آرموو آرموو .

آرموو

شناخت احساسات در کودکان

کودکان نیز همانند بزرگسالان احساسات پیچیده ای را تجربه می کنند. آنها ناامید، هیجان زده، عصبی، غمگین، وحشت زده، نگران و خجالت زده می شوند. کودکان معمولا برای بیان احساساتشان صحبت نمی کنند در عوض احساسات خود را به روش های دیگر نشان می دهند. کودکان می توانند احساسات خود را از طریق حالات چهره، بدن و بازی هایشان نشان دهند. از لحظه به دنیا آمدن، کودکان شروع به یادگیری مهارت های عاطفی مورد نیاز برای شناسایی، بیان و مدیریت احساسات خود می کنند. آن ها می آموزند که چگونه احساسات خود را بشناسند و روابط خود را شکل دهند. والدین باید به کودکان کمک کنند تا به شناخت درستی از احساساتشان برسند و به آن ها بیاموزند چگونه احساسات خود را به روش های مثبت و سازنده نشان دهند. کودکان در بیان احساسات خود مشکل دارند، زیرا کلمات لازم برای بیان احساسات خود را یاد نگرفته اند.

 


در اینجا چند روش برای کمک به فرزندتان در یادگیری و ابراز احساسات خود آورده ایم:

 


۱) به نشانه های رفتاری فرزندتان دقت کنید

گاهی اوقات تشخیص احساسات واقعی کودکان، کار بسیار دشواری است گاهی با نگاه کردن به زبان بدنشان، گوش دادن به حرف ها مخصوصا زمانی که احساسات خود را بروز می دهند می توان نشانه های درستی از عمق احساسات آن ها به شما داده شود. درک اینکه کودکان چه احساسی دارند و به چه علت این احساسات در آن ها رشد کرده است، می تواند والدین را به درک بهتری از فرزندشان برساند.

 


۲) پشت هر رفتاری یک احساس است
سعی کنید معنی رفتار فرزندتان را درک کنید. شما زمانی می توانید به کودک خود کمک کنید که بدانید چه چیزی علت رفتار او است و چه احساسی پشت این نوع رفتار ها است.

 


۳) احساسات را نام گذاری کنید
به کودک خود کمک کنید تا احساسات خود را یادداشت کند و آن ها را به شما نشان دهد. نامگذاری احساسات اولین قدم برای کمک به کودکان است. این روش به فرزند شما اجازه می دهد واژگان عاطفی اش را توسعه دهد تا بتواند در مورد احساسات خود راحتر صحبت کند.

 


۴) شناسایی احساسات در دیگران

از فرزندتان بخواهید که درباره آنچه ممکن است شخص دیگری راجع به آن ها احساس کند، با شما کفتگو کنند. کارتون یا عکس کتاب یک روش عالی برای بحث در مورد احساسات است و به بچه ها کمک می کند تا احساسات افراد دیگر را از طریق چهره ها تشخیص دهند.

 


۵) الگوی خوبی باشید

کودکان در مورد احساسات و نحوه بیان آن از والدینشان الگو می گیرند. والدین باید الگوی خوبی برای فرزندانشان باشند و با رفتار های خود به کودکان آموزش دهند که چگونه در موقعیت های مختلف با احساسات خود برخورد کنند.

 


۶) آن ها را برای بروز احساساتشان تشویق کنید
زمانی که کودکتان در مورد احساسات خودش صحبت می کند، او را ستایش و تشویق کنید. با این کار شما نه تنها نشان می دهید که بروز احساسات امری عادی است بلکه صحبت کردن درمورد آنها نیز امری واجب است.

فعالیت برای والدین: با نشان دادن عکس های مختلف سعی کنید کودک را با احساسات آشنا کنید و سپس عکس آدم و یا شخصیت های کارتونی مختلف را به کودک نشان دهید و از او سؤال کنید چهره ی هر کدام چه احساسی را نشان دهد؟

فعالیت برای والدین: با نمایش پانتومیم احساسات مختلف را به کودک نشان دهید. کودک باید احساس مورد نظر را حدس بزند. سپس اجازه دهید کودک خودش با پانتومیم، همان احساس را نمایش دهد.

 


نرمال سازی احساسات چیست؟
همه انسان ها احساسات مختلف را تجربه می کنند، گاهی خوشحال و گاهی ناراحت هستند، گاهی خشمگین می شوند و گاهی می ترسند. این احساسات برای ادامه ی زندگی به ما کمک می کنند. برای مثال اگر زمانی که از خیابان رد می شویم، احساس ترس نداشته باشیم، دقت نمی کنیم و ممکن است تصادف کنیم. اگر برای امتحان اضطراب نداشته باشیم، درس نمی خوانیم و موفق نمی شویم. اما گاهی در برخی مواقع میزان تجربه ی این احساسات از حالت عادی خارج شده و در عملکرد ما تأثیر منفی می گذارند. در این موقعیت ها باید یاد بگیریم تا با استفاده از راهکار هایی، شدت آن ها را به حالت عادی نزدیک کنیم. والدین باید به کودکان عادی سازی یک سری از احساسات را با به صورت عملی نشان دهند.

 


شناخت احساسات در کودکان


برچسب: مشاوره کودک، روانشناسی کودک،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۹:۲۴ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده