندگی هر کودک به وجود می آید باید بفهمید که آیا کودک شما می تواند آن ها را بپذیرد یا توانایی پذیرفتن آن را ندارد.

 


۲)بی قراری ها و گریه های شدید

اگر فرزند شما همیشه خوشحال و پر انرژی بوده و اخیراً  بیش از حد خسته و بی قرار به نظر می رسد، ممکن است یک مشاور بتواند به او کمک بزرگی کند. توجه داشته باشید که آیا تغییر در خلق و خو او به طور ناگهانی اتفاق می افتد یا در نتیجه برخی از محرک ها رخ می دهد. نظارت دقیق از این تغییرات می تواند به یک درمانگر کمک کند که به نتیجه بهتری از نشانه های رفتاری کودک شما برسد و کمک شایانی در جهت بهبود رفتار او بکند.

 


۳)روابط اجتماعی آسیب پذیر

 

اگر به نظر می رسد فرزند شما دیگر نمی خواهد با دوستان یا خواهران و برادران خود بازی کند یا در ارتباط با هم سن و سالانش مشکل دارد بدانید که با مشکل جدی ای رو به رو شده است. انزوای اجتماعی یک نشانه رفتاری بسیار مهم است که باید توسط والدین تشخیص داده شده و برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد. در قدم اول بهتر است با خود او صحبت کنید و اگر به نتیجه نرسیدید با مشاور تماس بگیرید.

 


۴)مشکلات جسمانی

اگر فرزند شما مرتباً از درد معده، سردرد یا سایر علائم جسمی نگران است، آن را به صورت جدی پیگیری کنید. مگر در مواردی که وضعیت پزشکی تشخیص داده نشده ای داشته باشند. اگر به نظر نمی رسد که این مشکلات جسمی نیستند، بدانید که این موارد را باید با مشاوران روانشناسی در میان بگذارید تا برای بر طرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهند.

 


نشانه سوم: بررسی اوضاع درسی و تحصیلی در مدرسه

 

۱)بسیاری از کودکان دارای اختلالاتی هستند که ممکن است از نظر والدین و یا حتی مربیان شان نادیده گرفته شود. بسیاری از اختلالات یادگیری در کودکان باعث می شود در مدرسه مورد تمسخر قرار گیرند و اعتماد به نفسشان کاهش پیدا کند. این در حالی است که همه اختلالات می تواند به راحتی درمان شوند و کودک شما را به کودکی شاد تبدیل کند که به موفقیت های بزرگی می رسد.

 


قبل از مراجعه به مشاوره روانشناسی چه نکاتی را باید بدانید؟

۱)نظر والدین و بزرگسالان دیگر را راجع به نشانه های رفتاری فرزندتان بپرسید

 

والدین نشانه های رفتاری فرزندشان را معمولا متوجه نمی شوند و این کاملا طبیعی است. بهتر است قبل از رفتن نزد مشاوره از تجربیات افراد دیگر راجع به فرزند داری بپرسید. یک سری از رفتار ها در کودکان مشابه است و همین موضوع می تواند بر نگرانی های شما مرهمی باشد. مربیان و معلمان در مدرسه نیز می توانند کمک مناسبی در جهت شناسایی رفتار های فرزند شما داشته باشند.

 


۲)با فرزندتان صحبت کنید

یکی از مواردی که معمولا کمتر در میان والدین رواج دارد این است که با کودکانشان کمتر صحبت می کنند. توصیه تمام مشاورین این است که در قدم های اول پس از مشاهده رفتار های غیر عادی در کودکان بهتر است با خودشان صحبت کنید و علت این رفتار را بررسی کنید.

 


 

با زبان ساده و کودکانه حرف بزنید تا متوجه حرف هایتان بشود
با مهربانی و لطافت با او صحبت کنید
با اضطراب و ناامیدی با او حرف نزنید، زیرا کودکان احساسات شما در حالات چهره و حرف هایتان به خوبی متوجه می شوند
او را قضاوت نکنید
بگذارید جملاتش را تمام کند و بعد سؤالات دیگر را بپرسید. صبور باشید.


چه کودکانی نیاز به مشاوره روانشناسی دارند؟


برچسب: مشاوره کودک، مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۶:۰۴ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

آموزش نادیده گرفتن تمسخر به کودکان

کودکان دبستانی بیش از پیش درگیر رابطه با همسالان خود می شوند، ولی این افزایش ارتباط، ترس از طرد شدن  و تمسخر را به دنبال دارد. مسخره کردن در بین بچه ها عادی است. در بین برخی از کودکان این مسأله پذیرفته شده است، اما برای برخی از کودکان تحمل  مورد تمسخر واقع شدن، بسیار دشوار است. بعید نیست که کودک به کسی که او را مسخره کرده حمله کند. از آنجا که نقش همسالان در زندگی کودکان روز به روز بیشتر می شود، لازم است به بچه ها یاد دهیم که با احساس مسخره شدن کنار بیاید. زیرا واقعیت این است که برخی از کودکان و حتی برخی بزرگسالان به مسخره کردن دیگران عادت کرده اند و از این کار لذت می برند. با توجه به این امر که دیگران را نمی توانیم تغییر دهیم، بهتر است شیوه ی برخورد مناسب و کنار آمدن با این شرایط را به کودکان بیاموزیم تا احساسات آن ها جریحه دار نگردد.

 


عادی سازی

به کودک بگویید که تنها او نیست که مورد تمسخر واقع شده است. بلکه بسیاری از بچه ها و حتی بزرگتر ها گاهی توسط دیگران مورد تمسخر قرار می گیرند و یا حتی طرد می شوند. همواره افرادی هستند که اشتباه می کنند و دیگران را مسخره می کنند و در اکثر مواقع ما نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم.

 


نادیده گرفتن

 

به بچه ها توضیح دهید اگر یک نفر به آن ها توهین کند یا آن ها را مسخره کند، احساس بدی نداشته باشد، چون مسخره شدن، به معنای مسخره بودن نیست. نام این کار، تحمل تمسخر اسن و به شکل زیر اجرایی می شود:

 


۱.در مرحله اول فکر کنید آیا گفته ی آن فرد در مورد شما واقعیت دارد؟

 


برای مثال فکر کنید یک نفر به شما می گوید: میمون! در آینه نگاه کنید و از خودتان بپرسید: آیا من میمون هستم؟

 


اگر جوابتان نه است، به خودتان بگویید: من نه زشت هستم و نه شبیه به میمون. پس چرا این حرف را جدی بگیرم و ناراحت شوم؟

 


 

از این حرف خوشم نمی آید، ولی ناراحت نمی شوم، زیرا این حرف درست نیست. پس آن را نادیده می گیرم و از کنار آن رد می شوم. اگر عصبانی شوم یعنی اینکه این حرف را جدی گرفته ام.  این کار باعث می شود افراد بیشتری من را مسخره کنن

 


۲.گاهی ممکن است ویژگی که در مورد تو می گویند، در تو وجود داشته باشد: مثلا می گویند: چاقالو و تو چاق هستی.

 


الف)لزومی ندارد از این حرف ناراحت شوی زیرا این فقط نظر چند نفر است و دلیل نمی شود همه چنین نظری راجع به تو داشته باشند.

 


ب)در چشمان آن ها نگاه کن و با صدای محکم چند ویژگی مثبت خودت را بگو. درست است که من چاق هستم اما در عوض زورم از شما بیشتر است. درست است که نمی توانم فوتبال بازی کنم اما نقاشی ام خوب است. خدا هر فردی را به گونه ای آفریده که ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد. همه نباید مثل هم باشند.

 


 

۳.به تعداد انگشتان دستتان ویژگی های مثبت خود را بشمارید و فقط به آن ها فکر کنید.

 


آموزش نادیده گرفتن تمسخر به کودکان


برچسب: مشاوره کودک+مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۸:۰۶ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

مشاوره برای نوجوانان با روحیه بسیار حساس

چه نوجوانانی دارای روحیه بسیار حساس هستند؟ نوجوانان بسیار حساس با یک تلنگر کوچک دچار احساسات شدید روحی می شوند که این احساسات گاها باعث خوشحالی بیش از حد آنان و یا باعث ناراحتی و غم آنان می شود. آیا نوجوان شما بسیار حساس، عاطفی و واکنش پذیر است و به راحتی تحت تأثیر انرژی و خلق و خوی دیگران قرار می گیرد؟ آیا نوجوان شما دارای شخصیت شهودی است، غالباً قادر است ذهن شما را بخواند یا بیش از حد با پریشانی عاطفی دیگران همدلی می کند؟ آیا فرزند شما در عین اینکه باهوش است و استعداد آکادمیک دارد، در مدرسه با مشکل رو به رو است؟  آیا گاهی اوقات تعجب می کنید که نوجوان شما آنقدر احساساتی را تجربه می کند که منجر به اضطراب یا افسردگی اش می شود؟ در این مقاله از آرموو نگاهی داریم به رفتار ها و خلق و خوی های نوجوانانی که دارای روحیه بسیار حساس هستند.

 


تربیت فرزند نوجوان بسیار حساس یا “فوق العاده احساسی” می تواند یک تجربه ناامیدکننده، گیج کننده و سخت باشد. نوجوانانی که بسیار حساس، عاطفی و دارای شخصیت شهودی هستند در مقابل چالش های روزگاری که در پیش دارند می توانند بسیار شکننده و نا امید شوند. چالش هایی که در طول مسیر زندگی به خصوص در دوران نوجوانی ممکن است آسیب های بسیار زیادی را به افراد وارد کند. والدین باید در ابتدا با استفاده از مشاوران متخصص این احساسات را در فرزند خود شناسایی کنند و مسیر درست را به فرزند خود نشان دهند.

 


نوجوانان احساسی دارای چه نوع مشکلاتی هستند؟

 

در مدرسه و روابط دوستانه خود دچار مشکل می شوند
معمولا دارای عدم تمرکز هستند
اعتماد به نفس کافی برای انجام کار های خود ندارند
همیشه کاری را انجام می دهند که در آینده از آن پشیمان می شوند
کنش هایی که از خود نشان می دهند اغلب بدون فکر است
در اغلب اوقات احساس غم و افسردگی دارند
 

 


چه مواردی عامل به وجود آمدن روحیه حساس در نوجوانان است؟

 

ژنتیک گاها روحیه حساس در نوجوانان ژنتیکی است و از طریق والدین منتقل می شود
استرس بیش از حد در دوران کودکی و وقوع اتفاقی ناگوار که در دوران کودکی فرد با آن رو به رو شده است می تواند یکی از عوامل به وجود آمدن روحیه حساس در دوران نوجوانی شود
 چه رفتار هایی روحیه حساس نوجوانان را بیشتر و خاص تر می کند؟

 

 

جدال میان والدین– با توجه به شخصیت شهودی که این افراد دارند، بیش از حد احساسات محیط اطرافشان را جذب می کنند، دعوا و یا جر و بحثی که والدین دارند می تواند تأثیرات بسیار منفی ای بر آنان داشته باشد و غم و اندوه زیادی را به آنان وارد کند.
نداشتن هم صحبت در خانواده – نوجوانانی که در خانواده کسی با آنان هم صحبت نیست روحیه حساس بیشتری دارند. تک فرزند ها و فرزندان کوچک بیشتر در معرض هستند.
 

واکنش های نوجوان حساس چگونه است؟

 

ممکن است برای کاهش احساسات بسیار زیادی که در آن غوطه ور می شوند دست به اعمال ناشایستی بزنند که باعث آسیب های جدی به آنان شود
پر خوری، افسردگی، مشکلات مزمن بهداشتی و بیماری های روانی همواره جزو عواقب و کنش های این دسته از نوجوانان است
خشونت های غیر عادی و آسیب رساندن به خود و دیگران نیز از کنش های مخرب این افراد می تواند باشد
مشاوره برای نوجوانان دارای روحیه حساس

 

مشاوره می تواند به نوجوان بسیار حساس شما کمک کند تا مرزهای عاطفی و تعادل را حفظ کرده و بتواند یک مسیر سالم را در پیش گیرد.  بسیاری از نوجوانان بسیار حساس هیچ تصوری ندارند که چرا آنها نسبت به هم سن و سالان خود احساسات بیشتری دارند و گمان می کنند این یک مشکل درونی است که راه فراری از آن ندارند. آنها ممکن است احساس متفاوت بودن و  یا منزوی بودن کنند، اینجاست که مشاوره می تواند بسیار مؤثر باشد. در جلسات مشاوره،  نوجوان شما می تواند درک کند که چه کسی است، چرا او اینقدر تحت تأثیر احساسات و انرژی دیگران قرار می گیرد و چگونه می تواند آرامش و آسایش بیشتری پیدا کند. هنگامی که نوجوان شما این خودآگاهی را افزایش می دهد و می فهمد که حساس بودن یک هدیه و یک چالش است، می تواند شروع به حرکت بهتری در تمام جنبه های زندگی خود کند. نوجوان شما می تواند از تأثیر انرژی خارجی آگاه شود و یاد بگیرد که چگونه باید مرزها را پایه ریزی کند و توجه بیشتری به خرج دهد تا درگیر احساسات ناخوشایند نشود.

 


مشاوره برای نوجوانان با روحیه بسیار حساس


برچسب: مشاوره نوجوانان، مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۱:۲۶ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

اهمیت دوست یابی در کودکان و نوجوانان

پیدا کردن دوست همواره مهمترین مسأله برای کودکان و نوجوانان است. مهارت های ارتباط برقرار کردن، از جمله مهارت هایی هستند که در پی آن روابط اجتماعی قوی برای هر فرد می سازند و موجب به وجود آمدن روابط دوستانه و صمیمی میان افراد جامعه می شوند. فراگیری مهارت دوست یابی برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است، زیرا به آن ها کمک می کند هنگام ورود به اجتماعی و آشنا شدن با هم سن و سالان خود احساس اعتماد به نفس کنند. کودکان و نوجوانان برای شروع ارتباط گرفتن و دوستی با هم سن و سالان ویا حتی بزرگسالان نیاز به دانستن روش ها و راهکارهایی ساده و مناسب دارند.

 


سد ها و پل های دوستی

به فرزندان خود بیاموزیم در برقراری ارتباط با دیگران آسیب هایی وجود دارد که هر کدام از آن ها می توانند عامل از بین رفتن ارتباط شوند. نکته بسیار مهم این است که برای برقراری ارتباط و پیدا کردن دوست، باید اخلاق خوش و نرمی داشت در غیر این صورت دیگران از ما دوری می کنند. کودکان و نوجوانان باید عملکردشان، اخلاق و نوع ادبشان بر رفتار دیگران با آن ها تأثیر بسیار زیادی دارد. تشخیص رفتار های مثبت در دوستی ها و ارتباطات، بخش مهمی از رشد و تحول اجتماعی است.


تبدیل سد دوستی به پول دوستی: همه ی ما گاهی ممکن است از سد های دوستی استفاده کنیم و باعث آسیب به روابطمان شویم. اگر می خواهیم دوستان بیشتر و روابط بهتری داشته باشیم باید بتوانیم سد های دوستی را به پل های دوستی تبدیل کنیم. با رفتاری هایی همچون دعوت کردن به بازی، همدلی، هدیه دادن، تحسین کردن می توانیم سد های دوستی را به پل های دوستی تبدیل کنیم.


تعیین حد مرز دوستی
تعیین حد و مرز، یکی از مهمترین مهارت های در روابط بین فردی است. اکثر افرادی که در روابط دوستی خود مشکل دارند از این مهارت بی بهره اند و یا روش های استفاده از این مهارت را نیاموخته اند. مرز گذاری به این معنا است که در روابط بین فردی حریم داشته باشیم. هر دوستی باید نسبت به ویژگی هایی که دارد یک حریم خاص داشته باشد، برخی افراد دوستان صمیمی ما هستند و حریم آن ها با دیگران باید متفاوت باشد.


پایان دوستی و خطر طرد شدن
با گسترش شبکه ی روابط اجتماعی در کودکان و نوجوانان خطر طرد شدن آن ها افزایش می یابد. طرد شدن بسیار سخت و غم انگیز است اما چگونه می شود با آن کنار آمد؟ در این زمان باید والدین به فرزندان خود بگویند که این اتفاق ممکن است بار ها و بار ها اتفاق بیوفتد و مهم نوع واکنش به این نوع موارد است که می تواند عزت نفس شمارا بالا ببرد. راه های کنار آمدن با این نوع مسأیل را به فرزندان خود بیاموزید و به گونه ای با آن ها همدلی کنید و بگویید این اتفاق برای آن ها نیز افتاده است.


حل اختلاف بین فردی
در دوران دبستان و دبیرستان با افزایش روابط با گروه همسالان، اختلاف نظر ها و تعارض ها میان کودکان و نوجوانان افزایش می یابد. در نزدیک ترین روابط بین فردی نیز اختلاف نظر وجود دارد و حتی ممکن است با جر و بحث و دعوا و قهر کردن همراه باشد. نکته بسیار مهم آن است که در جوامعی که ما در آن زندگی می کنیم دعوا و جر و بحث پایان یک رابطه است در حالی که این یک برداشت غیر واقع بینانه است، زیرا عدم وجود جرو بحث و تعارض نشانه بی تفاوتی و خنثی بودن است و چنین رابطه ای سالم نیست. در این موارد باید کودکان و نوجوانان بیاموزند که چگونه پس از جر و بحث باید با گفتگو کردن روند دوستی را بهبود ببخشند و اختلافات را برطرف کنند.


مذاکره
زمانی که بین دو طرف تضاد وجود داشته باشد، باید برای پیدا کردن راه حل میان خودشان به بحث و گفتگو بپردازند تا خواسته های دو طرف شنیده شود و بررسی گردد. بدانید که مواردی که باعث اختلاف و جر و بحث می شود مانند خیابان یک طرفه نیست و نباید با قهر کردن به آن خاتمه داد. قهر کردن نشانه ضعف در هر انسانی است و برنده کسی است که با صحبت کردن اختلافات را برطرف کند.


اجتماعی تر شدن کودکان و نوجوانان
اجتماعی تر شدن بچه ها باعث می شود به گروه هایی مثل تیم ورزشی، باشگاه ها و غیره ملحق شوند. به همین دلیل آن ها بیش از پیش به همکاری نیاز دارند. همه ی افراد در جریان همکاری با دیگران، داد و ستد، هنر مصالحه و احساس رضایتمندی از رسیدن به اهداف تیمی را یاد می گیرند. ورود به گروه های آموزشی، ورزشی، هنری می تواند در رشد و بهبود روابط دوستی تأثیر بسیار زیادی بگذارد.


اهمیت دوست یابی در کودکان و نوجوانان


برچسب: مشاوره کودک، مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۲:۳۲ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

اضطراب در نوجوانان و راه های درمان آن

آیا نوجوان شما به صورت مداوم مضطرب است و یا قادر به استراحت نیست؟ آیا نوجوان شما نیزکمال طلب شده و در تلاش است تا هیچ اشتباهی مرتکب نشود، به حدی که فشار برای رسیدن به موفقیت تقریباً او را فلج کرده؟ آیا نوجوان شما دارای علائمی همچون سردرد های بی علت، بی خوابی، معده درد، ضربان قلب شدید، عدم تمرکز، پر اشتهایی یا کم اشتهایی است و برای از بین بردن اضطراب هایش سعی دارد تا با مواد مخدر و یا سیگار خود را آرام کند؟ تماشای نوجوانی که از استرس و اضطراب رنج می برد، می تواند یک تجربه نگران کننده، ناامیدکننده و حتی ترسناک برای والدین باشد، به خصوص اگر اضطراب در فرد تشدید پیدا کند و نوجوان دست به اعمالی بزند که آینده اش را به خطر بیاندازد. معمولا در این شرایط والدین با نصیحت کردن و یا تنبیه سعی دارند تا فرزند خود را آگاه کنند و به راه راست بکشانند اما نوجوانان از نصیحت بیزارند و این رفتار والدین باعث آزار بیشتر شان می شود. در این بخش مقالات آرموو نکاهی داریم به انواع اضطراب در نوجوانان و راه های درمان آن.

 


اضطراب در نوجوانان یک امر شایع است

 

بهتر است والدین بدانند که اضطراب در نوجوانان بخشی از بلوغ و روند عادی بزرگ شدنشان است. نوجوانان تحت فشار فزاینده ای برای بیشتر دیده شدن قرار می گیرند، خواه در مدرسه، ورزش، روابط میان همسالان یا سایر فعالیت هایی که دارند. بسیاری از آنها تلاش می کنند تا به گونه ای از فعالیت خارج از برنامه که مدرسه یا والدین خواستار آن است سرباز بزنند. فکر به آینده یکی از بزرگترین دغدغه آن هاست، افکاری همچون: من در چه دانشگاهی قبول شوم بهتر است؟ رشته تحصیلی ام آیا می تواند آینده ام را تضمین کند؟ رؤیاهایم چه می شوند؟ من یک ورزشکار خوب هستم یا باید به حرف والدینم گوش دهم و به تحصیلاتم ادامه دهم؟ همین موارد، فشار برای پیشرفت می تواند نوجوانان را به حاشیه رانده و آنها را به افکار نگران کننده سوق می دهد، که بر مغز و سیستم های عصبی آنها آسیب های جدی وارد می کند. اگر استرس و اضطراب های نوجوانان در ابتدا توسط والدین نادیده گرفته شود تشدید پیدا کرده و باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس در این افراد می شود که تا بزرگسالی به همراه شان خواهد بود.

 


لزوم استفاده از مشاوره نوجوانان

معمولا تا مشکل بزرگی برای نوجوان ما به وجود نیاید، نیاز به استفاده از مشاوره را برای فرزند خود نمی بینیم. بسیاری از والدین با توجه به درگیری های ذهنی و کاری ای که برای شان به وجود می آید متوجه رفتار های فرزندشان نمی شوند. باید گفت با برخورداری از روش درمانی مناسب، درمان اضطراب نوجوان می تواند بسیار مؤثر باشد. مشاوره برای نوجوانان می تواند برای رفع استرس و راهنمایی مناسب استفاده از ابزارها و مهارتهایی برای کمک به کاهش اضطراب و احساسات منفی نوجوان شما را فراهم کند. مشاوره نوجوان می تواند محرکها، الگوهای فکری، احساسات و باورهایی را که ممکن است نوجوان شما را به فاجعه بکشاند را در درون و پیرامون او کشف کند و برای آن چاره ای بیاندیشد تا مشکلات بزرگتری برای او به وجود نیاید. نوجوان شما بعد از مشاوره می تواند به:

 


اهداف واقع بینانه

تعادل در رفتار و عملکرد

مهارت گفتگو سالم با اجتماع و والدین

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

 

آرامش روانی

 


بررسی چند سؤال والدین

من فکر می کنم که نوجوان من می تواند از درمان بهره مند شود ، اما من از هزینه و زمان نگران هستم چه راهی را پیشنهاد می دهید؟

 

ما شما را ترغیب می کنیم که درمان را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید و بدانید که اضطراب نوجوان شما تا چه اندازه بر توانایی ها و رفتار های او تاثیر منفی گذاشته است. اگر زمان و هزینه کافی برای مشاوره های حضوری را ندارید می توانید از مشاوران تلفنی کمک بگیرید و با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان مشکلات فرزند خود را برطرف و راه چاره را بیابید.  اگر نوجوان شما تحت فشار بیش از حد قرار دارد، مستعد اضطراب است یا مدتی است به صورت نهفته از آن رنج می برد، بعید است علائم اضطراب به تنهایی و بدون مشاوره از بین برود و حتی ممکن است بدتر شود. سطح اضطراب مداوما بالا می رود می تواند بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی و همچنین ظرفیت نوجوان شما برای پیشرفت تحصیلی تأثیر بگذارد.

 


فرزند من باور نمی کند که دارای مشکل اضطراب است چه راه کاری را پیشنهاد می دهید؟

 

بسیاری از نوجوانان از گفتگو راجع به مشکلات خود دوری می کنند و از درک رفتار های خود عاجزند. نوجوانان فکر می کنند که مشکلات شان را خودشان بهتر می توانند حل کنند و نیازی به صحبت کردن با یک فرد بزرگسال نیست. اغلب آنان تصور می کنند مشاوره تنها برای بیماران روانی است و تا صحبت از رفتن به مشاوره می شود می گویند مگر من دیوانه ام؟! و واکنش های هیجانی زیادی ممکن است از خود بروز دهند که آرامش خانه را بر هم می زند. بهتر است قبل از صحبت کردن راجع به مشاوره آنان را آگاه کنیم که از پس این مشکلات به تنهایی نمی تواند بر بیاید و یا با او همدلی کنید بگوییم ما نیز مشکلات این چنینی داشته ایم.

 


اضطراب در نوجوانان و راه های درمان آن


برچسب: مشاوره نوجوانان، مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۱:۱۰ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

۷ روش کلیدی در تقویت کنترل هیجان کودکان

کنترل و مدیریت هیجان یکی از مهمترین بخش های هوش هیجانی است. اگر کودکان احساسات خود را به درستی کنترل کنند، می توانند با هر موقعیتی کنار آمده و با مشکلات مقابله کنند. شواهد نشان می دهد که کنترل و تنظیم هیجانات، نقش کلیدی در مدیریت خشم و کاهش پرخاشگری در دوره های اولیه رشد ایفا می کند. کنترل و تنظیم هیجانات به عنوان توانایی فرد در تغییر شکل دادن هیجانات یا ایجاد مکانیسم های مقابله ای به منظور مدیریت هیجان تعریف می شود. والدین و مربیان کودک باید با افزایش آگاهی کودکان در استفاده از روش های کلیدی کنترل هیجان به آنان کمک کنند تا دوران کودکی خوشی را پشت سر بگذارند و اخلاقیات ناشایستی از خود نشان ندهند. در این بخش از مقالات آرموو نگاهی داریم به ۹ روش کلیدی که در تقویت کنترل هیجان کودکان تأثیر گذار است.

 


برای اینکه استفاده از این روش ها نتیجه بخش باشد باید کودک با احساسات مختلف آشنا شده باشد و یا آنان را تجربه کرده باشد و در قدم بعد شروع به عادی سازی احساسات کنیم، بدین منظور که با صحبت کردن و یا اجرای یک سری از فعالیت ها به آن ها بگوییم که این احساسات برای همه افراد به وجود می آید اما تعداد کمی هستند که این می توانند این احساسات را کنترل کنند.

 


۱)شناخت احساسات

 

کودکانی که می توانند احساسات خود را بروز دهند کمتر درگیر دچار خشم و یا هیجانات غیر قابل کنترل و مشکلاتی از این قبیل می شوند به طور مثال کودکی که می تواند بگوید من از تو ناراحتم و یا احساسات دیگرش را با کلمه بیان کند یعنی احساسات خود را شناخته است. نکته قابل توجه آن است اکثر کودکان نمی توانند احساسات خود را بیان کنند و معمولا با نشانه های رفتاری احساسات خود را نشان می دهند به طور مثال پایشان را به زمین می کوبند، جیغ می زنند و یا رفتار های ناشایست دیگری از خود نشان می دهند که باعث خشمگین شدن والدینشان می شود. والدین باید با انجام فعالیت به کودکشان بیاموزند چگونه احساسات خود را در قالب کلمه بیان کنند، احساساتی همچون ترس، خشم، شادی، تعجب، غم که هر کدامشان اگر با کلمه بیان نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به کودکان وارد کند.

 


۲)عادی سازی احساسات

 

کودکان نیز همانند بزرگسالان احساسات مختلفی را تجربه می کنند، گاهی خشمگین می شوند و گاهی می ترسند. باید کفت که یک سری از احساسات برای هر انسان لازم است و اگر آن را به همراه نداشته باشد می تواند باعث آسیب رسانی به او باشد، به طور مثال اگر برای امتحان اضطراب نداشته باشد درس نمی خواند و یا اگر احساسا ترس در او وجود نداشته باشد ممکن است چراغ قرمز را رد کند و باعث آسیب به خودش و دیگران شود. احساسات اگر از کنترل خارج شوند خطر ساز هستند و در عملکردی کاملا منفی را در پی دارند، در این موقعیت ها باید به کودکان آموزش داده شود که شدت احساسات را کنترل کنند و آن را برای خود عادی سازی کنند.(سعی کنید با توضیحات عینی و عملی به کودکان عادی سازی احساسات را بیاموزید)

 


۳)مقابله با خلق و خوی منفی

کودکان به دلیل حساسیت شخصیتی بسیار زیادی که دارند ممکن است با رفتار هایی از نظر والدینشان عادی است بشکنند، غمگین و دلخور شوند. به طور مثال اگر والدین یادشان برود که او را موقع خواب ببوسد و کاری که هر شب انجام می داده را فراموش کند می تواند کودکان را غمگین کند و احساسات ناخوشایندی را از خود نشان دهد.  کودکان در بیان احساساتشان عاجزند و به همین دلیل راه های اثر بخش برای کنار آمدن با غم و اندوهشان بیابند که همین موضوع در بروز خلق و خوی های منفی در آنان تأثیر زیادی می گذارد. چند روشی که در این مواقع والدین می توانند انجام دهند شامل:

 


برگرداندن و تغییر توجه

استفاده از لیست کار هایی که باعث خوشحالی آنان می شود

تصویر سازی ذهنی(فکر کردن به خاطرات خوب)

 

نقاشی کردن و ترسیم احساسات

 


۴)مدیریت و کنترل خشم

یکی از مهارت های مهم زندگی در همه انسان ها و در همه ی سنین مدیریت و کنترل خشم است. کودکان همانند بزرگسالان با موقعیت هایی رو به ور می شوند که آنان را خشمگین می کند. کودکان امروزی با بازی های کامپیوتری و فیلم هایی رو به هستند که موقعیت های تنش زای بسیار زیادی برای آنان فراهم می کنند. توصیه ای که به والدین می شود این است که نگذارند کودکان اخبار، بازی های کامپیوتری تنش زا، فیلم های اکشن و خشمگین ببینند زیرا دیدن خشونت در روان کودکان تأثیر بسیار زیادی دارد. والدین نیز باید الگوی خوبی باشند، با توجه به اینکه کودکان از والدینشان الگو می گیرند، والدین باید با رفتار های خود هنگام بروز خشم به کودکان نشان دهند تا در هنگام خشم لزوما نباید داد و فریاد زد و یا آسیب به خود و یا افراد دیگر وارد کرد. اما والدین چه کار هایی را باید انجام دهند:

 


به کودکان بگویید که خشم مانند اژدهایی است که درون همه افراد وجود دارد اما نباید بگذاریم کسی آن را ببیند

هنگام بروز خشم بگویید به جای داد و فریاد و آسییب رساندن به خودشان و یا افراد دیگر کار دیگری انجام دهند، به طور مثال با مداد یک برگه کاغذ را خط خطی کنند

بگویید اگر هنگامی خشمگین شد رفتار ناشایستی از خود نشان نداد برای او جایزه ای در نظر گرفته اید

هنگام خشم از یک تا ۲۰ را آهسته بشمارند

 

آب خنک بنوشند و یا به صورتشان آب بپاشند

 


۵)تخلیه انرژی و هیجان

 

کودکان انرژی و هیجان زیادی در خود دارند  که باید با بازی کردن آن را تخلیه کنند. طبق نظر روانشناسان کودکان را باید در موقعیتی قرار داد تا تنش ها وعصبانیت های گذشته خود را به گونه ای تخلیه کند. به طور مثال یک روزنامه باطله به او بدهید و بگویید ان را پاره کند و سپس آنان را به هوا پرت کند و خوشحالی کند فریاد بزند.

 


۶)مدیریت اضطراب

اکثر والدین کودکان خود را همیشه شاد می بینند و از اضطراب هایی که کودکشان با آن رو به رو است چشم پوشی می کنند. همه کودکان با اضطراب هایی دست و پنجه نرم می کنند که والدین از آن اطلاعی ندارد و همین موضوع می تواند آسیب های زیادی را به کودکان وارد کند. اضطراب صحبت کردن با افراد غریبه، امتحان، بیان یک سری از مسایل به والدین، ترس از مرگ و غیره. والدین در این مواقع چه توصیه هایی باید به کودکشان بکنند:

 


تنفس عمیق

تصویر سازی ذهنی مثبت

جایگزینی افکار

 

همدلی با کودک

 


۷)مهارت همدلی

زمانی که کودک بتواند خودش را جای دیگران بگذارد می تواند به ثبات احساسی، انعطاف پذیری، ارتباطات اجتماعی و حس خشنودی بهتری دست پیدا کند. با مهارت همدلی کودک خودش را در موقعیت دیگران می بیند و راحتتر می تواند انان را درک کند. به طور مثال زمانی که والدین از خریدن یک وسیله اسباب بازی امتناع می کنند او می تواند با مهارت همدلی خودش را جای والدین بگذارد و آنان را بیشتر درک کند و رفتار های ناشایست کمتری از خود نشان دهد. چند روش برای ابراز همدلی:

 


نشستن در کنار کسی که می خواهیم با او همدلی کنیم

پرسش در مورد احساس او

در آغوش گرفتن او

 

دست گذاشتن بر شانه های او

 


۷ روش کلیدی در تقویت کنترل هیجان کودکان


برچسب: مشاوره کودک، مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۴:۴۸ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

جرأت ورزی به کودکان، روش ها و آموزش ها

ابزار وجود یا جرأت ورزی به این معنی است که فرد بتواند از حق و عقیده خود بدون تجاوز به حق و عقیده دیگران حمایت کند. این مهارت به فرد اجازه می دهد بدون به کار بردن هر گونه خشونت، پرخاشگری و تجاوز به حقوق دیگران، بتواند ضمن احترام به حقوق دیگران، به شیوه ای بسیار معقول، آرام، آزادانه و با اعتماد به نفس کامل، عقاید، احساسات و خواسته های خود را درباره ی یک موقعیت صادقانه ابراز کرده و از حقوق خود دفاع کند، بدون اینکه به شأن فردی و اجتماعی اش لطمه ای وارد شود.

 


کودکانی که نمی توانند خواسته ها و نظرات خود را بیان کنند سرخورده خواهند شد. آن ها وقتی احساس طرد شدن یا ناراحتی و عصبانیت می کنند، به جای بیان احساسات و نظرات خود، کناره گیری یا پرخاشگری می کنند. آموزش جرأت ورزی تکنیکی است که از طریق آن افراد می آموزند چگونه آرام باشند و در موقعیت های متفاوت اجتماعی، به طور مناسب و خوشایند ارتباط برقرار کنند.

 


برای آموزش قاطعیت به کودک، می توانیم از مثال حیوان ها استفاده کنیم:

 


مرحله  اول:ماسک سه حیوان(گرگ، لاک پشت و اسب) را تهیه کرده و ابتدا در مورد ویژگی های هر کدام از آن ها با بچه ها صحبت کنید.

 


به نظر شما اگر کسی لاک پشت را اذیت کند، او چه کار می کند؟

به نظر شما اگر کسی گرگ را اذیت کند او چه کار می کند؟

 

به نظر شما اگر کسی اسب را اذیت کند او چه کار می کند؟

 


مرحله دوم: پیامد رفتار هر یک هر یک از این سه حیوان را بررسی کنید.

 


لاک پشت: از حق خود دفاع نمی کند. همیشه ناراحت است، چون همه از او سؤاستفاده می کنند.

گرگ:همه از او می ترسند و از او دوری می کنند. چون دوستش ندارند، تنها می ماند.

اسب:در عین حال که از حق خود دفاع می کند، به کسی آزار نمی رساند . همه دوستش دارند و دوستان زیادی دارد.

 

مرحله سوم: به کودکان آموزش می دهیم که رفتار ما انسان ها هم مانند این سه حیوان است. برخی از افراد رفتاری مانند گرگ، برخی رفتاری مانند لاک پشت و برخی رفتارشان مثل اسب است.

 


۱)رفتار لاک پشتی(منفعلانه):

 

افرادی هستند که کاملا مطیعانه رفتار می کنند. اشخاص منفعل اغلب از تعارض و طرد شدن می ترسند. آن ها بر این باورند که اگر به اندازه ی کافی با شخصی که پرخاشگرانه رفتار می کند، مدارا کنند، شخص پرخاشگر بالاخره به رفتارش پی خواهد برد و دست از کارش بر می دارد. این افراد به تمام درخواست های دیگران عمل می کنند و هیچ کاری را در جهت احقاق حق خود انجام نمی دهند. افراد منفعل از تعارض اجتناب می کنند که این کارشناس باعث خشنودی دیگران می شود. عزت نفس خود را از دست می دهند و احساس فزاینده ی خشم و آسیب را در خود جمع می کنند.

 


۲)رفتار گرگی(پرخاشگرانه):

افراد پرخاشگر تسلط بر دیگران را از طریق واکنش های تند کلامی یا فیزیکی به دست می آورند. آن ها چون پیشبینی می کنند که مورد حمله واقع شوند، از خود واکنش های پرخاشگرانه نشان می دهند. آن ها کنترل خشم ندارند و با هر تلنگری منفجر می شوند و رفتار های ناشایست از خود بروز می دهند.

 


۳)رفتار اسبی(قاطعانه):

 

افراد قاطع بدون اینکه حقوق دیگران را پایمال کنند، از حقوق خود با رفتار مناسب و بدون پرخاشگری دفاع می کنند. حرف هایشان غیر تهاجمی و با جسارت بیان می کنند.

 


فعالیت: هر یک از حیوان های زیر هنگام عصبانیت و ناراحتی چه کار می کنند؟ پیامد رفتارشان چیست؟ به نظر شما رفتار کدام یک بهتر است.

 


فعالیت: هر یک از موقعیت های زیر را برای بچه ها نمایش دهید تا آن ها حدس بزنند، چه نوع رفتاری است.

 


 

مثال: ممکن است در این درس به من کمک کنی؟… به من چه خودت باید بخوانی! (نشانه رفتار گرگی)

 


قدرت نه گفتن

ما به دنیا نیامدیم تا آرزوها و خواسته های دیگران را برآورده کنیم، چرا که گاهی نیاز ها و خواسته های خود ما هم اهمیت بسیار زیادی دارد. ما تنها تا جایی می توانیم با دیگران همراه باشیم و رضایت آنان را به دست بیاوریم که حقوق خودمان را پایمال نکنیم و از اهداف خود دور نشویم.

 


برخی از والدین به فرزندان خود می آموزند که همیشه باید به حرف بزرگ تر ها گوش کرد و همیشه حق با بزرگتر ها است. این آموزش کاملا اشتباه است. کودک باید یاد بگیرد که گاهی هم به خواسته های دیگران  باید نه بگوید، چون در غیر این صورت خود را تسلیم هر نوع خواسته ی بیمار گونه و آزار دهنده ای کرده است.

 


راهنمای نه گفتن: برای چه کار هایی باید نه بگوییم

 


وقتی از ما خواسته می شود مسایلی را از والدین خود پنهان کنیم

وقتی خوراکی از طرف یک فرد ناآشنا به ما تعارف می شود

وقتی کسی کار خطر ناک به ما پیشنهاد می کند

 

وقتی که از ما می خواهند تا افراد غریبه همکاری کنیم

 


جرأت ورزی به کودکان، روش ها و آموزش ها

 


برچسب: مشاوره کودک، مشاوره روانشناسی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۲:۳۶ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

بهبود روابط بین فردی در کودکان

روابط بین فردی مهارتی است که در جهت تعامل مثبت با افراد و به خصوص با اعضای خانواده. همچنین در برگیرنده شناسایی مرز روابط با دیگران و ایجاد ارتباطی صمیمانه و متعهدانه است. این مهارت باعث می شود کودک در آینده بتواند با دیگران درست رفتار کند. به این معنا که رابطه ی دوستانه با آن ها برقرار سازد و نیز بتواند آن رابطه را حفظ کند. از طرف دیگر این مهارت وی را قادر می سازد که در مواقع لزوم یک رابطه را به شکلی سازنده به پایان برساند. این آموزش سلامت اجتماعی کودک را تأمین می کند. در مقطع دبستان، دوستی ها روز به روز نقش مهمتری در زندگی کودکان بازی می کنند و اهمیت بیشتری می یابند. در این دوره پذیرفته شدن در میان همسالان و یافتن بهترین دوست انرژی زیادی از کودکان می گیرد.

از آن جا که اختلافات و احساسات منفی معمولا در دوستی ها پیش می آیند، افزایش مهارت ارتباط و حفظ دوستی ها، در این مرحله از رشد اجتماعی اهمیت زیادی دارد. بنا بر این آموزش کودکان برای بهبود روابط بین فردی و درک رفتار های مثبت و منفی در دوستی ها، باعث می شود کودکان در تعاملات اجتماعی خویش آگاهانه عمل کنند و از تحول و رشد اجتماعی خود نتایج بهتری بگیرند. همچنین توضیح داده شده که روند توسعه روابط ابزاری برای ارزیابی و در نهایت برخی از تکنیک های مداخله در جهت تقویت روابط وجود دارد.

آیا راجع به ۵ روش کلیدی در تقویت اعتماد به نفس کودکان اطلاع دارید؟؟

الگوی رفتاری برای کودکان، والدینشان هستند، آن ها تمام ​​ارزش ها و رفتارها را می آموزند. به عنوان مثال، هنگامی که با همسر خود اختلاف دارید، نگذارید فرزندتان متوجه این موضوع شود و سعی کنید به جای اینکه فریاد بزنید با یکدیگر با صدای آرام گفتگو کنید.

 


اهمیت دوستی
رابطه با همسالان اهمیت زیادی برای کودکان دارد. کودکان در جریانتعامل با دیگران، ارزش ها، رفتار ها، و باور هایی که به عضویت آنان در جامعه کمک می کند را یاد می گیرند. به دلیل اهمیت و نقش دوست در زندگی فرد، در ابتدا باید به کودک کمک کنیم تا به این امر واقف شود.

شیوه های پیش قدم شدن برای دوستی
تماس چشمی برقرار کنیم
به فرد لبخند بزنیم
پیش قدم بودن در سلام و احوال پرسی
تعریف کردن از عمل یا تعلقات فرد مقابل
دادن پیشنهاد بازی
پیدا کردن موضوعی جالب برای گفتگو
معرفی خود
ویژگی های دوست خوب
به کودکان بگوییم هر فردی را که با ارتباط داریم، نمی توانیم دوست حقیقی خود بدانیم. همه ی ما دوستانی داریم و به نوعی از دوستی های خود لذت می بریم. اما یافتن دوستی که در طول رابطه و در مواقعی که ما با سختی ها و مشکلاتی مواجه می شویم، بخواهد و بتواند به کمکمان بیاید و در واقع یافتن یک دوست حقیقی سخت است.

فعالیت برای والدین: برای فرزند خود دفتری تهیه کنید و به او بگویید ویژگی های یک دوست را خوب را در آن دفتر بنویسد.

فعالیت برای والدین: همه ی بچه ها را دایره وار بنشانید. خودکاری را روی زمین بچرخانید. دو سمت خودکار به سوی هر فردی که افتاد باید ویژگی های خوب یکدیگر را در دوستی بیان کنند.

 


منبع:بهبود روابط بین فردی در کودکان

 


برچسب: مشاوره کودک، روانشناسی کودک،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۳۵:۲۱ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

۵ روش کلیدی در تقویت اعتماد به نفس کودکان

از مهمترین حالات عاطفی که نقش بسیار زیادی در رشد شخصیت کودکان دارد و وجودش برای حیات و بقای آنان ضروری است، دارا بودن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در واقع میزان ارزشی است که ما به خود می گذاریم. در این مقاله از بخش روانشناسی مجله ی آرموو نگاهی داریم به ۴ نمونه از مواردی که به وسیله آن می توانید اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنید:

 


1)خودآگاهی
زمانی که افراد تصور مبهمی از خود دارند و در واقع شناخت درستی از خود ندارند به صورت مداوم با خود در کشمکش هستند. زمانی که ما شناختی از خود درونی مان نداریم خود را به دست محیط و اطرافیان می سپاریم و در نتیجه نیروهای بیرونی هستند که شخصیت ما را شکل داده و برای ما قالب و ساختار تعیین می کنند. از سوی دیگر زمانی که شخصیت و رفتار ما بر اساس نیروهای بیرونی شکل گرفته باشد، بسیار شکننده و دائما در حال تغییر خواهند بود و دشواری های زیادی از جمله شکست های پی در پی را تجربه خواهد کرد. شناخت خود و آگاهی از مفهوم درونی و ذهنی خویش، می تواند فرد را در رویارویی با مشکلات و مسائل زندگی یاری دهد. هر چه بهتر خودتان را بشناسید، بهتر می توانید آنچه را که هستید را بپذیرید و یا تغییر دهید. مهارت خود آگاهی یکی از مهارت های زندگی است، این مهارت به کودک کمک می کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، اهداف، نقاط ضعف و قوت، احساسات و هویت خود داشته باشد.

۲)پذیرش خود: من منحصر به فرد هستم
برای رسیدن به این باور باید شایستگی ها و توانمندی های خود را تعیین کرده و نیروی بالقوه خود را شناسایی کنید. یکی از دستاور های مهم زندگی هر فرد رسیدن به خود آگاهی  و عزت نفس است.

آیا با شناخت احساسات در کودکان آشنایی دارید؟

 


فعالیت برای والدین:
یک جعبه زیبا آماده کنید و درون آن عکسی از کودکتان و یک آینه در آن قرار دهید. به کودک بگویید: در این جعبه عکس فردی قرار دارد که بسیار با ارزش است. او در دنیا منحصر به فرد است و کسی شبیه به او دنیا نخواهد آمد. با کلمات کودک را کنجکاو کنید سپس زمانی که عکس خود را در جعبه دید به او یاد آور شوید که کسی در دنیا مانند تو نیست و تو منحصر به فردی.

فعالیت برای والدین:
یک برگه به هر کودک بدهید و از او بخواهید به سؤال ها پاسخ دهد و سپس برگه ها را به دیگران بدهید تا آن را با صدای بلند بخوانند:

رفتار هایی که با آن ها افتخار می کنم
کاری که آن را خیلی خوب انجام می دهم
کارهایی که دوست دارم آن ها را بهتر انجام دهم
یکی از مهربانی های من
چیزی که در خودم بیشتر آن را دوست دارم
زمینه ای که نسبت به سال گذشته در آن پیشرفت کرده ام
۳)اعتماد به نفس و خود آگاهی جسمانی
در مراحل رشد کودک، ابتدا باید او را به یک خودآگاهی جسمانی برسانیم که: من بدنم را دوست دارم. اگر بچه ها بدن خود را بشناسند و یاد بگیرند که این بدن متعلق به  آن ها و ارزشمند است، احساس مثبتی نسبت به بدن و ظاهر خود خواهند داشت. خودآگاهی جسمانی به کودکان کمک می کند تا احساس کمبود نکنند و هیچ کس را زیبا تر و بهتر از خود نبینند.

قوانین:
اگر تعداد کار های خوب کودک برای تشویق کم است، خودتان موقعیت هایی را ایجاد کنید که او بتواند مورد تشویق قرار گیرد. مثال: از کودک بخواهید موبایلتان را به شما بدهد و به خاطر کاری که انجام داده، او را تشویق کنید.
هرگز بدون انجام کار خوب و بی دلیل کودک را تشویق نکنید. کودک متوجه اغراق و تشویق بی دلیل شما می شود.
در تشویق کلامی تنوع داشته باشید و هر بار از کلمات متفاوتی استفاده کنید. گاهی کودک را مورد نوازش قرار دهید و یا او را بغل کرده و ببوسید.
۴)نقش والدین در اعتماد به نفس کودکان
والدین نقشی اساسی در اعتماد به نفس کودکان دارند. آن ها با رفتار های به ظاهر کوچک خود تأثیرات بسیار وسیعی بر کودکان می گذارند. گاهی با یک جمله گاهی  با یک نوع رفتار اعتماد به نفس کودک می تواند به شدت کاهش یا افزایش پیدا کند. کودکان والدین خود را الگو خود قرار می دهند و آن ها رد ذهن خود بزرگی میکنند، زمانی که والدین با رفتار یا گفتار خود آن ها را ناخواسته آزار می دهند، آسیب های جدی ای به آن ها وارد می شود و طبعا اعتماد به نفشان به شدت کاهش می یابد.

۵)تمرین هایی که باید والدین انجام دهند
در جمع های خانوادگی و غیر خانوادگی از کودکتان تعریف کنید
با او بازی کنید و بگذارید زمانی که در کنار شما است احساس خوشحالی و آرامش کند
او را در آغوش بگیرید و مدام بگویید چه میزان اهمیتی برای شما دارد
صفت های با بار معنایی مثبت به فرزندتان نسبت دهید مانند، پسر/دختر باهوش من و یا …
برای کار های خوبی که انجام می دهد تشویقش کنید و برایش کادو بگیرید
همدردی با مشکلات کودک و گفتگو راجع به آن ها
با مشاوره تلفنی آرموو تمام سؤالاتی که در مورد کودک خود دارید را بپرسید و بهترین راهنمایی ها را بگیرید

 


آرموو با کارشناسان و متخصصین خود در حوزه ی مشاوره کودک تلفنی، تیمی را تشکیل داده است، که کار مشاوره را با بهترین کیفیت اجرا کند و به شما ضمانت کامل و اطمینان خاطر خواهد داد که در این مسیر همراه خوبی برای تان باشد و مشکلات و سؤالاتتان  را با دقت بررسی و برای رفع آن، راه حل مناسب ارائه دهد.


منبع:۵ روش کلیدی در تقویت اعتماد به نفس کودکان


برچسب: مشاوره کودک، روانشناسی کودک،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۶:۴۱ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)