آرموو آرموو .

آرموو

مطالعه صحیح دروس تنها در ۴ مرحله

زمان مطالعه دروس حجم عظیمی از اطلاعات کتاب ها و خلاصه های درسی باید در ذهن شما ثبت شود به گونه ای که تا مدت زمان نسبتا طولانی در ذهنتان بماند اما این اتفاق برایتان افتاده که هنگام مطالعه ذهنتان آرامش نداشته باشد و هر چه می خوانید فراموش شود؟ شما باید روش ها و مراحل صحیح مطالعه را در خود توسعه دهید. در قدم اول باید تصمیم بگیرید روش درس خواندتان را تغییر دهید و اما این اتفاق زمانی به وقوع می پیوندد که شما مهمترین و راحت ترین مراحل مطالعه را یاد گرفته باشید. ما در این بخش از مقالات آرموو ۴ مرحله صحیح دروس را به شما می آموزیم:

 


آیا نیاز به مشاوره درسی و رفع اشکال دارید؟؟

 


مرحله اول: آماده شدن برای مطالعه
۱)مدیریت زمان
یک برنامه هفتگی تهیه کنید و روز مشخصی را در هر روز به مطالعه اختصاص دهید، این برنامه می تواند یک ساعت یا حتی ۳ ساعت باشد اما همین مدت زمان می تواند نمرات درسی شما را بسیار افزایش دهد. ساعات مطالعه بنا به اهداف شما و به نسبت دروس پایه ای که در آن درس می خوانید متفاوت خواهد بود. در برنامه ریزی درسی خود مصر باشید و تحت هر شرایطی آن را هر روز اجرایی کنید اما از اینکه مدت زمان کوتاهی از آن برنامه خارج شوید نهراسید و به خودتان اطمینان دهید که  زمان از دست رفته را جبران خواهید کرد.

شما نیاز دارید تا میان برنامه درسی مدرسه، کار های روزانه و کلاس های فوق برنامه تان تعادل ایجاد کنید و در این زمان است که میبینید چگونه نمرات درس تان بالا خواهد رفت. به یاد داشته باشید تحصیلات شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند باعث موفقیت های زیادی را برای شما رقم بزند.
برای کلاس های کالج، باید ساعاتی را که در هر کلاس می خوانید، پایه گذاری کنید که برحسب میزان دشواری شان زمان های مشخصی را برای آنان اختصاص دهید.
۲)دست بجنبون!
برای مطالعه یک درس و تنظیم متناسب با آن بهترین سرعت را برای خود پیدا کنید. بعضی دروس ممکن است برایمان لذت بخش باشد و  بتوانیم با سرعت بیشتری آن درس را مطالعه کنیم و مفاهیمش را در ذهن بسپاریم. اگر به یک درس علاقه ای نداشته باشید مطالعه برایتان سخت می شود و زمان مطالعه نیز طولانی خواهد شد. زمانی که احساس می کنید مطالعه یک درس برایتان راحتر است و بهتر آن را در ذهن خود ثبت کنید و هیچوقت بیشتر یا کمتر از آن حد مطالعه نکنید.

مطالعه در فواصل ۲۰ دقیقه به شما کمک می کند تا اطلاعات را بهتر به ذهن بسپارید.
اگر به طور کلی عادت دارید آهسته درس بخوانید بدانید باید مدت زمان بیشتری را برای خود تعیین کنید.(به طور مثال اگر مشاور به شما می گوید ۳ ساعت مطالعه کنید شما باید با در نظر گرفتن این عادت خود ۴ تا ۵ ساعت را به مطالعه اختصاص دهید)
۳)استراحت کافی
زمان مناسبی را برای استراحت خود مشخص کنید. به طور میانگین بین ۸ تا ۶ ساعت هر فرد در طول شبانه روز را باید به استراحت و خواب اختصاص دهد.  برای اینکه شب ها را آرام تر سپری کنید بهتر است روز خود را با ورزش و پیاده روی آغاز کنید تا در پایان روز به آرامی بخوابید. استراحت و خواب مناسب تأثیر بسیار مثبتی بر تمرکز و بهبود در عملکرد یادگیری می شود.

اگر هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی دارید بهتر است با انجام ورزش های کششی این خستگی را از تن خود بیرون کنید و یا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید سپس مطالعه را آغاز کنید.
۴)مطالعه ی عمیق
چند سالی است که ابزاری همچون گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر از ارکان اصلی زندگی هر انسان شده اند، این ابزار ها تمرکز را از ما گرفته اند به صورتی که حتی اگر نخواهیم، ناخودآگاه به سمت این ابزار ها می رویم و سایت های خبری و یا شبکه های اجتماعی خود را چک می کنیم. اگر بخواهیم با تمرکز لازم به مطالعه بپردازیم باید گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر خود را از محیطی که در آن مطالعه می کنیم دور کنیم.

سایت ها و اپلیکشن هایی که بیشترین زمان را در آن می گذرانید برای مدتی بلاک کنید و یا پاک کنید تا اگر لزوما باید از موبایل یا کامپیوتر خود در حین درس خواندن استفاده کنید این موارد مانع تمرکزتان نشود.
۵) ذهن خود را از هر موضوعی که ربطی به موضوع مورد مطالعه شما ندارد، پاک کنید
جدولی بسازید و همه مواردی که به آن فکر می کنید و مانع تمرکز شما می شود را در آن یادداشت کنید. بهتر است این کار را قبل از آغاز مطالعه انجام دهید.

 


مرحله دوم: تنظیم فضای مطالعه
۱)بهترین مکان مطالعه را برای خود مشخص کنید
در مکانی که می خواهید به مطالعه بپردازید، باید احساس راحتی کنید نه اینکه از آن لذت ببرید! اگر از نشستن در کتابخانه متنفر هستید، مکانی بهتر مانند مبل یا صندلی های راحتی برای مطالعه پیدا کنید. موقع مطالعه بهتر است لباس های راحتی بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ و سخت خود داری کنید.

مکان هایی را برای مطالعه انتخاب نکنید که احساس خواب آلودگی را به شما می دهند، مکان هایی همچون اتاق خواب و یا تخت خواب بدترین گزینه هستند برای مطالعه در زمانی که احساس خستگی می کنید.
۲)انتخاب موزیک مناسب
بسیاری از افراد نمی توانند هنگام مطالعه به موزیک گوش دهند زیرا موجب حواس پرتی شان می شود اما افراد زیادی هستند که هنگام مطالعه گوش دادن به موسیقی موجب به تمرکز بیشترشان می شود. توصیه می شود اگر جزو آن دسته از افراد هستید که هنگام مطالعه باید به طور حتم موسیقی گوش دهید از موسیقی های بی کلام (instrumental) با سبک کلاسیک، ترینس ( trance )، باروک (baroque)و موزیک های فیلم استفاده کنید.

۳) به صدای طبیعت گوش دهید
صدای طبیعت به شما کمک می کند تا بتوانید راحتر به تمرکز برسید بدون اینکه ذهنتان آشفته شود. صداهای طبیعی همچون صدای باران، رعد و برق، باد، آبشار و جنگل می تواند به شما در حین مطالعه احساس خوشایندی ببخشد.

۴)تلویزیون را خاموش نگه دارید
اگر زمانی که به مطالعه می پردازید تلویزیون روشن باشد می تواند تمام تمرکز شما را بگیرد و ذهن شما آشفته کند. شاید برایتان پیش آمده باشد، زمانی که در حین مطالعه تلویزیون تان روشن بوده است هر چقدر هم مطالعه کنید چیزی یادتان نمی ماند، باید گفت این طبیعی است که روشن بودن تلویزیون باعث می شود ذهنتان دچار پرش شده و چیزی از کتاب را به خاطر نیاورد.

۵)میان وعده مقوی
از میان وعده های سالم استفاده کنید، میان وعده هایی که دارای چربی و شکر باشند. سعی کنی از میوه و سبزیجات تازه برای میان وعده خود استفاده کنید. از موارد دیگری که می توانید برای میان وعده خود استفاده کنید شکلات تلخ  به همراه چای یا آب است.

از خوردن حجم زیادی از موادی که شکر و کربوهیدرات دارند همچون نودل، چیپس و شیرینی جلوگیری کنید. خوردن نوشیدنی های انرژی زا هنگام مطالعه می تواند بسیار مضر و آسیب رسان باشد.
مرحله سوم: استفاده از روش های مؤثر در مطالعه
۱)این پنج روش را امتحان کنید
پیش مطالعه (survey) ، سؤال پرسیدن(question)، مطالعه دقیق (read)، با صدا خواندن (recite)، مرور کردن (review) این روش را به SQ3Rمی نامند.

با پیش مطالعه آغاز کنید، این به معنی نگاه کردن به سر فصل ها تا به جستجو در جدول ها، شکل ها و کلمات پررنگ است.
سپس برای هر عنوان سؤالی را طرح کنید.
شروع به مطالعه دقیق کنید و تلاش کنید تنها یک بار اما به صورت عمیق کتاب را مطالعه کنید.
یک بار کتاب خود را با صدا برای خود بخوانید.
یک بار مرور کتاب را مرور کنید و مطمئن شوید که چیزی را جا نیانداخته اید.
۲)مطالب مهم را برای خود نشانه گذاری کنید
هنگامی که یک مطلب را می خوانیم متوجه موضوعات اساسی و مهم آن می شویم و بهتر است در همان لحظه آن مطالب را هایلایت(نشانه گذاری) کنید. توصیه می شود که به تعداد دفعات زیاد این کار را انجام ندهید زیرا هنگام مرور کردن موجب خطا در خوانش شما می شود.

هایلایت کردن یا همان نشانه گذاری کردن سرعت شما را در هنگام خلاصه برداری و مرور کردن افزایش می دهد.
اگر کتابی که مطالعه می کنید کتاب درسی مدرسه یا دانشگاهتان است می توانید هنگام نشانه گذاری از برچسب نیز استفاده کنید تا نظرات مهم معلمتان را در آن بخش یادداشت برداری کنید.
۳)مطالب را خلاصه برداری کنید
بهنگام مطالعه و مرور کتاب سعی کنید مطالب را به زبان خودتان یادداشت برداری کنید.

اگر در خلاصه برداری به هنگام مطالعه مشکل دارید، تلاش کنید پس از مطالعه آن را به فرد دیگری آموزش دهید زیرا این امر به شما کمک می کند تا مطالب کتاب برای شما راحتر تحلیل شوند.
هنگام خلاصه برداری سعی کنید با رنگ دیگری آن مطلب را یادداشت برداری کنید. زیرا مغز شمال هنگام مطالعه با تمایز بیشتری آن مطالب را ذهنتان بارگذاری می کند.
۴) برای خود فلش کارت بسازید
اگر مطالبی که می خوانید به نظرتان مهم است آن را در فلش کارت خود یادداشت کنید تا در زمان هایی که منتظر اتوبوس یا مترو هستید و در زمان های پرت شده دیگرتان از ان ها استفاده کنید.

فلش کارت های خود را می توانید به صفحه کامپیوتر، میز درسی و مکان های دیگر بچسبانید تا بتوانید راحتتر مطال را مرور کنید.
۵) میان جملات یا کلمات پیوند ایجاد کنید
مؤثرترین روش برای حفظ اطلاعات، پیوند دادن آن به اطلاعاتی است که در ذهن شما جای گرفته است. استفاده از این روش یادگیری را برای مطالبی با حجم زیاد آسان تر می کند.

از سبک یادگیری خود استفاده کنید. به آنچه در حال حاضر می آموزید و به راحتی به یاد می آورید فکر کنید – متن آهنگ؟ نشانه ها؟ تصاویر؟ سعی کنید مطلبی را که می خوانید و در ذهنتان پایدار نمی ماند را به یکی از موضوع های مورد علاقه تان ارتباط دهید تا برای همیشه در ذهنتان بماند.
۶)مطالب را به چند بخش تقسیم کنید
یکی از بهترین روش هایی که فرآیند یادگیری را برای شما می تواند آسان تر کند این است که شما مطالب را چند بخش تقسیم کنید. شما می توانید موارد را بر اساس موضوع، کلمات کلیدی یا هر روش دیگری که برای شما معقول باشد، گروه بندی کنید.

۷) مطالب را در یک برگه یادداشت کنید
سعی کنید در یک صفحه یا دو صفحه به صورت متراکم یادداشت برداری کنید و در طول روز این دو صفحه را مداوما مرور کنید. شاید بپرسید این چه فرقی با کتاب دارد و چرا خود کتاب را مرور نکنیم؟ باید گفت مرور کل تاب می تواند از نظر روانی شما را خسته کند اما زمانی که در دو برگ به صورت متراکم مطالب را یادداشت برداری می کنید با توجه به حجم کم آن نسبت به کتاب احساس بهتری را می تواند منتقل کند.

مرحله چهارم: مطالعه ی پر بازده
۱)استراحت کنید
بعد از هر ساعت مطالعه بهتر است بین ۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید. در این زمان می توانید بخوابید یا یک فیلم ببینید اما بهتر است کاری را انجام دهید که بیشترین لذت  را برای شما دارد و ذهنتان را می تواند در چند دقیقه به آرامش برساند.

در زمان استراحت خود بهتر است کار های فیزیکی انجام دهید به طور مثال کمی ورزش کنید، با حیوان خانگی تان بازی کنید یا بدوید. هر کاری که بتواند ضربان قلب شما را بالا ببرد در روند مطالعه شما بسیار مفید خواهد بود.
۲) از یک کلمه خاص برای بالا بردن تمرکزتان استفاده کنید
شاید برای شما نیز پیش آمده است که هنگام مطالعه و یا زمان هایی که معلم شروع به درس دادن می کند ذهنتان دچار آشفتگی شده و تمرکزتان از دست برود. در این زمان ها بهتر است یک کلمه یا واژه خاص برای خود انتخاب کرده و مدام آن را تکرار کنید تا فکر هایی که باعث آشفتگی تان می شود از ذهنتان پاک شده و با تمرکز بیشتر به مطالعه ادامه دهید.

۳) یادداشت برداری مفید در کلاس
زمانی که در کلاس هستید مطمئن شوید که از تمام حرف ها ی مهم معلمتان یادداشت برداری کرده اید. تلاش کنید در طول همان روز مروری بر یادداشت های خود داشته باشید. یادداشت های خود را مرتب کنید به طور مثال اگر یادداشت هایتان بدخط است آن را بازنویسی کنید.

۴)برای خود علاقه مندی ایجاد کنید
اگر مطالعه کردن برایتان فرآیندی خسته کننده است و حتی با فکر اینکه با مطالعه بیشتر می توانید دانشتان را افزایش دهید و یا شغل مناسب تری پیدا کنید شما را نمی تواند قانع کند بهتر است علاقه مندی های دیگری برای خود بیابید.

۵) مطالب سخت تر را در قدم اول بخوانید
هنگامی که مطالب سخت تر را می خوانید دیگر خواندن مطالب ساده تر کاری دشواری به نظر نمی رسد و می تواند فرآیند مطالعه را برایتان لذت بخش تر کند. خواندن مطالب سخت ممکن است کمی انرژی شما را بگیرید اما با یک استراحت کوتاه می توایند به خواندن مطالب ساده تر بروید تا فرآیند مطالعه به پایان برسد.

۶)مطالعه ی گروهی

هم کلاسی هایتان را مجاب کنید تا با شما همراه شده و در کنار هم مطالعه کنید. مطالعه گروهی فواید بسیار زیادی دارد از جمله هنگام بروز مشکل در یک مبحث کسی هست که به شما آموزش دهد و شما را کمک کند تا آن مطلب را آسان تر بیاموزید.می توانید هر هفته یک مبحث را انتخاب کرده و با هم به مطالعه آن بنشینید.

با مشاوره تلفنی آرموو تمام مشکلات درسی ات رو بر طرف کن!

 


منبع:مطالعه صحیح دروس تنها در ۴ مرحله


برچسب: مشاوره درسی، رفع اشکال درسی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۵:۰۱ توسط:Armoo موضوع: درسی و رفع اشکال نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده