آرموو آرموو .

آرموو

۵ روش کلیدی در تقویت اعتماد به نفس کودکان

از مهمترین حالات عاطفی که نقش بسیار زیادی در رشد شخصیت کودکان دارد و وجودش برای حیات و بقای آنان ضروری است، دارا بودن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در واقع میزان ارزشی است که ما به خود می گذاریم. در این مقاله از بخش روانشناسی مجله ی آرموو نگاهی داریم به ۴ نمونه از مواردی که به وسیله آن می توانید اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنید:

 


1)خودآگاهی
زمانی که افراد تصور مبهمی از خود دارند و در واقع شناخت درستی از خود ندارند به صورت مداوم با خود در کشمکش هستند. زمانی که ما شناختی از خود درونی مان نداریم خود را به دست محیط و اطرافیان می سپاریم و در نتیجه نیروهای بیرونی هستند که شخصیت ما را شکل داده و برای ما قالب و ساختار تعیین می کنند. از سوی دیگر زمانی که شخصیت و رفتار ما بر اساس نیروهای بیرونی شکل گرفته باشد، بسیار شکننده و دائما در حال تغییر خواهند بود و دشواری های زیادی از جمله شکست های پی در پی را تجربه خواهد کرد. شناخت خود و آگاهی از مفهوم درونی و ذهنی خویش، می تواند فرد را در رویارویی با مشکلات و مسائل زندگی یاری دهد. هر چه بهتر خودتان را بشناسید، بهتر می توانید آنچه را که هستید را بپذیرید و یا تغییر دهید. مهارت خود آگاهی یکی از مهارت های زندگی است، این مهارت به کودک کمک می کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود، خصوصیات، اهداف، نقاط ضعف و قوت، احساسات و هویت خود داشته باشد.

۲)پذیرش خود: من منحصر به فرد هستم
برای رسیدن به این باور باید شایستگی ها و توانمندی های خود را تعیین کرده و نیروی بالقوه خود را شناسایی کنید. یکی از دستاور های مهم زندگی هر فرد رسیدن به خود آگاهی  و عزت نفس است.

آیا با شناخت احساسات در کودکان آشنایی دارید؟

 


فعالیت برای والدین:
یک جعبه زیبا آماده کنید و درون آن عکسی از کودکتان و یک آینه در آن قرار دهید. به کودک بگویید: در این جعبه عکس فردی قرار دارد که بسیار با ارزش است. او در دنیا منحصر به فرد است و کسی شبیه به او دنیا نخواهد آمد. با کلمات کودک را کنجکاو کنید سپس زمانی که عکس خود را در جعبه دید به او یاد آور شوید که کسی در دنیا مانند تو نیست و تو منحصر به فردی.

فعالیت برای والدین:
یک برگه به هر کودک بدهید و از او بخواهید به سؤال ها پاسخ دهد و سپس برگه ها را به دیگران بدهید تا آن را با صدای بلند بخوانند:

رفتار هایی که با آن ها افتخار می کنم
کاری که آن را خیلی خوب انجام می دهم
کارهایی که دوست دارم آن ها را بهتر انجام دهم
یکی از مهربانی های من
چیزی که در خودم بیشتر آن را دوست دارم
زمینه ای که نسبت به سال گذشته در آن پیشرفت کرده ام
۳)اعتماد به نفس و خود آگاهی جسمانی
در مراحل رشد کودک، ابتدا باید او را به یک خودآگاهی جسمانی برسانیم که: من بدنم را دوست دارم. اگر بچه ها بدن خود را بشناسند و یاد بگیرند که این بدن متعلق به  آن ها و ارزشمند است، احساس مثبتی نسبت به بدن و ظاهر خود خواهند داشت. خودآگاهی جسمانی به کودکان کمک می کند تا احساس کمبود نکنند و هیچ کس را زیبا تر و بهتر از خود نبینند.

قوانین:
اگر تعداد کار های خوب کودک برای تشویق کم است، خودتان موقعیت هایی را ایجاد کنید که او بتواند مورد تشویق قرار گیرد. مثال: از کودک بخواهید موبایلتان را به شما بدهد و به خاطر کاری که انجام داده، او را تشویق کنید.
هرگز بدون انجام کار خوب و بی دلیل کودک را تشویق نکنید. کودک متوجه اغراق و تشویق بی دلیل شما می شود.
در تشویق کلامی تنوع داشته باشید و هر بار از کلمات متفاوتی استفاده کنید. گاهی کودک را مورد نوازش قرار دهید و یا او را بغل کرده و ببوسید.
۴)نقش والدین در اعتماد به نفس کودکان
والدین نقشی اساسی در اعتماد به نفس کودکان دارند. آن ها با رفتار های به ظاهر کوچک خود تأثیرات بسیار وسیعی بر کودکان می گذارند. گاهی با یک جمله گاهی  با یک نوع رفتار اعتماد به نفس کودک می تواند به شدت کاهش یا افزایش پیدا کند. کودکان والدین خود را الگو خود قرار می دهند و آن ها رد ذهن خود بزرگی میکنند، زمانی که والدین با رفتار یا گفتار خود آن ها را ناخواسته آزار می دهند، آسیب های جدی ای به آن ها وارد می شود و طبعا اعتماد به نفشان به شدت کاهش می یابد.

۵)تمرین هایی که باید والدین انجام دهند
در جمع های خانوادگی و غیر خانوادگی از کودکتان تعریف کنید
با او بازی کنید و بگذارید زمانی که در کنار شما است احساس خوشحالی و آرامش کند
او را در آغوش بگیرید و مدام بگویید چه میزان اهمیتی برای شما دارد
صفت های با بار معنایی مثبت به فرزندتان نسبت دهید مانند، پسر/دختر باهوش من و یا …
برای کار های خوبی که انجام می دهد تشویقش کنید و برایش کادو بگیرید
همدردی با مشکلات کودک و گفتگو راجع به آن ها
با مشاوره تلفنی آرموو تمام سؤالاتی که در مورد کودک خود دارید را بپرسید و بهترین راهنمایی ها را بگیرید

 


آرموو با کارشناسان و متخصصین خود در حوزه ی مشاوره کودک تلفنی، تیمی را تشکیل داده است، که کار مشاوره را با بهترین کیفیت اجرا کند و به شما ضمانت کامل و اطمینان خاطر خواهد داد که در این مسیر همراه خوبی برای تان باشد و مشکلات و سؤالاتتان  را با دقت بررسی و برای رفع آن، راه حل مناسب ارائه دهد.


منبع:۵ روش کلیدی در تقویت اعتماد به نفس کودکان


برچسب: مشاوره کودک، روانشناسی کودک،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۶:۴۱ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده