آرموو آرموو .

آرموو

مشاوره برای نوجوانان با روحیه بسیار حساس

چه نوجوانانی دارای روحیه بسیار حساس هستند؟ نوجوانان بسیار حساس با یک تلنگر کوچک دچار احساسات شدید روحی می شوند که این احساسات گاها باعث خوشحالی بیش از حد آنان و یا باعث ناراحتی و غم آنان می شود. آیا نوجوان شما بسیار حساس، عاطفی و واکنش پذیر است و به راحتی تحت تأثیر انرژی و خلق و خوی دیگران قرار می گیرد؟ آیا نوجوان شما دارای شخصیت شهودی است، غالباً قادر است ذهن شما را بخواند یا بیش از حد با پریشانی عاطفی دیگران همدلی می کند؟ آیا فرزند شما در عین اینکه باهوش است و استعداد آکادمیک دارد، در مدرسه با مشکل رو به رو است؟  آیا گاهی اوقات تعجب می کنید که نوجوان شما آنقدر احساساتی را تجربه می کند که منجر به اضطراب یا افسردگی اش می شود؟ در این مقاله از آرموو نگاهی داریم به رفتار ها و خلق و خوی های نوجوانانی که دارای روحیه بسیار حساس هستند.

 


تربیت فرزند نوجوان بسیار حساس یا “فوق العاده احساسی” می تواند یک تجربه ناامیدکننده، گیج کننده و سخت باشد. نوجوانانی که بسیار حساس، عاطفی و دارای شخصیت شهودی هستند در مقابل چالش های روزگاری که در پیش دارند می توانند بسیار شکننده و نا امید شوند. چالش هایی که در طول مسیر زندگی به خصوص در دوران نوجوانی ممکن است آسیب های بسیار زیادی را به افراد وارد کند. والدین باید در ابتدا با استفاده از مشاوران متخصص این احساسات را در فرزند خود شناسایی کنند و مسیر درست را به فرزند خود نشان دهند.

 


نوجوانان احساسی دارای چه نوع مشکلاتی هستند؟

 

در مدرسه و روابط دوستانه خود دچار مشکل می شوند
معمولا دارای عدم تمرکز هستند
اعتماد به نفس کافی برای انجام کار های خود ندارند
همیشه کاری را انجام می دهند که در آینده از آن پشیمان می شوند
کنش هایی که از خود نشان می دهند اغلب بدون فکر است
در اغلب اوقات احساس غم و افسردگی دارند
 

 


چه مواردی عامل به وجود آمدن روحیه حساس در نوجوانان است؟

 

ژنتیک گاها روحیه حساس در نوجوانان ژنتیکی است و از طریق والدین منتقل می شود
استرس بیش از حد در دوران کودکی و وقوع اتفاقی ناگوار که در دوران کودکی فرد با آن رو به رو شده است می تواند یکی از عوامل به وجود آمدن روحیه حساس در دوران نوجوانی شود
 چه رفتار هایی روحیه حساس نوجوانان را بیشتر و خاص تر می کند؟

 

 

جدال میان والدین– با توجه به شخصیت شهودی که این افراد دارند، بیش از حد احساسات محیط اطرافشان را جذب می کنند، دعوا و یا جر و بحثی که والدین دارند می تواند تأثیرات بسیار منفی ای بر آنان داشته باشد و غم و اندوه زیادی را به آنان وارد کند.
نداشتن هم صحبت در خانواده – نوجوانانی که در خانواده کسی با آنان هم صحبت نیست روحیه حساس بیشتری دارند. تک فرزند ها و فرزندان کوچک بیشتر در معرض هستند.
 

واکنش های نوجوان حساس چگونه است؟

 

ممکن است برای کاهش احساسات بسیار زیادی که در آن غوطه ور می شوند دست به اعمال ناشایستی بزنند که باعث آسیب های جدی به آنان شود
پر خوری، افسردگی، مشکلات مزمن بهداشتی و بیماری های روانی همواره جزو عواقب و کنش های این دسته از نوجوانان است
خشونت های غیر عادی و آسیب رساندن به خود و دیگران نیز از کنش های مخرب این افراد می تواند باشد
مشاوره برای نوجوانان دارای روحیه حساس

 

مشاوره می تواند به نوجوان بسیار حساس شما کمک کند تا مرزهای عاطفی و تعادل را حفظ کرده و بتواند یک مسیر سالم را در پیش گیرد.  بسیاری از نوجوانان بسیار حساس هیچ تصوری ندارند که چرا آنها نسبت به هم سن و سالان خود احساسات بیشتری دارند و گمان می کنند این یک مشکل درونی است که راه فراری از آن ندارند. آنها ممکن است احساس متفاوت بودن و  یا منزوی بودن کنند، اینجاست که مشاوره می تواند بسیار مؤثر باشد. در جلسات مشاوره،  نوجوان شما می تواند درک کند که چه کسی است، چرا او اینقدر تحت تأثیر احساسات و انرژی دیگران قرار می گیرد و چگونه می تواند آرامش و آسایش بیشتری پیدا کند. هنگامی که نوجوان شما این خودآگاهی را افزایش می دهد و می فهمد که حساس بودن یک هدیه و یک چالش است، می تواند شروع به حرکت بهتری در تمام جنبه های زندگی خود کند. نوجوان شما می تواند از تأثیر انرژی خارجی آگاه شود و یاد بگیرد که چگونه باید مرزها را پایه ریزی کند و توجه بیشتری به خرج دهد تا درگیر احساسات ناخوشایند نشود.

 


مشاوره برای نوجوانان با روحیه بسیار حساس


برچسب: مشاوره نوجوانان، مشاوره روانشناسی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ فروردین ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۱:۲۶ توسط:Armoo موضوع: روانشناسی نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده