آرموو آرموو .

آرموو

۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان

از مهمترين حالات عاطفي كه نقش بسيار زيادي در رشد شخصيت كودكان دارد و وجودش براي حيات و بقاي آنان ضروري است، دارا بودن اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در واقع ميزان ارزشي است كه ما به خود مي گذاريم. در اين مقاله از بخش روانشناسي مجله ي آرموو نگاهي داريم به ۴ نمونه از مواردي كه به وسيله آن مي توانيد اعتماد به نفس كودكان را تقويت كنيد:

 


1)خودآگاهي
زماني كه افراد تصور مبهمي از خود دارند و در واقع شناخت درستي از خود ندارند به صورت مداوم با خود در كشمكش هستند. زماني كه ما شناختي از خود دروني مان نداريم خود را به دست محيط و اطرافيان مي سپاريم و در نتيجه نيروهاي بيروني هستند كه شخصيت ما را شكل داده و براي ما قالب و ساختار تعيين مي كنند. از سوي ديگر زماني كه شخصيت و رفتار ما بر اساس نيروهاي بيروني شكل گرفته باشد، بسيار شكننده و دائما در حال تغيير خواهند بود و دشواري هاي زيادي از جمله شكست هاي پي در پي را تجربه خواهد كرد. شناخت خود و آگاهي از مفهوم دروني و ذهني خويش، مي تواند فرد را در رويارويي با مشكلات و مسائل زندگي ياري دهد. هر چه بهتر خودتان را بشناسيد، بهتر مي توانيد آنچه را كه هستيد را بپذيريد و يا تغيير دهيد. مهارت خود آگاهي يكي از مهارت هاي زندگي است، اين مهارت به كودك كمك مي كند تا بتواند شناخت بيشتري نسبت به خود، خصوصيات، اهداف، نقاط ضعف و قوت، احساسات و هويت خود داشته باشد.

۲)پذيرش خود: من منحصر به فرد هستم
براي رسيدن به اين باور بايد شايستگي ها و توانمندي هاي خود را تعيين كرده و نيروي بالقوه خود را شناسايي كنيد. يكي از دستاور هاي مهم زندگي هر فرد رسيدن به خود آگاهي  و عزت نفس است.

آيا با شناخت احساسات در كودكان آشنايي داريد؟

 


فعاليت براي والدين:
يك جعبه زيبا آماده كنيد و درون آن عكسي از كودكتان و يك آينه در آن قرار دهيد. به كودك بگوييد: در اين جعبه عكس فردي قرار دارد كه بسيار با ارزش است. او در دنيا منحصر به فرد است و كسي شبيه به او دنيا نخواهد آمد. با كلمات كودك را كنجكاو كنيد سپس زماني كه عكس خود را در جعبه ديد به او ياد آور شويد كه كسي در دنيا مانند تو نيست و تو منحصر به فردي.

فعاليت براي والدين:
يك برگه به هر كودك بدهيد و از او بخواهيد به سؤال ها پاسخ دهد و سپس برگه ها را به ديگران بدهيد تا آن را با صداي بلند بخوانند:

رفتار هايي كه با آن ها افتخار مي كنم
كاري كه آن را خيلي خوب انجام مي دهم
كارهايي كه دوست دارم آن ها را بهتر انجام دهم
يكي از مهرباني هاي من
چيزي كه در خودم بيشتر آن را دوست دارم
زمينه اي كه نسبت به سال گذشته در آن پيشرفت كرده ام
۳)اعتماد به نفس و خود آگاهي جسماني
در مراحل رشد كودك، ابتدا بايد او را به يك خودآگاهي جسماني برسانيم كه: من بدنم را دوست دارم. اگر بچه ها بدن خود را بشناسند و ياد بگيرند كه اين بدن متعلق به  آن ها و ارزشمند است، احساس مثبتي نسبت به بدن و ظاهر خود خواهند داشت. خودآگاهي جسماني به كودكان كمك مي كند تا احساس كمبود نكنند و هيچ كس را زيبا تر و بهتر از خود نبينند.

قوانين:
اگر تعداد كار هاي خوب كودك براي تشويق كم است، خودتان موقعيت هايي را ايجاد كنيد كه او بتواند مورد تشويق قرار گيرد. مثال: از كودك بخواهيد موبايلتان را به شما بدهد و به خاطر كاري كه انجام داده، او را تشويق كنيد.
هرگز بدون انجام كار خوب و بي دليل كودك را تشويق نكنيد. كودك متوجه اغراق و تشويق بي دليل شما مي شود.
در تشويق كلامي تنوع داشته باشيد و هر بار از كلمات متفاوتي استفاده كنيد. گاهي كودك را مورد نوازش قرار دهيد و يا او را بغل كرده و ببوسيد.
۴)نقش والدين در اعتماد به نفس كودكان
والدين نقشي اساسي در اعتماد به نفس كودكان دارند. آن ها با رفتار هاي به ظاهر كوچك خود تأثيرات بسيار وسيعي بر كودكان مي گذارند. گاهي با يك جمله گاهي  با يك نوع رفتار اعتماد به نفس كودك مي تواند به شدت كاهش يا افزايش پيدا كند. كودكان والدين خود را الگو خود قرار مي دهند و آن ها رد ذهن خود بزرگي ميكنند، زماني كه والدين با رفتار يا گفتار خود آن ها را ناخواسته آزار مي دهند، آسيب هاي جدي اي به آن ها وارد مي شود و طبعا اعتماد به نفشان به شدت كاهش مي يابد.

۵)تمرين هايي كه بايد والدين انجام دهند
در جمع هاي خانوادگي و غير خانوادگي از كودكتان تعريف كنيد
با او بازي كنيد و بگذاريد زماني كه در كنار شما است احساس خوشحالي و آرامش كند
او را در آغوش بگيريد و مدام بگوييد چه ميزان اهميتي براي شما دارد
صفت هاي با بار معنايي مثبت به فرزندتان نسبت دهيد مانند، پسر/دختر باهوش من و يا …
براي كار هاي خوبي كه انجام مي دهد تشويقش كنيد و برايش كادو بگيريد
همدردي با مشكلات كودك و گفتگو راجع به آن ها
با مشاوره تلفني آرموو تمام سؤالاتي كه در مورد كودك خود داريد را بپرسيد و بهترين راهنمايي ها را بگيريد

 


آرموو با كارشناسان و متخصصين خود در حوزه ي مشاوره كودك تلفني، تيمي را تشكيل داده است، كه كار مشاوره را با بهترين كيفيت اجرا كند و به شما ضمانت كامل و اطمينان خاطر خواهد داد كه در اين مسير همراه خوبي براي تان باشد و مشكلات و سؤالاتتان  را با دقت بررسي و براي رفع آن، راه حل مناسب ارائه دهد.


منبع:۵ روش كليدي در تقويت اعتماد به نفس كودكان


برچسب: مشاوره كودك، روانشناسي كودك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۶:۴۱ توسط:Armoo موضوع: روانشناسي نظرات (0)

چه زماني به مشاوره درسي نياز داريم؟

شايد تا زماني كه مشكل حادي در روند درسي خود يا فرزندمان به وجود نيايد گمان مي كنيم كه نيازي به مشاوره نيست و همه مشكلات را خودمان مي توانيم حل كنيم. بايد گفت همه ي دانش آموزان در طول دوره هاي تحصيلي خود، يعني از اول ابتدايي تا دوازدهم متوسطه نياز به راهنمايي دارند تا بتوانند مشكلات درسي را براي خود هموار تر كنند و انتخاب هاي درستي، در جهت رشد و پيشرفت شان انجام دهند. مشاوران درسي با ارائه روش هاي نوين براي رفع مشكلات درسي فرزندان شما باعث تسهيل در مفاهيم و پيشرفت در كلاس هاي درسي مدرسه شان مي شوند.

 


       آيا به مشاوره درسي و رفع اشكال نياز داريد؟؟؟

مشاوران تلفني چجوري مي تونن مشكلات درسي مارو حل كنن؟

ارائه برنامه ريزي دقيق براي دروس مدرسه
راهنمايي دانش آموزان براي ثبت نام در دوره ها و كلاس هاي تفريحي و آموزشي
ارائه روش هاي به روز در نوع يادگيري و خوانش دروس
راهنمايي دانش آموزان براي مديريت وضعيت درسي شان
تصحيح نوع برخورد والدين با فرزندانشان
تبادل اطلاعات به روز شده راجع به مدارس خاص، بورسه هاي تحصيلي، شركت در المپياد ها و مزاياي آن و ساير فرصت هايي كه يك دانش آموز مي تواند داشته باشد
جلوگيري از افت تحصيلي و نظارت بر روند نمرات و كيفيت فهم مواضيع درسي
راه كاري براي پيدا كردن نقاط ضعف و قدرت دانش آموز در زمينه يادگيري، يادداشت برداري، خلاصه برداري، استرس و اضطراب
برگزاري آزمون هاي شفاهي براي تفهيم دروس
رفع عقب ماندگي هاي درسي
ارائه منابع سؤالات امتحاني براي آشنايي دانش آموز با نوع سؤالات
آموزش، نوع ارائه و برنامه ريزي دروس به معلمان تازه كار
استرس شب امتحان!!!

بسياري از دانش آموزان، زماني كه كتاب هاي درسي را مرور مي كنند متوجه مشكلات خود مي شوند و سؤالات زيادي ذهنشان را درگير مي كند. معمولا شب هاي امتحان استرس زيادي دانش آموزان را فرا مي گيرد كه معمولا تبعات منفي اي براي آن ها دارد و حتي مي تواند باعث اضطراب والدين شان نيز بشود. با پيشرفت هاي زيادي كه در عصر ارتباطات به وجود آمده، تنها با يك تماس با تيم مشاوره درسي و رفع اشكال در كمترين زمان ممكن مي توانيد براي رفع اشكالات درسي خود اقدام كنيد، تمام سؤالات خودرا بپرسيد و بهترين راهنمايي ها دريافت كنيد. در ۲۴ ساعت شبانه روز و حتي در روز هاي تعطيل سال مي توانيد با بهترين مشاوران تحصيلي تماس بگيريد و از آن ها كمك بگيريد. با مشاوره تلفني مي توانيد درك درست تري از مشكلات و معضلات تحصيلي فرزند خود پيدا كنيد و بعد از آن اقدام به جلسات حضوري كنيد.

با مشاوره تلفني آرموو تمام مشكلات درسي ات رو برطرف كن!!
ما در آرموو هستيم تا يادگيري را براي دانش آموزان لذت بخش كنيم، انگيزه آنان را افزايش دهيم و اعتماد به نفسشان را با روش هاي خود آموز، تثبيت كنيم تا با كسب موفيقت در دروس، نگراني و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور كرده و محيطي آرامش بخش را به آنان هديه دهيم. ما در تلاش خواهيم بود تا در هر زمان و مكان كه شما بخواهيد از طريق تلفن براي رسيدن به اهداف بلند درسي و آموزشي تان در كنار شما باشيم.

 


منبع: چه زماني به مشاوره درسي نياز داريم؟


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۵:۰۱ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)

نكاتي كه راجع به مشاوره كودك بايد بدانيم

مشاوران كودك از دانش و تخصص لازم براي تشخيص، شناسايي، ارزيابي، و درمان طيف گسترده اي از شرايط روان يك كودك اطلاع  دارند و مي توانند به رشد اجتماعي، عاطفي و رفتاري آن ها كمك كنند. مشاوره كودك به درمان كودكان خردسالي كه داراي آشفتگي و اختلالات رواني هستند و يا رفتار ها و عادات ناشايست پيدا كرده اند، كمك مي كند تا بتوانند با رفع اين مشكلات به سلامت روحي، رواني و رفتاري برسند. بسياري از آسيب هايي كه كودكان با آن روبه رو هستند از نوع برخورد هايي است كه بزرگسالان با آنان دارند. برخي از مشكلات رايج در كودكان شامل: اضطراب، افسردگي، بيش فعالي، عدم تمركز است كه با يك مشاوره كودك مي تواند كنترل شود تا مشكلات جدي تري را در دوره بزرگسالي براي فرد به وجود نياورد.

 


متداول ترين مشكلاتي كه مشاوران كودك با آن برخورد دارند:

    غم و اندوه از دست دادن يكي از افراد خانواده، حيوانات خانگي، دوست
    شاهد يك تجربه يا واقعه تلخ بودن(تروما)
    پريشاني و اضطراب ناخواسته
    جابه جايي مدرسه، محله يا شهر
    اعتياد به مواد مخدر در والدين
    طلاق والدين

 


چه زماني بايد براي مشاوره كودك خود اقدام كنيد؟
وقتي كودكي از پريشاني رواني، اجتماعي، عاطفي يا رواني رنج مي برد، والدين نمي توانند هيچ كمك مفيدي به او بكنند، اينجا است كه استفاده از مشاوره كودك مجرب مي تواند مؤثر واقع شود. مشاور كودك مي تواند سلامت عمومي و و بهداشت روان فرزندتان را بررسي و براي  بهتر شدن آن اقدام كند. سلامتي جسمي كودكان براي والدين شان مهم ترين مسئله است اما اختلالاتي همچون وسواس، استرس، كمبود اعتماد به نفس، ترس،خشونت و خجالت معمولا از ديد آن ها يك امر عادي است كه مي تواند در گذر زمان درمان شود، بايد گفت اين نوع اختلالات اگر در كودكي درمان نشوند، هنگام بزرگسالي مي تواند تأثيرات بسيار جبران ناپذيري را بر فرد بگذارد.

 


علائم شايع در مورد سلامت روان يا پريشاني رواني كودكان شامل:

    شب ادراري
    كابوس ديدن هاي مكرر و بي خوابي
    نمرات پايين و افت تحصيلي
    نگراني و اضطراب هاي بيش از اندازه
    كناره گيري و انزواي اجتماعي
    كاهش وزن و كمبود اشتها به صورت ناگهاني
    تكرار شستن دست ها و وسواس هاي رفتاري
    اعتياد به كامپيوتر و موبايل و بازي هاي كامپيوتري

 


لزوم استفاده از مشاوره كودك تلفني
بايد گفت اين احتمال بسيار زياد است كه كودك هنگام ديدن مشاور ناراحت، مظطرب، يا كمي خجالتي شوند. اما علت آن چيست؟ زيرا كودك شناختي از مشاوره ندارند و اين امر ممكن است براي آنان ترسناك به نظر بيايد و كودك ممكن است، مشاور را به چشم پزشكي ببينند و يا روانپزشكي كه مي خواهد آنان را درمان كند و از اين جهت احساس ناخوشايندي در آنان به وجود مي آيد. با مشاوره تلفني والدين مي توانند رفتار هاي كودكان را به مشاور بگويند و براي رفع آن مشكل راه حل هايي دريافت كنند تا كودكان خود را مظطرب و پريشان نكنند.

 


نكاتي كه راجع به مشاوره كودك بايد بدانيم


برچسب: مشاوره كودك، روانشناسي كودك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۰۰:۱۴ توسط:Armoo موضوع: روانشناسي نظرات (0)

شناخت احساسات در كودكان

كودكان نيز همانند بزرگسالان احساسات پيچيده اي را تجربه مي كنند. آنها نااميد، هيجان زده، عصبي، غمگين، وحشت زده، نگران و خجالت زده مي شوند. كودكان معمولا براي بيان احساساتشان صحبت نمي كنند در عوض احساسات خود را به روش هاي ديگر نشان مي دهند. كودكان مي توانند احساسات خود را از طريق حالات چهره، بدن و بازي هايشان نشان دهند. از لحظه به دنيا آمدن، كودكان شروع به يادگيري مهارت هاي عاطفي مورد نياز براي شناسايي، بيان و مديريت احساسات خود مي كنند. آن ها مي آموزند كه چگونه احساسات خود را بشناسند و روابط خود را شكل دهند. والدين بايد به كودكان كمك كنند تا به شناخت درستي از احساساتشان برسند و به آن ها بياموزند چگونه احساسات خود را به روش هاي مثبت و سازنده نشان دهند. كودكان در بيان احساسات خود مشكل دارند، زيرا كلمات لازم براي بيان احساسات خود را ياد نگرفته اند.

 


در اينجا چند روش براي كمك به فرزندتان در يادگيري و ابراز احساسات خود آورده ايم:

 


۱) به نشانه هاي رفتاري فرزندتان دقت كنيد

گاهي اوقات تشخيص احساسات واقعي كودكان، كار بسيار دشواري است گاهي با نگاه كردن به زبان بدنشان، گوش دادن به حرف ها مخصوصا زماني كه احساسات خود را بروز مي دهند مي توان نشانه هاي درستي از عمق احساسات آن ها به شما داده شود. درك اينكه كودكان چه احساسي دارند و به چه علت اين احساسات در آن ها رشد كرده است، مي تواند والدين را به درك بهتري از فرزندشان برساند.

 


۲) پشت هر رفتاري يك احساس است
سعي كنيد معني رفتار فرزندتان را درك كنيد. شما زماني مي توانيد به كودك خود كمك كنيد كه بدانيد چه چيزي علت رفتار او است و چه احساسي پشت اين نوع رفتار ها است.

 


۳) احساسات را نام گذاري كنيد
به كودك خود كمك كنيد تا احساسات خود را يادداشت كند و آن ها را به شما نشان دهد. نامگذاري احساسات اولين قدم براي كمك به كودكان است. اين روش به فرزند شما اجازه مي دهد واژگان عاطفي اش را توسعه دهد تا بتواند در مورد احساسات خود راحتر صحبت كند.

 


۴) شناسايي احساسات در ديگران

از فرزندتان بخواهيد كه درباره آنچه ممكن است شخص ديگري راجع به آن ها احساس كند، با شما كفتگو كنند. كارتون يا عكس كتاب يك روش عالي براي بحث در مورد احساسات است و به بچه ها كمك مي كند تا احساسات افراد ديگر را از طريق چهره ها تشخيص دهند.

 


۵) الگوي خوبي باشيد

كودكان در مورد احساسات و نحوه بيان آن از والدينشان الگو مي گيرند. والدين بايد الگوي خوبي براي فرزندانشان باشند و با رفتار هاي خود به كودكان آموزش دهند كه چگونه در موقعيت هاي مختلف با احساسات خود برخورد كنند.

 


۶) آن ها را براي بروز احساساتشان تشويق كنيد
زماني كه كودكتان در مورد احساسات خودش صحبت مي كند، او را ستايش و تشويق كنيد. با اين كار شما نه تنها نشان مي دهيد كه بروز احساسات امري عادي است بلكه صحبت كردن درمورد آنها نيز امري واجب است.

فعاليت براي والدين: با نشان دادن عكس هاي مختلف سعي كنيد كودك را با احساسات آشنا كنيد و سپس عكس آدم و يا شخصيت هاي كارتوني مختلف را به كودك نشان دهيد و از او سؤال كنيد چهره ي هر كدام چه احساسي را نشان دهد؟

فعاليت براي والدين: با نمايش پانتوميم احساسات مختلف را به كودك نشان دهيد. كودك بايد احساس مورد نظر را حدس بزند. سپس اجازه دهيد كودك خودش با پانتوميم، همان احساس را نمايش دهد.

 


نرمال سازي احساسات چيست؟
همه انسان ها احساسات مختلف را تجربه مي كنند، گاهي خوشحال و گاهي ناراحت هستند، گاهي خشمگين مي شوند و گاهي مي ترسند. اين احساسات براي ادامه ي زندگي به ما كمك مي كنند. براي مثال اگر زماني كه از خيابان رد مي شويم، احساس ترس نداشته باشيم، دقت نمي كنيم و ممكن است تصادف كنيم. اگر براي امتحان اضطراب نداشته باشيم، درس نمي خوانيم و موفق نمي شويم. اما گاهي در برخي مواقع ميزان تجربه ي اين احساسات از حالت عادي خارج شده و در عملكرد ما تأثير منفي مي گذارند. در اين موقعيت ها بايد ياد بگيريم تا با استفاده از راهكار هايي، شدت آن ها را به حالت عادي نزديك كنيم. والدين بايد به كودكان عادي سازي يك سري از احساسات را با به صورت عملي نشان دهند.

 


شناخت احساسات در كودكان


برچسب: مشاوره كودك، روانشناسي كودك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۹:۲۴ توسط:Armoo موضوع: روانشناسي نظرات (0)

كلاس هاي جبراني چه مزايايي دارند؟

در طول سال تحصيلي ممكن است برنامه ريزي معلم براي به پايان رساندن مباحث درسي به خوبي پيش نرود و بخشي از مباحث در پايان سال عقب بماند. در زمينه مشاوره درسي اين كلاس ها به منظور ارتقاي كيفيت فرايند ياددهي و يادگيري دانش آموزان ايجاد مي شود.  تعطيلي هاي اضطراري كه معمولا به خاطر نامساعد بودن آب و هوا و حوادث طبيعي به وجود مي آيد بايد به گونه اي جبران شود تا دانش آموز در پايان سال تحصيلي دچار سردرگمي نشود. كلاس هاي جبراني به صورت معمول بين ۱ تا ۲ ساعت به طول مي انجامند كه بايد بين روز هاي شنبه تا چهار شنبه به اجرا در آورده شوند.

 


آيا زماني كه دانش آموزان در تفهيم مباحث درسي خود مشكل دارند نيز بايد كلاس هاي جبراني براي آن ها برقرار شود؟

كلاس هاي جبراني براي تقويت دانش آموزان تشكيل مي شود كه معمولا توسط مديران مدرسه و مطابق نظر معلمان تنظيم خواهد شد. دانش آموزان در حل مشكلات درسي شان معمولا به مشكل بر مي خورند و طبق نظر معلم بايد در كلاس هاي جبراني شركت كنند تا بتوانند به موفقيت تحصيلي برسند.

 


كلاس هاي جبراني چه كمكي به دانش آموزان مي كند؟

    تفهيم و تعميق مباحث درسي
    رفع عقب ماندگي هاي درسي
    ارزيابي دانش آموزان و پيدا كردن نقطه قوت و ضعف آن ها
    بهبود عملكرد دانش آموز
    موفقيت در امتحانات ميانترم و آخر سال
كلاس ها جبراني به صورت تلفني
دانش آموزان معمولا در طول سال تحصيلي كمتر به مرور و تكرار مباحث درسي خود مي پردازند و معمولا شب هاي امتحان ساعات سختي را مي گذرانند كه معمولا تبعات منفي را براي آنان در پي دارد. با استفاده از مشاورين درسي و رفع اشكال تلفني مي توان از معلمان با تجربه، سؤالات خود را پرس و جو كنيد و مشكلاتتان را در كمترين زمان ممكن برطرف كنيد. در كلاس هاي جبراني با تلفن، والدين مي توانند سؤالات و مباحث مهم و امتحاني را از معلمين مشاور بپرسند تا بتوانند به بهترين نحو فرزندان خود را راهنمايي كنند.

 


كلاس هاي جبراني تابستانه

بسياري از مدارس براي اينكه وقفه چند ماهه تابستان باعث افت تحصيلي و بي انگيزگي دانش آموزان نشود كلاس هاي جبراني برگزار مي كنند. كلاس هاي جبراني براي مرور دروس سال پيش و يا پيش زمينه اي براي دروس سال جديد است تا دانش آموزان در طول ترم با مباحث آشنايي پيدا كنند و بتوانند يك سال تحصيلي موفق را در پيش داشته باشند.

 


كلاس هاي جبراني چه مزايايي دارند؟


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۸:۱۸ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)

۱۵ نمونه از وظايف مشاوران مدرسه

مدرسه محل رشد دانش آموزان و همچنين مكاني براي برطرف شدن مشكلات آموزشي و يادگيري آن ها است. در مدارس ابتدايي و متوسطه دانش آموزان در حال يادگيري اصول تعامل و همكاري، اجتماعي شدن هستند. مشاوران درسي در مدارس حضور دارند تا در محيط مدرسه مشكلات دانش آموزان را برطرف كنند و باعث رشد و پيشرفت درسي دانش آموزان شوند. هدف ارائه خدمات مشاوره درسي در مدارس به دانش آموزان، كمك به برطرف كردن چالش هاي پيش روي دانش آموزان است. لزوم استفاده از مشاور درسي سال ها است كه در تمام مدارس احساس مي شود و تعداد زيادي از دانش آموزان با استفاده از اين روش توانسته اند مشكلات متعدد خود را در همان مدرسه برطرف كنند.

 


مشاورين مدرسه بايد در آغاز سال تحصيلي به دانش آموزان معرفي شوند تا دانش آموزان حس اطمينان به آن ها داشته باشند و خودشان براي حل مشكلات درسي به آن ها مراجعه كنند. نوع برخورد، رفتار و خصوصيات اخلاقي مشاور بايد به گونه اي باشد كه دانش آموز هنگام گفتگو با او احساس آرامش داشته باشد و بتواند تمام مشكلات اش را در ميان بگذارد.

 


وظايف مشاوران مدارس چيست؟

    شناخت دانش آموزاني كه دچار مشكلات درسي شده اند
    تعامل و گفتگو با دانش آموزان در محيط مدرسه
    تسهيل در يادگيري و رفع عقب ماندگي هاي درسي دانش آموز
    برنامه ريزي درسي براي دانش آموزان
    مشاوره روانشناسي به دانش آموزاني كه آسيب هاي روحي پيدا كرده اند
    كمك به دانش آموزاني كه دچار حواس پرتي و سردرگمي در كلاس هستند
    شناسايي توانايي ها و استعداد هاي دانش آموزان
    شناسايي نقطه قوت و ضعف دانش آموزان
    مشاوره به والدين
    ارتباط مداوم با معلمان و پرس و جو راجع به دانش آموزان كلاس
    معرفي كتاب هاي مفيد درسي و غير درسي
    كمك به تعيين اهداف دانش آموزان
    ارائه برنامه ريزي براي آزمون هاي استعداديابي و مدارس نمونه دولتي و تيز هوشان
    كمك به عملي كردن برنامه ريزي درسي مدرسه
    بررسي نمرات دانش آموزان در تمام دروس
مشاوران مدرسه چه كساني هستند؟
امروزه مشاوران مدرسه برخي از مهمترين و برجسته ترين اعضاي هيئت علمي مدرسه هستند. سال هايي كه فرد زمان خود را مدرسه مي گذارد، سال هايي است كه تأثير آن تا زمان بزرگسالي بر فرد ماندگار خواهد ماند. در اين مدت، فرد اغلب شخصيت خود را توسعه مي دهد، با چالش هاي زيادي روبه رو مي شود و تصميم مي گيرد كه در آينده چه كاري مي خواهد انجام دهد. مدرسه، همچنين مي تواند يك زمان بسيار استرس زا در زندگي يك شخص باشد. دانش آموزان امروز معمولا نگران نمرات آزمون، تكميل  تكاليف درسي، برتري در فعاليتهاي خارج از برنامه و همراهي با همسالان خود هستند. تنها راه كار  دانش آموزان براي رهايي از مشكلات، مشاوران درسي هستند كه مي توانند به آن ها كمك كنند تا موفقيت تحصيلي و درسي براي آنان فراهم شود. با اين حال، مشاوره در مدرسه مي تواند به كمك دانش آموزان  بيايد تا بتوانند بر دروس خود بيشتر متمركز شوند. آنها به طور معمول در طول يك سال تحصيلي با چندين دانش آموز مختلف كار مي كنند و از مشكلات متنوع مانند برنامه ريزي كلاس تا مشكلات رواني، به آنها كمك مي كنند.

 


وظايف مشاوران در مدارس دوره ابتدايي:

تمركز يك مشاوره مدرسه دوره ابتدايي بايد بر راهنمايي دانش آموزان در ايجاد مهارتهايي در تصميم گيري، روابط اجتماعي، حس مسئوليت پذيري و مطالعه درسي استفاده مي شود تا كودكان بتوانند در زندگي و محيط هاي درسي خود موفق باشند. مشاوران مدرسه با والدين دانش آموزان ديدار مي كنند تا در مورد نقاط قوت و ضعف كودك خود، و هرگونه نيازهاي ويژه و مسائل رفتاري كه ممكن است كودك داشته باشد صحبت كنند. مشاوران مدرسه همچنين با معلمان و مسئولين همكاري مي كنند تا اطمينان حاصل شود كه برنامه درسي نيازهاي رشد و تحصيلي دانش آموزان را برطرف مي كند.

 


وظايف مشاوران در مدارس دوره متوسطه:
مشاوران درسي در دوره متوسطه بايد به دانش آموزان در زمينه ي دانشگاهي و شغل آينده اطلاعاتي ارائه دهد. بسياري از مشاوران دوره ي ابتدايي به دانش آموزان كمك مي كنند تا بر مسائل شخصي كه در پيشرفت تحصيلي آنها دخالت دارد غلبه كنند. آنها به دانش آموزان كمك مي كنند كه رشته اي را انتخاب كنند تا بعد از دوره ي فارق التحصيلي بتوانند مسير درستي را براي خود انتخاب كنند. مشاوران اطلاعاتي در مورد انتخاب رشته و نحوه ورود به دانشگاه ها، برنامه هاي آموزشي و دوره هاي كارآموزي به داشن آموزان ارائه مي دهند. آنها ممكن است كارگاه هاي شغلي را براي كمك به دانشجويان در جستجوي پيدا كردن شغل مورد علاقه خود دارند برگزار كنند تا دانش آموزان بتوانند استعداد و مهارت هاي خود را بهتر درك كنند.

 


چرا به مشاوران مدرسه نياز داريم؟
هنگامي كه در مدرسه هستيد و دروس عقب مانده تان زياد شده و احساس بي انگيزگي مي كنيد بايد از مشاوران درسي و رفع اشكال كمك بگيريد. مشاوران مدرسه به دانش آموزان كمك مي كنند تا پيچ و خم هاي درسي شان را برطرف كنند و يادگيري درس برايشان لذت بخش شود. هدف اصلي يك مشاور مدرسه كمك به شكل دادن ذهن دانش آموزان در به وجود آمدن اعضاي مولد جامعه است. اين متخصصان بطور روزانه با دانش آموزان كار مي كنند تا به آنها كمك كنند تصميم گيري صحيح داشته باشند، با چالش ها روبرو شوند و در جهت موفقيت حركت كنند. اگر مشاوران مدرسه شما پاسخگوي سؤالاتتان نيستند بهتر است از مشاوره تلفني آرموو كمك بگيريد تا در كمترين زمان ممكن و بهترين نتيجه را از بابت حل مشكلات درسي خود كسب كنيد.

 

۱۵ نمونه از وظايف مشاوران مدرسه


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۷:۲۲ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)

يادگيري معكوس چيست؟

در زمينه مشاوره درسي و رفع اشكال، يادگيري در خانه يا يادگيري معكوس مدت زمان كمي است كه وارد نظام آموزش و پرورش شده است و توانسته است تحول عظيمي بر كيفيت يادگيري دانش آموزان داشته باشد. در اين روش كه براي تعميق بيشتر دروس، دانش آموزان قبل از كلاس با مباحث درسي شان آشنا مي شوند و هنگام حضور در كلاس درسي مي توانند مشكلات خود را برطرف كنند. عبارت يادگيري معكوس در اواسط سال ۲۰۰۰ توسط دو معلم شيمي به نام هاي آرون سامس و جان برگمن مورد استفاده قرار گرفت و سپس توسط معلمين ديگر توسعه پيدا كرد. استفاده از اين روش در مدارس آمريكا توانست آغاز گر يك روش نوين و كارآمد باشد كه بر روند آموزشي دانش آموزان تأثيرات بسيار مثبت داشته است. در يادگيري سنتي، دانش آموزان دانش خود را تنها در كلاس به دست مي آورند و پس از آن تجزيه و تحليل و ارزيابي موضوعات به خارج از كلاس درس موكول مي شد كه اين امر باعث افت تحصيلي و يا عقب ماندگي هاي تحصيلي مي شد. با استفاده از روش يادگيري معكوس، دانش آموز مي تواند در هر مكان و زماني كه بخواهد مباحث آموزشي را بر گوشي موبايل، تبلت و يا سيستم كامپيوتري خود ببيند و از تمام اوقات خارج از كلاس خود استفاده بهينه داشته باشد.

 


معلمان چه نقشي در يادگيري معكوس دارند؟
معلمان قبل از شروع سال تحصيلي بايد تمام مباحث درسي را همان گونه كه در كلاس درسي بيان مي كردند، به صورت ويدئويي ضبط كنند و قبل از شروع كلاس در اختيار دانش آموز قرار دهند. ويدئو هايي كه از قبل ضبط مي شود بايد با كيفيت بسيار زياد و قابل فهم باشد تا دانش آموزان مواقع يادگيري خارج از كلاس به مشكل بر نخورند.

مزاياي استفاده از يادگيري معكوس

    رفع مشكلات درسي در كنار معلم
    يادگيري دروس خارج از كلاس درس
    تكرار مفاهيم و مباحث درسي به دفعات
    كاهش اضطراب دانش آموزان و والدين در هنگام حل مسائل و تكاليف كلاسي
    جلوگيري از عقب ماندگي هاي درسي
    افزايش اشتياق و فعاليت دانش آموزان
    تعامل بين معلم و دانش آموز
    كمك به دانش آموزاني كه در طول سال تحصيلي غيبت داشته اند


يادگيري معكوس چيست؟


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۶:۳۰ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)

مشاوره براي معلمان تازه كار

معلمان تازه كار زيادي وجود دارند كه در سال هاي اول تدريس خود نيازمند مشاوره درسي و راهنمايي هاي معلمان با تجربه هستند تا بتوانند برنامه ريزي سال تحصيلي و روش هاي آموزشي نوين را به خوبي پيش ببرند. معلماني كه سال ها است در زمينه آموزش فعال بوده اند مي توانند روش هاي تدريس، نوع تعامل با دانش آموزان، ترفند هاي آموزشي، برنامه ريزي درسي و نحوه كنترل عصبانيت در مواقع حساس را به معلمين تازه كار آموزش دهند تا اين افراد با خيال راحتر و با اعتماد به نفس بيشتري فرآيند آموزش را آغاز كنند.

 


چند جمله با معلمان تازه كار:

    از دقيقه اول حضور در كلاس بايد از لباس پوشيدنتان تا شيوه نگرشتان حرفه اي باشد
    با زبان عاميانه صحبت نكنيد
    با صداي بلند صحبت كنيد تا صدايتان به طور واضح در كل كلاس شنيده شود
    كنترل اعصاب خود را داشته باشيد
    به صورت مداوم با والدين در تعامل باشيد
    دانش آموزان را با تشويق كردن به درس خواندن راغب كنيد
    والدين را وادار كنيد به فرزندان خود افتخار كنند
    با همكاران خود در تعامل باشيد و از تجارب آن ها استفاده كنيد
    در زمينه روش هاي نوين آموزش اطلاعات بروز داشته باشيد
    اطلاعات خصوصي خود را هيچوقت با دانش آموزان در ميان نگذاريد
    آمادگي هر نوع سؤالي از طرف دانش آموزان را داشته باشيد
    هيچوقت دانش آموزان خود را تحقير نكنيد
    وقتي اشتباهي در آموزش مي كنيد به آن اعتراف كنيد
    سعي كنيد با روي خوش وارد كلاس شويد و انرژي مثبتي را به دانش آموزان انتقال دهيد
    در پاسخ به دانش آموزان صبور باشيد
    به دانش آموزان تنبيه بيش از حد ندهيد
ما در آرموو هستيم تا يادگيري را براي دانش آموزان لذت بخش كنيم، انگيزه آنان را افزايش دهيم و اعتماد به نفسشان را با روش هاي خود آموز، تثبيت كنيم تا با كسب موفيقت در دروس، نگراني و استرس و اضطراب را از دانش آموز و خانواده شان دور كرده و محيطي آرامش بخش را به آنان هديه دهيم. ما در تلاش خواهيم بود تا در هر زمان و مكان كه شما بخواهيد از طريق تلفن براي رسيدن به اهداف بلند درسي و آموزشي تان در كنار شما باشيم.

 


مشاوره براي معلمان تازه كار

 


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۵:۲۰ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)

پيشگيري و شناسايي مشكلات درسي

دانش آموزان از روز اول مدرسه در مقاطع ابتدايي شروع به رشد و آگاهي از خود مي كنند و اعتماد به نفس شان را شكل مي دهند. سالهاي آغازين دوره تحصيلي براي ايجاد پايه و اساس يادگيري مفيد در پيشرفت تحصيلي آن ها بسيار مهم است. مشاوره درسي و رفع اشكال در مدارس ابتدايي به دانش آموزان در زمينه تصميم گيري، ارتباط و مهارت هاي زندگي كمك مي كنند. دانش آموزان همچنين شروع به كشف شخصيت خود، ايجاد روابط و همكاري هاي مثبت در جهت يادگيري در مورد كار گروهي و مطالعه مستقل مي كنند.

 


شناسايي مشكلات درسي و مداخله زودهنگام در رفع آن،  سنگ بناي اساسي در پيشرفت دانش آموز به منظور رفع موانع يادگيري و شناسايي مشكلات درسي آنها است. مشاوران مدارس ابتدايي با ارائه آموزش، پيشگيري و شناسايي زودهنگام، پايه و اساس موفقيت آينده در دانشگاهيان، پيشرفت هاي شخصي، اجتماعي و شغلي را هموار مي كنند.

مشكلات معمول دانش آموزان در مدرسه

    دريافت نمرات پايين
    عدم مديريت زمان بندي در خواندن دروس
    عدم تمركز در كلاس درس
    عقب ماندگي درسي در زمان امتحانات
    بي انگيزگي و انزوا در مدرسه
    اختلالات يادگيري
    مورد آزار و اذيت قرار گرفتن توسط دانش آموزان ديگر
    اضطراب ناشي از فشار والدين براي دريافت نمرات بالا
بسياري از دانش آموزان با دريافت نمرات پايين در شروع سال تحصيلي، اعتماد  به نفسشان را از دست مي دهند و احساس مي كنند نسبت به بقيه هم سن و سالانشان كند ذهن هستند. خانواده و معلمان در اين زمان است كه بايد دست از شماتت دانش آموز بردارند و با آن ها همراه شوند تا اين باور بسيار خطرناك در ذهن دانش آموزان به وجود نيايد. اين باور غلط نه تنها مي تواند دانش آموز را طي سال تحصيلي از درس خواندن و يا حتي مدرسه دلزده كند بلكه مي تواند پيامد هاي منفي اي در بزرگسالي او نيز داشته باشد.

 


سؤالات و دغدغه هاي والدين
مياد خونه، مشق ها و تكاليفاشو حل نميكنه چيكار كنم؟
بايد گفت مشكل اصلي تمام والدين و دانش آموزان بر سر همين موضوع است. معمولا دانش آموزان مي خواهند تا در زمان هايي كه خارج از مدرسه هستند انرژي شان را با گذراندن در كلاس هاي ورزشي، بازي هاي كامپيوتري و يا گذراندن وقت با هم سن و سالانشان طي كنند. در اين شرايط بايد متوجه باشيد كه اين يك امر طبيعي در ميان دانش آموزان است و با گفتگو و يا قول جايزه به آن ها مي تواند بر طرف شود.

 


موقع امتحاناش همش اضطراب داره و نمي تونه درس بخونه

شب امتحان معمولا تعداد زيادي از دانش آموزان مي خواهند تمام مطالب عقب افتاده اي كه در كلاس به خوبي ياد فرا نگرفته اند را در چند ساعت ياد بگيرند، كه همين امر موجب سردرگمي و در نهايت اضطراب در دانش آموز مي شود. در اين شرايط تنها مي توان با كمك گرفتن از معلمان مشاور به صورت تلفني كمك گرفت تا در حل مشكلات درسي دانش آموز كمك رسان باشد. والدين در اين مواقع نبايد دانش اموزان را نصيحت كنند، بلكه بايد به او كمك كنند تا بتواند از پس شرايط سختي كه در آن گير افتاده است در بيايد.

 

چرا معدلش اينقد كم ميشه؟
توصيه اي كه تمام روانشناسان به والدين مي كنند اين است كه معيارشان را بر معدل قرار ندهند. بسياري از دانش آموزان بنا به دلايل همچون بيش فعالي، اختلالات يادگيري، تنبلي و حتي هوش بالا نمي توانند دروس مدرسه را با نمره هاي مناسب پاس كنند. به جاي قضاوت آن ها بهتر است بر توانايي هاي ذاتي فرزندتان تمركز كنيد و آن را پرورش دهيد.

 


تنها دوست داشتن كافي نيست!!!

در آخر بايد گفت شناسايي حالات رواني، نوع مشكلات درسي و مدرسه اي، تغيير رفتار ها و همه نشانه هاي رفتاري فرزند خود را بشناسيد و تلاش كنيد به او كمك كنيد. كودكان و نوجوانان نياز به راهنمايي دارند، آن ها مسيرشان را به خوبي نمي شناسد و در زمان حال زندگي مي كنند. دوست داشتن و ابراز علاقه به فرزندتان كافي نيست، شما بايد اورا درك كنيد و نياز ها، درد ها و مشكلاتش را بشناسيد و همانند رفيق صميمي و مورد اطمينان براي او باشيد.

 


پيشگيري و شناسايي مشكلات درسي


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۴:۲۸ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)

چرا مشاوره درسي و رفع اشكال تلفني؟

براي افرادي كه مشغول به كار هستند، پيدا كردن مشاوره اي كه با زمان هاي خالي آن ها مناسب باشد سخت و زمان بر است، در اين زمان است كه استفاده از مشاوره درسي و رفع اشكال تلفني مي تواند بسيار به صرفه باشد. با مشاوره تلفني به راحتي مي توانيد در خانه و يا محل كارتان  و در هر مكاني كه حضور داريد با معلمان مجربي كه سال ها است در آموزش و پرورش حضور داشته اند گفتگو كنيد. براي كساني كه از بيماري هاي جسمي رنج مي برند مشاوره تلفني اثبات كننده حمايت از آن ها است و مي تواند تأثير بسيار مثبتي بر آنان داشته باشد.

 


چرا دانش آموزان به مشاوره درسي نياز دارند؟

    يافتن مسير مناسب
    دسترسي به منابع آموزشي مفيد
    رشد اعتماد به نفس در محيط كاري
    خلاصي از نااميدي و نگراني هاي بي مورد
    تثبيت ايده ها و افكار
    رشد مهارت هاي اجتماعي
مشاوره تلفني براي دانش آموزان

تعداد بسيار زيادي از دانش آموزان داراي گوشي تلفن همراه هستند و مي توانند در زمان امتحانات و يا موقع حل تمرينات به صورت تلفني از مشاوران استفاده كنند. مشاوره تلفني مي تواند براي دانش آموزاني كه از رودر رو شدن با معلمان و مشاوران مي ترسند و نمي توانند مشكلاتشان را بيان كنند بسيار مناسب باشد.

 


مشاوره تلفني براي دانش آموزان مناطق محروم

افرادي كه در شهر و روستا هاي دور افتاده و كم امكانات زندگي مي كنند توانايي آمدن به شهر هاي پيشرفته و مشاوره را ندارند، مشاوره تلفني براي اين افراد مي تواند بسيار به صرفه باشد. تنها با يك تماس تلفني مي توان با بهترين مشاوران تماس بگيريدو مشكلات درسي خود يا فرزندتان را برطرف كنيد.
نكات مشاوره درسي و رفع اشكال به صورت تلفني

    مشاوره درسي به دانش آموزان كمك مي كند تا قدر آموزش را بيشتر بدانند
    دانش آموزان و والدين را مجبور مي كنند تا در دوره هاي مختلف آموزشي شركت كنند
    آنها جريان درس يا موضوعي را پيشنهاد مي كنند كه براساس مهارت و علاقه دانش آموز باشد
    تعيين اهداف تحصيلي و درسي
    اطلاعاتي از بابت دوره هاي مختلف آموزشي و هزينه هاي آن ها


چرا مشاوره درسي و رفع اشكال تلفني؟

 


برچسب: مشاوره درسي، رفع اشكال درسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۳:۴۰ توسط:Armoo موضوع: درسي و رفع اشكال نظرات (0)