آرموو آرموو .

آرموو

پیشگیری و شناسایی مشکلات درسی

دانش آموزان از روز اول مدرسه در مقاطع ابتدایی شروع به رشد و آگاهی از خود می کنند و اعتماد به نفس شان را شکل می دهند. سالهای آغازین دوره تحصیلی برای ایجاد پایه و اساس یادگیری مفید در پیشرفت تحصیلی آن ها بسیار مهم است. مشاوره درسی و رفع اشکال در مدارس ابتدایی به دانش آموزان در زمینه تصمیم گیری، ارتباط و مهارت های زندگی کمک می کنند. دانش آموزان همچنین شروع به کشف شخصیت خود، ایجاد روابط و همکاری های مثبت در جهت یادگیری در مورد کار گروهی و مطالعه مستقل می کنند.

 


شناسایی مشکلات درسی و مداخله زودهنگام در رفع آن،  سنگ بنای اساسی در پیشرفت دانش آموز به منظور رفع موانع یادگیری و شناسایی مشکلات درسی آنها است. مشاوران مدارس ابتدایی با ارائه آموزش، پیشگیری و شناسایی زودهنگام، پایه و اساس موفقیت آینده در دانشگاهیان، پیشرفت های شخصی، اجتماعی و شغلی را هموار می کنند.

مشکلات معمول دانش آموزان در مدرسه

    دریافت نمرات پایین
    عدم مدیریت زمان بندی در خواندن دروس
    عدم تمرکز در کلاس درس
    عقب ماندگی درسی در زمان امتحانات
    بی انگیزگی و انزوا در مدرسه
    اختلالات یادگیری
    مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط دانش آموزان دیگر
    اضطراب ناشی از فشار والدین برای دریافت نمرات بالا
بسیاری از دانش آموزان با دریافت نمرات پایین در شروع سال تحصیلی، اعتماد  به نفسشان را از دست می دهند و احساس می کنند نسبت به بقیه هم سن و سالانشان کند ذهن هستند. خانواده و معلمان در این زمان است که باید دست از شماتت دانش آموز بردارند و با آن ها همراه شوند تا این باور بسیار خطرناک در ذهن دانش آموزان به وجود نیاید. این باور غلط نه تنها می تواند دانش آموز را طی سال تحصیلی از درس خواندن و یا حتی مدرسه دلزده کند بلکه می تواند پیامد های منفی ای در بزرگسالی او نیز داشته باشد.

 


سؤالات و دغدغه های والدین
میاد خونه، مشق ها و تکالیفاشو حل نمیکنه چیکار کنم؟
باید گفت مشکل اصلی تمام والدین و دانش آموزان بر سر همین موضوع است. معمولا دانش آموزان می خواهند تا در زمان هایی که خارج از مدرسه هستند انرژی شان را با گذراندن در کلاس های ورزشی، بازی های کامپیوتری و یا گذراندن وقت با هم سن و سالانشان طی کنند. در این شرایط باید متوجه باشید که این یک امر طبیعی در میان دانش آموزان است و با گفتگو و یا قول جایزه به آن ها می تواند بر طرف شود.

 


موقع امتحاناش همش اضطراب داره و نمی تونه درس بخونه

شب امتحان معمولا تعداد زیادی از دانش آموزان می خواهند تمام مطالب عقب افتاده ای که در کلاس به خوبی یاد فرا نگرفته اند را در چند ساعت یاد بگیرند، که همین امر موجب سردرگمی و در نهایت اضطراب در دانش آموز می شود. در این شرایط تنها می توان با کمک گرفتن از معلمان مشاور به صورت تلفنی کمک گرفت تا در حل مشکلات درسی دانش آموز کمک رسان باشد. والدین در این مواقع نباید دانش اموزان را نصیحت کنند، بلکه باید به او کمک کنند تا بتواند از پس شرایط سختی که در آن گیر افتاده است در بیاید.

 

چرا معدلش اینقد کم میشه؟
توصیه ای که تمام روانشناسان به والدین می کنند این است که معیارشان را بر معدل قرار ندهند. بسیاری از دانش آموزان بنا به دلایل همچون بیش فعالی، اختلالات یادگیری، تنبلی و حتی هوش بالا نمی توانند دروس مدرسه را با نمره های مناسب پاس کنند. به جای قضاوت آن ها بهتر است بر توانایی های ذاتی فرزندتان تمرکز کنید و آن را پرورش دهید.

 


تنها دوست داشتن کافی نیست!!!

در آخر باید گفت شناسایی حالات روانی، نوع مشکلات درسی و مدرسه ای، تغییر رفتار ها و همه نشانه های رفتاری فرزند خود را بشناسید و تلاش کنید به او کمک کنید. کودکان و نوجوانان نیاز به راهنمایی دارند، آن ها مسیرشان را به خوبی نمی شناسد و در زمان حال زندگی می کنند. دوست داشتن و ابراز علاقه به فرزندتان کافی نیست، شما باید اورا درک کنید و نیاز ها، درد ها و مشکلاتش را بشناسید و همانند رفیق صمیمی و مورد اطمینان برای او باشید.

 


پیشگیری و شناسایی مشکلات درسی


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۴:۲۸ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده