آرموو آرموو .

آرموو

برنامه ريزي درسي چه فوايدي دارد؟

برنامه ريزي درسي در اصل همان چيزي است كه مدارس سعي بر آموزش آن دارند. برنامه ريزي درسي در زمينه مشاوره رفع اشكال درسي، شامل كنترل رفتار ها و اعمال اجتماعي، مهارت هاي فكري و … در چارچوب يك زمان بندي دقيق براي رسيدن به هدفي خاص است. برنامه ريزي در واقع يك دستور العمل است و زماني كه دانش آموزان به آن عمل مي كنند به نظم فكري مي رسند و همين موضوع بر آرامش رواني شان تأثير مي گذارد. برنامه درسي تركيبي از شيوه هاي آموزشي، تجارب يادگيري و ارزيابي عملكرد دانش آموزان است كه براي ارائه و ارزيابي نتايج يك هدف آموزشي خاص طراحي شده است.

 


برنامه ريزي درسي به دانش آموزان چه كمكي مي كند؟
تعيين نقشه راه براي رسيدن به هدف
رسيدن به نظم درسي و آرامش رواني
افزايش مهارت هاي دانش آموزان
كاهش دغدغه و اضطراب والدين و دانش آموزان
ايجاد تعامل بين دانش آموز و معلمان مدرسه
رفع عقب ماندگي درس
بهبود عملكرد دانش آموز در مدرسه
پيشرفت و موفقيت هاي تحصيلي
افزايش انگيزه دانش آموز براي خواندن دروس

    برنامه درسي پوچ The null curriculum

برنامه درسي پوچ يا تهي شامل آن چيزي است كه توسط مدارس و دانشگاه ها آموزش داده نمي شود ، به اين ترتيب اين پيام را به دانش آموزان و دانش جويان مي دهد كه اين عناصر در تجربيات آموزشي آنها يا در جامعه ما مهم نيستند.

    برنامه درسي آشكار(رسمي)

برنامه ريزي مكتوب و يا مستندي كه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.

    برنامه درسي پنهان Hidden Curriculum

برنامه درسي پنهان، ارزش ها و ديدگاه هاي نانوشته، غيررسمي و غالباً ناخواسته است كه دانش آموزان در مدرسه مي آموزند. در حالي كه برنامه درسي “رسمي” شامل دوره ها، دستور العمل ها و آموز ش هايي است كه دانش آموزان توسط مشاوران يا معلمان آن را ياد مي گيرند. برنامه درسي پنهان شامل پيامهاي ناگفته يا ضمني آموزشگاهي و مدرسه اي است كه به دانش آموزان ابلاغ مي شود.

    برنامه درسي همراه Concomitant curriculum

آن دسته از تجربيات كه در خانه آموزش داده مي شود يا بر آن تأكيد مي شود را برنامه درسي همراه مي گويند (اين نوع برنامه درسي ممكن است در كليسا ، در متن بيان مذهبي، دروس ارزش اخلاقي يا تجربيات اجتماعي مبتني بر ترجيحات خانواده دريافت شود)

 


دغدغه دانش آموزان معمولا چه موضوعاتي هستند؟

بچه زرنگ هاي كلاس چند ساعت درس مي خونن؟

براي درس رياضي چند ساعت بايد وقت بزاريم؟

چرا هر چي درس مي خونم بازم نمره هام پايينه؟

چجوري درس بخونم كه به كلاس هاي غير درسيم آسيب نرسه؟

درس هاي عقب افتاده ام رو چجوري بخونم؟

در طول روز چند ساعت درس بخونم؟

متدولوژي تا چه اندازه بر برنامه ريزي درسي تأثير دارد؟


متدولوژي باعث مي شود كه دانش آموز در هر مرحله و موقعيت خاص بتوانند با يك روش مناسب برنامه ريزي درسي خود را ادامه دهد. متدولوژي، مجموعه اي از اصول كلي مربوط به روش ها است. كه در هر وضعيت مشخص بايد به يك روش خاص مناسب به آن وضعيت تبديل شود. مجموعه اي از روال ها، فنون، ابزار و كه براي برنامه ريزي درسي مي توان از آن بهره گرفت.

 


اصول طراحي برنامه ريزي درسي چيست؟

طراحي برنامه درسي مبتني بر نياز ها، علايق و اهداف هر فرد تنظيم مي شود. دانش آموزان يكنواخت نيستند و به نسبت نيازهايشان كنش هاي متفاوت نشان مي دهند. طراحي برنامه درسي با خصوصيات رفتاري، هوش و استعداد دانش آموز به منظور توانمند سازي بيشتر آن توسط مشاور طراحي مي شود. برنامه درسي بايد براي هر فرد به صورت جداگانه و اختصاصي به اجرا در آورده شود.

 


برنامه ريزي درسي چه فوايدي دارد؟


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۲:۰۴ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)